دوشنبه, 26 شهریور 1403 Monday, 16 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43548 تعداد نوشته های امروز : 17 تعداد دیدگاهها : 2451×
گره فیلترینگ را می‌توان با دست، نه با دندان باز کرد!
27 مرداد 1403 ساعت: 2:57
شناسه : 287306
2

ظاهراً آش “فیلترینگ” آنقدر شور شده که آشپز “کیهان” هم فهمیده است. بویژه پس از فیلترینگ اینستاگرام و واتس آپ در ترکیه و سپس مذاکرات دولت ترکیه با مدیران این دو شبکه و دست یابی به تفاهم و سپس برداشته شدن فیلترینگ از روی آنها.

منبع : پیک نت
پ
پ

ظاهراً آش “فیلترینگ” آنقدر شور شده که آشپز “کیهان” هم فهمیده است. بویژه پس از فیلترینگ اینستاگرام و واتس آپ در ترکیه و سپس مذاکرات دولت ترکیه با مدیران این دو شبکه و دست یابی به تفاهم و سپس برداشته شدن فیلترینگ از روی آنها. دولت ترکیه با مذاکره با مدایران این دو شبکه، مخالفت و حساسیت خود را نسبت به اخبار فعالیت‌های “فتح‌الله گولن” یار و همفکر سابق اردوغان در حزب حاکم و منتقد مایل به براندازی اکنون دولت اردوغان ابراز داشت و آنها نیز متعهد شدند که این حساسیت دولت را مراعات کنند. فتح الله گولن که مانند خود اردغان گرایش های اخوان المسلمینی دارد و سازمانهای گوناگونی در ترکیه داشته و هنوز هم دارد، در امریکا، بصورت پناهنده زندگی می کند. اسلامگرائی او به مراتب بیشتر از اردوغان است و به همین دلیل نفوذی در میان مذهبیون ترکیه دارد که همچنان باعث ترس و وحشت اردوغان است.
بحث بر سر فعالیت های فتح الله گولن در ترکیه و رقابت او با اردوغان نیست، بلکه بحث بر سر یک منطق حکومتی است که تاکنون جمهوری اسلامی هنر آن را نداشته است. یعنی اگر جمهوری اسلامی مرزهائی دارد که نمی خواهد اجازه بدهد از آن عبور شود، می تواند این مرزها را با مسئولان شبکه های اجتماعی در میان گذاشته و پس از تفاهم با آنها، به فیلترینگ خاتمه بدهد. این هنر را جمهوری اسلامی ندارد، زیرا شبکه های مافیائی فیلترشکن فروش درآمدی چند میلیارد دلاری از این بازی موش و گربه دارند. این بازی موش و گربه مردم را کلافه کرده و نه تنها آه و ناله بخشی از حکومتیان، بلکه بتدریج ناله امثال روزنامه کیهان را هم در آورده است. یکی از مهم ترین سوژه های مناظره های انتخابات اخیر ریاست جمهوری همین فیلترینگ و برداشتن آن بود که هر کدام از نامزدها به نوعی آن را مطرح کردند تا نظر رای دهندگان را جلب کنند. این درحالی است که اغلب آنها خود از مشوقان فلیترینگ و ای بسا نفع برندگان از فیلتر و فیلترینگ هستند.
پزشکیان نیز گفته است که مصمم به خاتمه بخشیدن به فیلترینگ است. حالا باید دید دولت او از همان هنر دولت ترکیه استفاده کرده و با مسئولان شبکه های اجتماعی وارد مذاکره و تفاهم می شود یا خیر. ضمناً اعلام می شود که جمهوری اسلامی با طرح چه مطالبی روی شبکه های اجتماعی مخالف است؟ شاید اگر این مرزها اعلام شود، بخشی وسیعی از خود مردم نیز آن را مراعات کنند.
فعلاً فیلترینگ و رفع آن در ترکیه به یک نمونه در همسایگی ایران تبدیل شده است، چنان که حتی روزنامه کیهان هم منطق گفتگو با مسئولان شبکه های اجتماعی را پذیرفته است.
باید امیدوار بود، کابینه از مجلس گذشته و کار خود را هرچه زودتر آغاز کند. اگر بازندگان انتخابات اخیر که در مجلس دست پر قدرتی دارند، چوب لای چرخ راه افتادن قطار دولت نگذارند و حداقل کارشکنی ها و باصطلاح انتقادات را بگذارند برای بعد قطعی شدن اعضای کابینه و راه افتادن قطار دولت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.