جمعه, 30 شهریور 1403 Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43583 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2451×
اولین حمله تند زنجیره‌ای‌ها به پزشکیان
1 شهریور 1403 ساعت: 17:20
شناسه : 287731
2

آنها از رای آوردن یکپارچه کابینه عصبانی هستند اما راهی ندارند جز اینکه این عصبانیت را سر رییس جمهور خالی کنند…

پ
پ

آنها از رای آوردن یکپارچه کابینه عصبانی هستند اما راهی ندارند جز اینکه این عصبانیت را سر رییس جمهور خالی کنند. حسین شریعتمداری در شماره امروز کیهان نوشته:«جناب پزشکیان در جلسه علنی دیروز مجلس و پیش از آن نیز به تلویح و گاه به تصریح فرموده بودند که در انتخاب تمامی وزرا با رهبر معظم انقلاب «‌هماهنگی‌» شده است! این ادعای ایشان بلافاصله به دستاویز و بهانه‌ای برای دشمنان تابلودار نظام تبدیل شد که با استناد به اظهارات آقای پزشکیان، مردم‌سالاری و جایگاه مجلس و حتی اختیارات رئیس‌جمهور را در جمهوری اسلامی ایران به زیر بکشند!…جناب آقای پزشکیان، ادعای غیر‌واقعی دیروز جنابعالی همان‌گونه که قابل پیش‌بینی بود با استقبال گسترده دشمنان قسم‌خورده نظام روبه‌رو شده است و از آنجا که امروزه جنابعالی رئیس‌جمهور همه مردم و تابلوی تمامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستید، انتظار آن است که اظهارات مورد اشاره دیروز خود را تصحیح بفرمایید و راه را بر سوءاستفاده دشمنان سد کرده و آنان را مانند همیشه ناکام بگذارید.»

روزنامه جوان هم که نمی‌تواند منکر هماهنگی رییس جمهور و مقامات ارشد نظام شود ابتدا جلسات مشورتی را توضیح داده و در پایان سرمقاله‌اش اولین اظهارات تند علیه رییس جمهور را به کار برده است:«رئیس‌جمهور در آخرین دفاع از کابینه پیش از رأی‌گیری، از برخی عرف‌ها عبور کرد. عرف آن بود که از جلسات مشورتی حرفی در علن نمی‌زدند. حالا که او چنین کرد، باید مسئله‌ای که این آشکارسازی به آن دامن زده است، به‌ویژه برای جوانان منسوب به جریان انقلاب تبیین شود. وقتی رئیس‌جمهور از وجود جلسات مشورتی خبر داد (هرچند ممکن است در آن مبالغه کرده باشد)، برخی آن را به حساب دخالت در امور مجلس یا گرفتن استقلال از مجلس گذاشتند. به دلایلی این ادعا خیلی سطحی است. قوای سه‌گانه، دستگاه رهبری، قوای نظامی و باقی نهاد‌ها هریک در قانون از قوای دیگر استقلال دارند، اما این استقلال، مانند استقلال سنگ از چوب نیست.»

این اولین حمله تند جوان به رییس جمهوری است که کاندیدای آنها نبود:«قطعاً بخشی از این بلوغ سیاسی باید این باشد که سخت‌ترین نظارت‌ها و شدیدترین مطالبات بر دولتی که همه با او وفاق کردند، اعمال شود و شخص رئیس‌جمهور مسئول است که پاسخگو باشد، نه بهانه‌آور. به‌جای تخریب این وفاق، بروید و از رئیس‌جمهور هر روز و هر ساعت تلاش و کار مطالبه کنید. اگر دکتر پزشکیان قبلاً گفته است که من عدد و رقم به مردم وعده ندادم و هر کاری که نتوانستم بکنم صادقانه به مردم می‌گویم، باید به او بگوییم که اتفاقاً مردم عدد و رقم می‌خواهند و «نتوانستم»‌های شما به کار مردم نمی‌آید؛ و این آرامشی را که رهبری و مردم و جریان‌های سیاسی غیرهمسو به شما ارزانی داشتند، پاس بدارید و بهانه‌جویی نکنید. این بهترین کار است، اگر عقلانیتی باشد.»

روزنامه وطن امروز هم همان خط کیهان را می‌رود. فعلا نام رهبری بهترین و شاید تنها بهانه برای حمله به پزشکیان باشد:«ادعای رئیس‌جمهور یک «اشتباه بزرگ» بود که قطعا به دور از اخلاق، هوشمندی سیاسی و فهم اولویت‌های دولت‌داری است. اظهارات نادرست آقای پزشکیان و طرح ادعای هماهنگی کابینه با رهبر انقلاب، یک نگرانی جدی را ایجاد کرده است. به جز مواردی که در ابتدای این مقاله اشاره شد، حتما رهبر انقلاب روی انتخاب گزینه‌ها همواره طرف مشورت بوده‌اند و نه انتخاب‌کننده. در ادوار گذشته دولت‌ها نیز بعضا مواردی مشابه رخ داده است. با این حال مروری بر دولت‌های گذشته نشان می‌دهد رهبر انقلاب جز ۲ تا ۳ گزینه‌ای که مرتبط با وظایف ایشان در قانون اساسی است، در سایر موارد صرفا طرف مشورت هستند، البته موارد فراوانی در ادوار دولت‌ها بوده که رئیس‌جمهور منتخب در مناصب مهم مانند وزارت اطلاعات (در دولت دهم) و دبیر شورای عالی امنیت ملی (دولت یازدهم) نسبت به معرفی و انتصاب گزینه موردنظر اصرار کرده و رهبری نیز موافقت کرده‌اند و از قضا پس از مدتی رؤسای همان دولت‌ها با همان افراد معرفی‌شده به مشکل برخوردند و نسبت به هوشیاری رهبر انقلاب در قبال آن گزینه‌ها اعتراف کردند.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.