تابناک نوشت: بررسی ها شان می دهد متقاضیان خودرو مشکلات عدیدهای برای ثبت نام دارند؛ شنیدهها حاکی از آن است که مردم چندین بار تا مرحله نهایی ثبت نام در سایت ایران خودرو رفته و چند مرتبه نیز کد یک بار مصرف برای آنها ارسال شده اما در نهایت به علت اختلال سایت، موفق به ثبت نام نهایی نشده اند. به این ترتیب خودروسازها بارها در اشکال قرعه کشی و عرضه یکپارچه اقدام به فروش محصولات خود کرده بهتر بود که برای جلوگیری از اختلال در سایت فروش خود تدبیری میاندیشید.
شانس بسیار پایین مردم عادی در فراخوان ثبت نام
مشکل دیگر متقاضیان میزان تخصیص خودروهاست؛ به طوری که براساس اعلام ایرانخودرو در این مرحله ۱۲۰هزار خودرو برای ثبتنام در اختیار متقاضیان قرار گرفته که از این میان ۵۰ درصد ظرفیت ثبتنام به طرح جوانی جمعیت و ۲۰درصد به طرح نوسازی خودروهای فرسوده و تنها ۳۰درصد از خودروهای عرضهشده در ثبتنام ایرانخودرو به متقاضیان عادی تعلق میگیرد که این امر شانس مردم عادی را بسیار پایین آورده و تنها ۳۶هزار خودرو به متقاضیان عادی تعلق میگیرد و اینجاست که این فراخوان را کاملا شانسی و چیزی شبیه به لاتاری کرده است.
برابر ارزش ایران خودرو درصف خرید خودروهایش
مشکل دیگر بحث مالی و تجمع حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به نفع این خودروساز در حساب وکالتی ایران خودرو است که هم بانک را منتفع میکند و هم سود سرشاری نصیب این خودروساز میکند به طوری که براساس برآوردها اگر بگوییم ۲.۵ میلیون نفر برای خرید ۱۲۰هزار دستگاه خودرو ثبتنام و اگر هر فرد به طور متوسط ۱۸۰میلیون تومان پول برای ثبتنام در لاتاری ایرانخودرو بلوکه کرده باشند در مجموع حدود ۴۵۰هزار میلیارد تومان پول نقد برای این سفتهبازی ذخیره شده است. درحالی که ارزش کل شرکت ایرانخودرو حدود ۷۲هزار میلیارد تومان است به این معنی که بیش از ۶برابر ارزش این شرکت پول برای خرید خودروهایش در صف قرار گرفته است! و این شائبه ایجاد شده که ایران خودرو با دسترسی به حساب متقاضیان طرح فروش خودرو میتواند نقدینگی خود را تأمین کرده و از وکالتی شدن حسابهای خریداران در بانکها سود ببرد.
سود هر خودرو چقدر خواهد بود؟
مشکل دیگر از سوی دلالان است و در این میان دلالان خودرو نیز بیکار ننشستهاند و دست به انتشار جدولی زدهاند که نشان میدهد به گفته کارشناسان، سود هر خودرو در صورت تحویل گرفتن و فروش در بازار آزاد چقدر خواهد بود و سودی که برای هر خودرو بین ۲۶ تا ۴۷ درصد خواهد بود.
در فهرست خودروهای احتمالی دور جدید فروش ایران خودرو و همچنین میزان سود بر اساس اختلاف قیمت با بازار آورده شده میزان اختلاف قیمت پژو ۲۰۷ دستی با بازار ۱۹۰ میلیون تومان، تارا V ۴ حدود ۲۶۰ میلیون تومان، هایما SY حدود ۴۳۰ میلیون تومان، رانا پلاس ۱۴۵ میلیون تومان، سورن پلاس ۱۳۰ میلیون تومان و فاصله قیمت هایما ۵ S در کارخانه و بازار حدود ۳۱۰ میلیون تومان است.
طرحهای فریبنده بانکها به مشتریان
بانکها هم از این رقابت عقب نماندهاند و درحالی که شرایط تسهیلات دهی آنها با انتقادهای بسیاری مواجه است به طوری که تلاش دارند با طرحهای فریبنده اعتبار ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان ارائه کنند تا احتمالا پول بیشتری جذب کنند و به مدت نامشخصی به صورت بلوکه شده نزد خود نگه دارند.
بازار داغ کلاهبرداران به اسم فروش خودرو
از سوی دیگر به نطر می رسد بازار کلاهبرداری از مردم در پوشش پیشفروش خودرو نیز حسابی داغ شده است به طوری که گفته شده تعداد زیادی از شهروندان طی هفته اخیر به پلیس مراجعه کرده و با ثبت شکایت مبنی بر اینکه با آنها تماس تلفنی گرفته شده و مدعی شدهاند در قرعهکشی خودرو برنده شدهاند، اما بعد از تحقیقات پلیس فتا مشخص شد کلاهبرداران به صورت تلفنی از طریق پنلهای مخابراتی اقدام به تماس با افراد مختلف کرده و تحت عنوان برنده شدن در قرعهکشی خودرو از افراد قربانی میخواستند به شماره حسابی که دادهاند پول واریز کنند و قربانیان نیز به آنها اعتماد کرده و اقدام به واریز وجه میکردند بدون آنکه به آنها خودرویی تحویل داده شود.
ثبت دیدگاه