چهارشنبه, 4 مهر 1403 Wednesday, 25 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43658 تعداد نوشته های امروز : 13 تعداد دیدگاهها : 2452×
صندوق تضمین اصل سرمایه مناسب چه کسانی است؟
4 مهر 1403 ساعت: 12:44
شناسه : 290698
1

در سال‌های اخیر با بالا رفتن تورم، افراد به سوی خرید دارایی‌هایی روی آورده‌اند که قدرت خرید آنها را حفظ کند.

پ
پ

در سال‌های اخیر با بالا رفتن تورم، افراد به سوی خرید دارایی‌هایی روی آورده‌اند که قدرت خرید آنها را حفظ کند. این دارایی‌ها بسیار متفاوت هستند و بازدهی و ریسک متفاوتی دارند. از آنجا که بازار سهام در بلندمدت بالاترین بازدهی را در میان بازارهای مختلف مالی داشته است، شمار زیادی از افراد در چند سال گذشته جذب آن شدند. با این حال، با نوسان بازار و بالا و پایین رفتن قیمت سهام شمار زیادی متضرر شدند. اما آیا راهی وجود دارد که بدون هراس از نوسان بازار و از دست رفتن سرمایه اولیه در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرد و از رشد بازار سهام در بلندمدت منتفع شد؟

صندوق تضمین اصل سرمایه چیست؟

صندوق تضمین اصل سرمایه یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌آیند. این صندوق توسط مدیران حرفه‌ای که دانش خوبی از بازار سهام و بازارهای مالی دارند، مدیریت می‌شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با این هدف تاسیس شده‌اند که سرمایه‌های خرد و کوچک را از صاحبان سرمایه و مردم عادی جمع‌آوری کنند و با تخصیص آن به گزینه‌های مناسب، سود به دست بیاورند. این سود برحسب میزان دارایی افراد و تعداد واحدهایی که خریداری کرده‌اند، بین آنان تقسیم می‌شود. صندوق نیز کارمزدی از این جهت به دست می‌آورد.

صندوق تضمین اصل سرمایه برای از بین بردن ریسک نوسانات بازار سهام و از بین رفتن سرمایه اولیه افراد ایجاد شده است. در این نوع صندوق‌ها شما به شرط آن که در مدت زمان مشخصی تعداد واحدهای خریداری شده خود را حفظ و نگهداری کنید، با ضمانت اصل سرمایه روبرو می‌شوید. معنای آن این است که اگر مدت مشخصی واحدهای این صندوق را داشته باشید، همراه با رشد بازار سهام و ارزش واحدهای صندوق، سود خواهید برد. اما در صورتی که بازار افت کند یا ارزش واحدهای صندوق با افت روبرو شود و از مقداری که خریده بودید کمتر شود، اصل پول شما سر جای خود باقی می‌ماند. در واقع سرمایه اولیه شما در این شرایط افت نخواهد کرد.

ساختار صندوق‌های تضمین سرمایه

صندوق‌های تضمین اصل سرمایه ساختار مختلط دارند. در واقع، آنها برای این که بتوانند به گزینه‌ای تبدیل شوند که در برابر نوسانات آسیب‌پذیری چشمگیری ندارد، از ساختاری استفاده می‌کنند که مانور تقریبا یکسانی روی اوراق درآمد ثابت و سهام می‌دهد. در این صندوق‌ها اگر شرایط بازار سهام خوب باشد، حدود 60 درصد دارایی صرف خرید بازار سهام می‌شود و مابقی به اوراق درآمد ثابت اختصاص پیدا می‌کند. از سوی دیگر، اگر شرایط بازار سهام چندان خوب نباشد، این صندوق 40 درصد دارایی خود را به سهام اختصاص خواهد داد و 60 درصد باقی مانده را در اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

تغییر وزن سهام و اوراق درآمد ثابت در سبد صندوق به آن این اجازه را می‌دهد که در شرایط نوسانی بازار سهام نیز افت چشمگیری را شاهد نباشد. این ساختار موجب می‌شود صندوق بتواند قابلیت تضمین اصل سرمایه داشته باشد.

بیشتر صندوق‌های تضمین اصل سرمایه به صورت صدور و ابطالی هستند و خارج از بورس معامله می‌شوند. به همین دلیل هم برای خرید آنها باید از طریق اپلیکیشن شرکت‌های دارای این صندوق یا وبسایت آنها و تماس با صندوق، واحدها را خریداری کنید. برای خرید این واحدها باید حتما کد بورسی داشته باشید و در سامانه سجام احراز هویت را انجام داده باشید. البته دو صندوق تضمین اصل سرمایه نیز به صورت قابل معامله در بورس هستند که می‌توانید آنها را در ساعات باز بودن بورس از طریق پنل کارگزاری‌ها معامله کنید.

صندوق تضمین اصل سرمایه مناسب چه کسانی است؟

صندوق تضمین اصل سرمایه یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که برای گروهی از سرمایه‌گذارانی که مایل به ورود به بازار سهام هستند اما نمی‌خواهند اصل سرمایه‌شان تهدید شود، مناسب است. این صندوق‌ها در واقع برای افراد ریسک‌گریز مناسب است.

صندوق‌های تضمین اصل سرمایه در کشور

در کشور تاکنون پنج صندوق تضمین اصل سرمایه فعالیت می‌کنند. این پنج صندوق عبارتند از تضمین اصل سرمایه کیان، تضمین اصل مبلغ سرمایه خلیج فارس، صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، تضمین اصل سرمایه گیتی دماوند و تضمین اصل سرمایه مفید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.