سه‌شنبه, 10 مهر 1403 Tuesday, 1 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43736 تعداد نوشته های امروز : 13 تعداد دیدگاهها : 2454×
با مالیات خودروهای لوکس آشنا شوید!
10 مهر 1403 ساعت: 13:54
شناسه : 291121
2

مالیات خودورهای لوکس یکی از انواع مالیات های جدیدی است که در سال های اخیر قانون آن به تصویب رسیده است و اجرایی هم شده است.

پ
پ

مالیات خودورهای لوکس یکی از انواع مالیات های جدیدی است که در سال های اخیر قانون آن به تصویب رسیده است و اجرایی هم شده است. بر طبق این قانون آن دسته از مالکان که صاحب خودروهای لوکس هستند، می بایست درصدی از ارزش خودروی خود را به عنوان مالیات خودروهای لوکس به دولت پرداخت کنند. اما در قدم اول باید بدانید که کدام خودروها در دسته خودروهای لوکس قرار میگیرند و مالکان کدام خودروها موظف به پرداخت این مالیات هستند.

مالیات خودروهای لوکس شامل کدام خودروها می شود؟

مالیات خودروهای لوکس شامل کدام خودروها می شود؟

بر طبق قانون، خودرویی لوکس به حساب می آید که قیمت آن از 3 میلیارد و 500 میلیون تومان بیشتر باشد. بنابراین یک خبر خوب برای آن دسته از صاحبان خودرو که قیمت ماشین آنها از این مقدار کمتر است، اینکه لازم نیست مالیات خودروی لوکس پرداخت کنند. با این توضیح درصد کمی از خودروهای میلیاردی در بازار در دسته خودروهای لوکس قرار می گیرند و ملزم به پرداخت این مالیات به دولت هستند. لازم به ذکر است این مالیات به صورت سالانه از صاحبان خودروهای مشمول دریافت می شود.

در واقع تمامی خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند، معاف از مالیات خودروهای لوکس هستند. چرا که قیمت آنها از این مقدار کمتر است. پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از مشکلات و جرائم مالیاتی، از یک نرم افزار حسابداری مالیاتی استفاده نمائید.

مالیات خودروهای لوکس چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که در بخش قبل اشاره گردید در صورتی که ارزش خودرویی بیشتر از 3.5 میلیارد تومان باشد مشمول پرداخت مالیات خودروهای لوکس خواهد بود. نکته ای که باید در این مورد به آن توجه داشته باشید این است که مالیات این دسته از خودروها به مقداری که بیشتر از 3.5 میلیارد تومان است تعلق می گیرد و به ازای قیمت کل ماشین محاسبه نمی شود. اجازه بدهید با یک مثال این نکته را روشن تر سازیم:

اگر قیمت خودرویی معادل 3.750 میلیارد تومان باشد، برای 3.5 میلیارد تومان اول نیازی به پرداخت مالیات نیست و مالیات تنها به صورت ضریبی از باقی مانده ارزش خودرو یعنی 250 میلیون تومان محاسبه می شود.

مالیات خودروهای لوکس چگونه محاسبه می شود؟

مالیات خودروی لوکس تصادفی

در صورت بروز تصادفات و یا مشکلاتی از این دست که در نهایت منجر به افت قیمت خودرو می شود، مالیات پرداختی برای خودروی لوکس هم تغییر می کند. در این حالت مالک خودرو می بایست به شورای حل اختلاف مالیاتی مراجعه کند و درخواست محاسبه مجدد میزان مالیات را بدهد. کارشناسان مربوطه قیمت خودرو را محاسبه می کنند و با توجه به قیمت جدید که در این حالت از قیمت قبلی کمتر است، مالیات جدید خودروی لوکس تصادفی محاسبه خواهد شد.

اعتراض به مالیات خودروی لوکس

اگر به میزان مالیات اعلام شده از طرف سازمان مالیاتی کشور اعتراض داشته باشید راهکار چیست؟ باید توجه داشته باشید که شما به عنوان مالک خودروی لوکس می توانید به مقدار مالیات اعلام شده اعتراض کنید. این اعتراض در هیات حل اختلاف مالیاتی مورد بررسی قرار می گیرد. در این موارد می توانید اعتراض خود را اعلام کنید:

  • قیمت و ارزش خودرو
  • اعتراض به رای صادره

نکته مهم: درصورت سرقت خودرو و یا از بین رفتن کامل آن می توانید با ارائه مدارک و مستندات از پرداخت مالیات خودروی لوکس معاف شوید.

نحوه پرداخت مالیات خودروی لوکس

برای پرداخت مالیات لازم است تا در سایت درگاه ملی خدمات مالیاتی  (درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور (tax.gov.ir) ) ثبت نام کنید. برای ثبت نام در این سایت لازم است تا مشخصات فردی خود را مانند نام، نام خانوادگی و کد ملی به طور کامل و دقیق وارد کنید. بعد از آن کد شش رقمی برای تلفن همراه شما ارسال می شود و می بایست این کد را در کادر مربوطه وارد کنید. حالا دیگر وارد سایت شده اید و می توانید در منوی مربوطه نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود اقدام فرمایید.

خودروهای لوکس هم مانند خانه های لوکس، کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی، طلا و… مشمول مالیات می شوند. این مالیات از نوع مالیات های مستقیمی است که توسط دولت دریافت می شود. مالیات خودروی لوکس همانطور که از نام آن بر می آید برای تمامی خودروها نیست. می بایست ارزش ریالی خودرو  از مبلغ تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور بیشتر باشد. در این مقاله درباره این مالیات، نحوه محاسبه مالیات خودروی لوکس و همچنین نحوه پرداخت مالیات خودروی لوکس و در نهایت شرایط اعتراض به مالیات خودروی لوکس به گفتگو پرداختیم. به خاطر داشته باشید که تیم مشاوره مالیاتی طلوع پدیده در هر گام با شما همراه هستند و می توانید در هر زمان سوالات و مشکلات مالیاتی خود را با ما در میان بگذارید.

خودروی لوکس

چرا پرداخت به موقع مالیات مهم است؟

باید مراقب فرار مالیاتی باشید! 

اگر بخواهیم فرار مالیاتی را به زبانی ساده برایتان شرح بدهیم باید اینطور توضیح دهیم که فرار مالیاتی به معنای عدم پرداخت مالیات می باشد. بر طبق قانون تمامی افرادی که مشمول مالیات هستند، در یک بازه زمانی موظفند تا مالیات خود را پرداخت کنند. این قانون هم شامل افراد حقیقی می شود وهم افراد حقوققی. در صورتی که این مالیات در زمان مقرر پرداخت نشود، فرار مالیاتی اتفاق افتاده است. این مورد یک جرم به حساب می آید و با کسی که فرار مالیاتی انجام داده است، مطابق قانون برخورد خواهد شد.

راهکارهای موثر بر فرار مالیاتی

شاید بتوان گفت مهمترین فعالیتی که برای پیشگیری از بروز فرار مالیاتی می توان انجام داد، فرهنگ سازی در این زمینه می باشد. اما آنچه توسط دولت می تواند انجام گیرد والبته موثر هم واقع شود، اصلاح قوانین مالیاتی کشور و در نظر گرفتن برخی از طرح های تشویقی و بخشودگی های مالیاتی می باشد.

به این ترتیب می توان امیدوار بود که تمام افراد در جامعه می توانند دست به دست هم بدهند و به نحو چشمگیری به کاهش فرار مالیاتی کمک کنند.

آیا برای ارسال صورتحساب های مالیاتی نرم افزاری وجود دارد؟

اگر به دنبال یک نرم افزار جهت ارسال صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان برای کسب و کار خود هستید پیشنهاد ما نرم افزار سامانه مودیان طلوع پدیده است! نرم افزار سامانه مودیان در واقع نرم افزاری برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان می باشد. برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان نیاز به یک نرم افزار حرفه ایی دارید، که شرکت نرم افزار طلوع پدیده با طراحی کامل ترین نرم افزار سامانه مودیان در کنار شما خواهد بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.