چهارشنبه, 4 مهر 1403 Wednesday, 25 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43658 تعداد نوشته های امروز : 13 تعداد دیدگاهها : 2452×
گزارش نشست ماهانه فرهنگ بومی گیلان با محوریت فولکلور و زبان گیلکی
4 مهر 1403 ساعت: 12:51
شناسه : 290714
0

 نشست ماهانه فرهنگ بومی گیلان ( نشست شهریور، خانه فرهنگ گیلان) با محوریت فولکلور  و زبان گیلکی برگزار شد.

پ
پ

دوشنبه مورخ دوم مهرماه، نشست چهاردهم از سلسله نشست‌های بحث پیرامون گیلان شناسی با محوریت فولکلور و زبان‌گیلکی در تالار خانه فرهنگ گیلان برگزار شد. این نشست از ساعت ۵ عصر شروع و تا ۳۰: ۷  ادامه داشت و ۱۹ تن در آن شرکت داشتند.

ابتدا مدیر جلسه ضمن خوشامدگویی به حاضران که از دور و نزدیک گیلان آمده بودند به تبادل اخبار فرهنگی حول گیلان‌پژوهی پرداخت و از درگذشت شاعر و پژوهشگر گیلانی مقیم کرج حسین شهاب کومله خبر داد و در مورد دو اثر او که در زمینه فولکلور و مردم شناسی منتشر شده بود یاد کرد.

پس از آن به دیده‌ها و شنیده‌های کوی و برزن شهر پرداخته شد که در آن از گیرایی، میرایی و زندگی ، آداب و سنن، رفتار و حیات اجتماعی گیلانیان و از کمرنگ شدن زبان گیلکی در جامعه گیلانی سخن به میان آمد و دقایقی به صورت گفتگوی آزاد میان حاضران مطرح گردید.

سپس به معرفی یک اثر فولکلوریک از استاد علی اکبر مرادیان به نام ” ضرب‌المثل ها و ترانه‌های گیلکی” پرداخته شد که جزو اولین آثار چاپ شده در حوزه فولکلور گیلان بود. گزینش تعدادی از ضرب المثل‌ها و ترانه‌های مندرج در آن و طرح مساله درست نویسی و درست خوانی گیلکی، به صورت درس به شیوه نگارش مجله گیله وا دیگر مورد مطرح شده در این جلسه بود.

بخش پایانی جلسه با پرسش و پاسخ حاضران همراه بود. این نشست‌ها ماهی یک بار و در اولین دوشنبه هر ماه تشکیل می‌شود و ورود به آن آزاد است. گفتنی است حضور طیفی از جوانان در این جلسه مشهود بود که بسیار مغتنم است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.