پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403 Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43583 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2451×
باقری کنی آری، عراقچی نه؟
11 شهریور 1403 ساعت: 1:09
شناسه : 288936
4

خبر انتصاب علی باقری کنی در شورای راهبردی سیاست خارجی، یادآور واکنش هایی بود که به خبر سه سال پیش در مورد عباس عراقچی منتشر شد.

منبع : امتداد
پ
پ

خبر انتصاب علی باقری کنی در شورای راهبردی سیاست خارجی، یادآور واکنش هایی بود که به خبر سه سال پیش در مورد عباس عراقچی منتشر شد. سه سال پیش وقتی عباس عراقچی از وزارتخارجه خارج شد و جای او را امیرعبداللهیان و علی باقری کنی گرفتند، عباس عراقچی در شورای راهبردی که یک نهاد مشورتی است به دبیری منصوب شد. این حکم از سوی کمال خرازی صادر شد اما با واکنش تند جریان حامی دولت روبه رو شده بود.

حرفهایی که دیروز و در جریان رای اعتماد در مجلس از سوی یکی از «پاجوش ها» مطرح شد، همان حرفهایی بود که سه سال پیش هم در مورد عراقچی زده میشد. همان زمان رجانیوز در تحلیلی نوشت: «نکته مهم در این انتصاب خلاف رویه قانونی،  سابقه عملکرد نامطلوب عباس عراقچی در مسئولیت های پیشین اوست. عراقچی در حالی به دبیری شورای راهبردی روابط خارجی منصوب گردیده  که در تحمیل توافقنامه خسارت بار برجام به ایران نقش اصلی و قابل تاملی داشته است. نقش آفرینی ویژه عباس عراقچی در نقض خطوط قرمز رهبر معظم انقلاب و پذیرش و تحمیل مکانیزم حل اختلاف هنوز از یادها نرفته است. مطابق با مکانیزم ماشه، در صورتی که طرف غربی تعهدات خود را نقض کند و ایران نسبت به این موضوع شکایت کند، تمام تحریم‌ها علیه ایران بازمی‌گردد!»

به نوشته این سایت نزدیک به داماد دولت رئیسی عراقچی «مسبب برجامی بود که کشور را در بن بست قرار داد: «عراقچی از مسببان اصلی برجام بود که بر اساس آن مولفه‌های قدرت هسته‌ای کشور سلب شده و در ازای آن، نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه تحریم های جدید نیز تحمیل و اضافه شد! عراقچی در آخرین موارد عملکرد نامطلوب خود نیز در شش دور مذاکرات بی‌نتیجه وین که برخلاف توصیه‌های رهبرانقلاب به مذاکرات فرسایشی تبدیل شد، حضور یافت و کشور را دربن بست قرار داد. در این مذاکرات نیز همانند برجام، اقدامات عراقچی به گونه ای بود که در صورت توافق، منجر به باقی ماندن بخش عمده تحریم‌ها می‌شد و طرف آمریکایی حتی حاضر به لغو بیش از 500 تحریم غیرقانونی علیه ایران نمی‌شد.»

مهمتر اینکه در تفکر دولت قبل اساسا کسانی همچون عراقچی باید محاکمه میشدند و به اعتقاد آنها رای مردم به معنای دور ریختن امثال عراقچی حتی از شوراهای مشورتی بود. رجانیوز نوشته بود: «با این شرایط عراقچی اکنون باید به دلیل آنچه در هشت سال گذشته اتفاق افتاده بازخواست شده و محاکمه گردد، اما در اقدامی عجیب، حکم جدید و مهمی را هم از سوی کمال خرازی دریافت کرده است!  این درحالی است که پیام انتخابات 1400 نیز تغییر ریل کشور به خصوص در حوزه سیاست خارجی بوده است. مساله‌ای که به نظر می‌رسد خرازی با انتصاب خود درصدد مانع تراشی برای آن برآمده است.»

بازخوانی مواضع جریان دولت باتوجه به اینکه تنها سه سال از آن روزها گذشته نشان میدهد کشور از چه مخصمه تنگ نظرانه ای نجات یافته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.