سه‌شنبه, 3 مهر 1403 Tuesday, 24 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43645 تعداد نوشته های امروز : 16 تعداد دیدگاهها : 2452×
«برات گرون تموم می‌شه»؛ رمزگشایی از یک پیام مرموز!
3 مهر 1403 ساعت: 12:51
شناسه : 290608
2
رپورتاژ آگهی؛

در ماه‌های اخیر شاهد افزایش غیرمنتظره تبلیغات تیزینگ از سوی برندهای مختلف بودیم.

پ
پ

در ماه‌های اخیر شاهد افزایش غیرمنتظره تبلیغات تیزینگ از سوی برندهای مختلف بودیم. تبلیغاتی که بعضی از آن‌ها با سروصدای زیاد، توجه مخاطبان را جلب کرد و برخی هم به خاطر کانسپت ضعیف یا زمان کم تیزینگ در رساندن پیام خود به مخاطب ناکام ماندند. اخیرا کمپین محیطی یکی از برندها با استفاده از عبارت «برات گرون تموم می‌شه!» در اتوبان‌های شهر تهران، واکنش اهالی تبلیغات را برانگیخته است.

سرنخ‌های ما برای یافتن رازهای پشت پرده این تیزینگ کافی نیست. با این وجود با توجه به نقطه‌نظرات متفاوتی که کاربران در لینکدین، اینستاگرام و ایکس درباره این کمپین تبلیغات محیطی داشته‌اند، در این نوشتار، سعی کردیم با نگاهی تحلیلی ابعاد مختلف این تیزینگ را بررسی کنیم.

اهداف تبلیغاتی «برات گرون تموم می‌شه»

پیام مبهم به شرط اینکه با پاسخ درست همراه شود، در ذهن بیننده باقی می‌ماند و احتمال اینکه مخاطب، تبلیغ را به خاطر بیاورد یا با دیگران در مورد آن صحبت کند را بیشتر می‌کند. در ادامه سعی کرده‌ایم تا به این سوال پاسخ دهیم آیا این تیزینگ تا به اینجا توانسته نظر مخاطبان را جلب کند یا خیر؟ هرچند نتیجه‌گیری دقیق‌تر باید پس از اجرای فاز Opening انجام شود، جایی که پیام نهایی یا محصول معرفی خواهد شد.

چند نکته کلیدی درباره اهداف تبلیغاتی این تیزینگ به شرح زیر است:

پیام هشداردهنده و برانگیختن کنجکاوی

در نوشتن کپی برای این بیلبورد، اصل اول تبلیغات تیزینگ یعنی استفاده از عبارات کوتاه و جذاب کاملا رعایت شده است. جمله هشداردهنده یا چالش‌برانگیز، به ماندگاری تبلیغ در ذهن کمک می‌کند. هشدار «برات گرون تموم می‌شه» به عنوان یک Hook جذاب در عمل توانسته وظیفه tease کردن (کنجکاو کردن) را به خوبی انجام دهد.

مشخص نیست منظور از گران تمام شدن از نظر این برند چیست. آیا اشاره به استفاده از محصول اشتباه دارد؟ آیا صرفا به ابعاد مالی می‌پردازد یا به هزینه‌های پنهان استفاده از یک سرویس خاص می‌پردازد؟ آیا برند مورد نظر قصد دارد خدمات خود را با رقبا مقایسه کند؟ ممکن است این تبلیغ برای نشان‌ دادن یک محصول یا خدمت با ارزش بالا باشد. شاید هم پاسخ صحیح، ترکیبی از این موارد باشد. هرچه باشد به نظر می‌رسد از نظر برانگیختن کنجکاوی، می‌توان به بیلبوردهای «برات گرون تموم می‌شه» نمره قبولی داد.

word image 290608 2 - «برات گرون تموم می‌شه»؛ رمزگشایی از یک پیام مرموز! -

بیلبورد واقع در اتوبان افسریه

استفاد از رنگ بنفش؛ رنگ سازمانی یا استراتژی برند برای جذابیت

از نظر روانشناختی استفاده از رنگ بنفش معمولاً به لوکس بودن، قدرت یا راز آلود بودن اشاره دارد. رنگ بنفش همچنین می‌تواند نشانه تمایز و خلاقیت باشد. بعید نیست استفاده از این رنگ بخشی از استراتژی تیزینگ برای ایجاد جذابیت بیشتر باشد. مشخص نیست برند روی کدام یک از این موارد متمرکز است. شاید هم قصد دارد روی مولفه دیگری تمرکز کند. با این حال ترکیب این رنگ با استفاده از کپی «برات گرون تموم می‌شه»، حس تفاوت و برتری را به مخاطب القا می‌کند.

بهره بردن از فونت ساده و طراحی مینیمال

استفاده از فونت ساده و در عین حال بزرگ در این بیلبورد با هدف رساندن پیام اصلی به صورت واضح و خوانا انجام شده است. این انتخاب نشان می‌دهد که پیام کپی‌رایت به‌قدری اهمیت دارد که باید بدون هیچ مانعی به‌وضوح دیده و فهمیده شود.

بزرگ بودن فونت این بیلبورد باعث می‌شود پیام تبلیغ نه‌ تنها در ترافیک توسط رانندگان، بلکه از فاصله‌های دور هم به‌ راحتی قابل خواندن باشد. ساده بودن طرح به لحاظ بصری به مخاطب اجازه می‌دهد به‌جای توجه به جزئیات ظاهری یا طراحی‌های پیچیده، مستقیماً روی محتوای پیام تمرکز کند.

فونت ساده معمولا روی قاطعیت پیام تاکید دارد. در عین حال حس جدیت و فوریت را به مخاطب منتقل می‌کند. طراحی مینیمال معمولا بیشتر در ذهن مخاطب حک می‌شود و سادگی و شفافیت را به عنوان ارزش به مخاطب القا می‌کند.

word image 290608 3 - «برات گرون تموم می‌شه»؛ رمزگشایی از یک پیام مرموز! -

بیلبورد واقع در اتوبان آیت الله سعیدی

نمره قبولی برای Teasing؛ باید منتظر Opening بود

پیام «برات گرون تموم می‌شه» اطلاعات زیادی نمی‌دهد و به نوعی با نگه‌داشتن مخاطب در بی‌اطلاعی او را ترغیب می‌کند تا برای فهمیدن معنای کامل پیام، جست‌وجو و توجه بیشتری به تبلیغات بعدی داشته باشد. ماهیت دقیق هزینه‌ای که قرار است برای برخی گران تمام شود، مشخص نیست. در صورتی که opening خوبی توسط این برند اجرا شود، احتمالا به اهداف تبلیغاتی خود برسد.

در مجموع، این تیزینگ با استفاده از زبان ساده، اما تاثیرگذار و البته هشدارآمیز، همراه با طراحی مینیمال و رنگ‌بندی غیرمعمول، مخاطب را به سمت توجه و کنجکاوی بیشتر سوق می‌دهد و انتظار برای تبلیغ نهایی را تقویت می‌کند.

ماهیت دقیق هزینه‌ای که قرار است برای برخی گران تمام شود، مشخص نیست. این امر می‌تواند برای برند هم تهدید باشد هم فرصت. این برند هر چه که باشد در فاز opening کار سختی پیش رو دارد. در این فاز، برند باید منتقدان فعلی که معتقد به کلیشه بودن کپی استفاده شده در این بیلبورد هستند را قانع کند. همچنین باید نشان دهد عدم استفاده از محصول یا خدمت مورد نظر برند به معنای واقعی کلمه برای مخاطب گران تمام می‌شود.

با توجه به گستردگی نصب بیلبورد در اتوبان‌های پایتخت، همزمان با شلوغی خیابان‌ها به دلیل شروع ماه مهر واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد.

این تیزینگ تا اینجا توانسته نظر مخاطبان را جلب کند. باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده، مرحله بعدی کمپین ما را با کدام محصول از کدام برند مواجه خواهد کرد. حدس شما چیست؟ به نظر شما کدام برند این کمپین محیطی را ترتیب داده است؟ برداشت و حدس خود درباره این تیزینگ را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.