پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403 Wednesday, 18 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43583 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2451×
فضائلی از جایگاه حقیقی حرف می زند، یا حقوقی؟
27 شهریور 1403 ساعت: 0:31
شناسه : 290136
2

اظهارات اخیر برخی افراد نزدیک به حاکمیت نشان می‌دهد که تمایل دارند تا مسعود پزشکیان را کنترل کنند. از جمله این موارد یادداشت‌های روزنامه کیهان و بعد از آن یادداشت مهدی فضائلی در روزنامه همشهری و بسط همان نظرات در برنامه تلویزیونی شبکه اول بود.

منبع : امتداد
پ
پ

اظهارات اخیر برخی افراد نزدیک به حاکمیت نشان می‌دهد که تمایل دارند تا مسعود پزشکیان را کنترل کنند. از جمله این موارد یادداشت‌های روزنامه کیهان و بعد از آن یادداشت مهدی فضائلی در روزنامه همشهری و بسط همان نظرات در برنامه تلویزیونی شبکه اول بود.

اگر از نظرات کیهان با بی توجهی و کم اثری عبور کنیم، آیا حرفهای فضائلی را باید نوعی تذکر علنی به دولت پزشکیان قلمداد کنیم؟ خصوصا آنکه پیشتر هم سابقه چنین رفتاری از فضائلی دیده شده بود که نظراتش را نه از جایگاه شخص حقیقی و فردی، بلکه از زاویه جایگاه حقوقی بیان کرده بود.

در ابتدای امسال بعد از اشاره رهبری در دو سخنرانی به بحث حجاب، دولت و نیروی انتظامی با قدرت و حمایت حداکثری جریان افراطی بار دیگر به سراغ گشت ارشاد رفتند. زمانی که این حرکت با برخوردهایی خشن در خیابان گره خورد، فضائلی در توئیتی خبر از تذکر به مسئولان این امر داده و نوشته بود: « کار‌های بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. به تازگی برخی مسئولان به دلیل کار‌های بی قاعده تذکر دریافت کردند.».

اما همان تندروها در مقابل فضائلی ایستادند و او را با عباراتی چون «سی دی فروش» مورد حمله قرار دادند. همایشی برگزار شد با عنوان «عقب نشینی ممنوع» که صراحتا به مخالفت با عقب نشینی در برخورد با حجاب مربوط میشد. کیهان در مقابل فضائلی ایستاد و خطاب به او سئوال کرد: «جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند؟»

مدیر مسئول کیهان تاکید می کرد که «آنچه جناب‌عالی به حضرت آقا نسبت داده‌اید، اولا با نظر صریحا اعلام‌شده حضرت ایشان مغایرت دارد… . بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو‌» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیما و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان یا مردم می‌رسد. توضیح آنکه بیت معظم‌له حتی از به‌کار‌گیری واژه «‌یک مقام آگاه‌» نیز به‌شدت پرهیز می‌کند! از‌این‌روی نظری که جناب‌عالی به حضرت آقا نسبت داده‌اید، خارج از روال یاد‌شده و از جانب شما، دور از انتظار بوده است» (کیهان، یکشنبه 2 اردیبهشت 1403).

اما روزنامه ایران یک روز بعد خبر تذکر را در سرمقاله خود تایید کرد، تا نقطه پایانی باشد بر تلاش هایی که برای بی اعتبار کردن فضائلی صورت گرفته بود.
کیهان هم بعد از آن پذیرفت که توئیت فضائلی با هماهنگی انجام شده بود و در واقع یک پیام روشن را باید منتقل می‌کرد.  از همین منظر این سئوال مطرح می‌شود که آیا باید حرفهای فضائلی را تحلیل کرد؟ یا آن را یک نظر شخصی دانست؟

فضائلی چه می گوید

بحث اصلی فضائلی در این گفتگوی تلویزیونی و یادداشت منتشر شده، موضوع «وفاق» است. آنها معتقدند باید از «وفاق» صیانت کرد و تعریفی که از صیانت آن دارند این است که نباید دولت راه را برای ورود اصلاح طلبان به مناصب دولتی باز کند.

فضائلی در جایی از این گفتگو از واژه براندازی برای اصلاح طلبان استفاده کرده می گوید: «طبیعتاً ما از تجربیات گذشته باید استفاده کنیم و ببینیم اتفاقاتی که درگذشته افتاده چگونه بوده است، مثلاً بعضاً تعابیر خوبی مثل «اصلاحات» را درگذشته داشتیم، چون از آن درست صیانت نشد به براندازی تبدیل و به سمت استحاله‌شدن پیش رفت.»

این درحالی است که اساسا عبارت «براندازی» و هشتک «براندازم» در واکنش به اظهارات سیدمحمد خاتمی در سال 96 خلق شد. تا قبل از آن حتی جریان حاکم وقتی می خواست از اصلاح طلبان نام ببرد از واژه «ساختارشکن» استفاده می کرد.

سال 96 وقتی سیدمحمد خاتمی بعد از ماجراهای دی ماه آن سال گفت: «براندازی را نه ممکن می دانم نه مطلوب» و تاکید داشت: «مردم معترض برانداز نیستند» برخی از فعالان فضای مجازی و سیاسی که کمتر در ایران و بیشتر در خارج از کشور بودند، با صراحت اعلام کردند که خاتمی اشتباه می کند. اتفاقا ما براندازیم. از همانجا بود که عبارت «براندازی» آنهم به صورتی که صریح و روشن بیان شود، باب شد.

به این ترتیب  سئوال این است که مواضع فضائلی را باید به معنای نظرات شخصی خود او تلقی کرد که به عنوان یک فعال رسانه ای از زاویه خودش به موضوع وفاق نگاه کرده و خطاب به رئیس جمهور حرفهایش را بیان می کند؟ یا از ناحیه شخصیت حقوقی؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.