پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403 Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43583 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2451×
وارونه خوانی کیهان از ماجرای رای اعتماد کابینه
8 شهریور 1403 ساعت: 2:43
شناسه : 288805
4

حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان به بهانه آنچه در جلسه رای اعتماد از سوی پزشکیان مطرح شد و با اشاره به دیدار روز گذشته رهبری با کابینه، خواهان آن شد که دلسوزان نظام حداقل اگر عذرخواهی نمی کنند، سکوت هم نکنند.

نویسنده : داوود حشمتی منبع : امتداد
پ
پ

حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان به بهانه آنچه در جلسه رای اعتماد از سوی پزشکیان مطرح شد و با اشاره به دیدار روز گذشته رهبری با کابینه، خواهان آن شد که دلسوزان نظام حداقل اگر عذرخواهی نمی کنند، سکوت هم نکنند.

تاکید کیهان بر این است که برداشتش از روند ماجرا صحیح بوده و اظهارات پزشکیان درجلسه رای اعتماد غلط بود. آیا این ادعا درست است؟ پزشکیان در جلسه رای اعتماد گفته بود: رفتم خدمت آقا گفتم این لیسته؛ اینها هستند. گفتم اون (صالحی) نیامد. تلفن رو گرفت گفت بهش بگید پاشو بیاد. یعنی اینجوری نیست. من می‌خوام بگم هماهنگ شدیم اومدیم اینجا. شما بپذیرید از ما. همه این عزیران را. خانم صادق‌مالواجرد را اصلا خود آقا گفتن که باشه. آخه چرا دارید منو وادار می‌کنید یه چیزایی که نباید بگم، بگم. همه این عزیزان با هماهنگی، با به اصطلاح تفاهم اومدن اینجا. خیلی از آدم‌هایی که یه ذره شک توش بود ما بدون اینکه بگیم نیاوردیم تو لیست‌ها»

رهبری روز گذشته در دیدار با کابینه اتفاقا بر مساله هماهنگی در جریان تعیین کابینه صحه گذاشته و گفتند: «‌آقای رئیس‌جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند. برخی را تایید و برخی را هم تاکید کردم. تعداد بیشتری را هم نمی‌شناختم و نظری نداشتم‌».

در درجه اول دقت کنیم که کیهان عمدا تیتر اصلی امروز خود را بخش دوم حرفهای رهبری انتخاب کرد که گفته شده بود: تعداد بیشتری را نمیشناختم و نظری نداشتم» مدیرمسئول کیهان عامدانه بخش اول که گفته شد: «برخی را تایید و برخی را هم تاکید کردم» را نادیده گرفته و به همین دلیل قضاوت کرد: «با توجه به روش یاد شده حضرت آقا کمترین تردیدی وجود نداشت که ادعای جناب پزشکیان نمی‌تواند صحت داشته باشد ولی متاسفانه (تقریباً) هیچ صدائي به اعتراض بلند نشد و هیچ‌کس از رئیس‌جمهور محترم درخواست نکرد که درباره اظهارات نا‌متعارف خود توضیح بدهد.»

اما واقعیت این است که مساله بر سر وزارت کسانی بود که با آنها مخالفت می شد. از جمله مهمترین آنها آقای دکتر عراقچی به عنوان وزیرخارجه بود. آیا میتوان باور کرد که رهبری از عراقچی شناختی نداشته و بعد از مشورت پزشکیان گفته شود: «ایشان را نمیشناسم و نظری ندارم؟» از آن مهمتر جایی است که اتفاقا رهبری روایت پزشکیان را تایید کردند.

پزشکیان در آن جلسه گفت که برخی از وزرا را رهبری خواستند که باشند. از جمله این موارد به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد و همچنین وزیر مسکن خانم فرزانه صادق اشاره کرد. این روایت از سوی رهبری نه تنها رد نشد، بلکه تایید شد که در مورد برخی افراد «تاکید» بر حضورشان شده بود.

تنها محل اختلاف بر سر تعمیم یافتن این هماهنگی در مورد «همه اعضای کابینه» است. کیهان عامدانه تلاش کرده تا با دستمایه قرار دادن آن کل روایت را مخدوش کند. این کاملا طبیعی است که رهبری در مورد وزیر ورزش و یا وزیر صمت شناخته نداشته و نظری ارائه نشود. اما محل بحث و اختلاف اساسا این وزرا نبود. آنچه مهم بود، بحث بر سر وزرایی بود که در مجلس از سوی برخی جریان های نزدیک به جلیلی با آنها مخالفت میشد و پزشکیان تایید می کرد که مخالفتی با حضور این افراد وجود ندارد. پزشکیان در واقع حربه جریان جلیلی و تندرو که همیشه پشت رهبری مخفی می‌شدند از دست آنها گرفت و به همین خاطر عصبانی هستند.

وارونه خوانی کیهان در این زمینه اگر از سر کینه نباشد، با هدف «خود تاییدی» صورت گرفته و می‌تواند در کلاسهای روزنامه نگاری به عنوان یک پرونده مشخص تدریس شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.