در حالی که مطابق ابلاغیه وزارت بهداشت در مورد کالاهای آسیب رسان به سلامت، تبلیغ هر نوع نوشابه از جمله نوشابه انرژی زا ممنوع است؛ این کالا به پای ثابت برنامههای تلویزیون تبدیل شده که با حمایت دولت سیزدهم به عنوان حامی تیم ملی نیز توانسته تبلیغات خود را ضمانت کند و با توقف پخش مواجه نشود!
نکته قابل توجه در تبلیغات گسترده نوشابه انرژی زا در صداوسیما، سکوت وزارت بهداشت و همراهی عجیب با وزارت ورزش، کمیته المپیک و فدراسیون فوتبال است!
در واقع وزارت بهداشت با این سکوت و همراهی، نه تنها با «سلامت» مردم معامله کرده است بلکه قانون و بخشنامه ابلاغی خود را نیز نادیده گرفته است. سکوت وزارت فرهنگ به عنوان متولی تبلیغات در کشور نیز در ادامه همراهی دولت رئیسی با «معامله بر سر سلامت مردم» این طرح تبلیغاتی را تکمیل کرده است تا این نوشابه انرژی زا به راحتی در استدیوهای پخش زنده حضور داشته باشد و مجریان برنامه های ورزشی نیز به بهانه دریافت پاداش و هدیه ویژه در میان حرفهایشان برای خوردن این نوشابه با مردم دیالوگ داشته باشند!
طبق بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور؛ هرگونه تبلیغات خدمات و کالاهای آسیبرسان به سلامت موضوع ماده (48) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانهها ممنوع است. از سویی مطابق فهرست اعلامی وزارت بهداشت در ابتدای هر سال برای ممنوعیتهای تبلیغاتی، «انواع نوشابه گازدار طعم دار رنگی ، طعم دار بی رنگ، میوه ای و کولا با /یا بدون قند / شیرین کننده جایگزین ( زیرو، لایت، کم کالری)» همچنین انواع نوشابههای انرژیزا در لیست ممنوعیتها قرار دارند و تبلیغ آنها در هر رسانهای از جمله صداوسیما ممنوع است.
باید منتظر ماند و دید آیا وزیر بهداشت دولت چهاردهم نیز به سکوت درباره معامله صداوسیما با سلامت مردم زیر سایه همراهی دولت رئیسی، ادامه میدهد یا کشتیبان را سیاستی دیگر آمده است!
ثبت دیدگاه