پنج‌شنبه, 19 مهر 1403 Thursday, 10 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43840 تعداد نوشته های امروز : 10 تعداد دیدگاهها : 2455×
صداگیری کابین خودرو | راهکار کاهش نویزهای اتاق خودرو
19 مهر 1403 ساعت: 14:00
شناسه : 291625
0
رپورتاژ آگهی؛

صداگیری کابین خودرو یکی از مهم‌ترین مراحل در بهبود کیفیت رانندگی و افزایش راحتی داخل اتاق خودرو است.

پ
پ

صداگیری کابین خودرو یکی از مهم‌ترین مراحل در بهبود کیفیت رانندگی و افزایش راحتی داخل اتاق خودرو است. با گذشت زمان و استفاده از خودرو، سر و صداهای اضافی از درها، داشبورد، سقف و بخش‌های دیگر ممکن است به گوش برسد که می‌تواند تجربه رانندگی را ناخوشایند کند. در این مقاله، به بررسی راهکارهای حرفه‌ای صداگیری خودرو و اهمیت این فرآیند می‌پردازیم.

صداگیری اتاق خودرو

دلایل شایع به صدا افتادن اتاق خودرو چیست ؟

قبل از اینکه بخواهیم دلایل به صدا افتادن اتاق خودرو را شرح دهیم باید به این سوال پاسخ دهیم که اتاق خودرو شامل چه قسمت هایی می شود ؟ منظور از اتاق خودرو در حوزه صداگیری خودرو ، چهار درب ، شش ستون ، سقف و سانروف ، داشبورد ( که خود شامل قسمت های متعددی می شود مثل فرمان ، مانیتور یا رادیو ، صفحه کیلومتر ، کنسول میانی و … ) ، طاقچه و صندوق عقب می شود. البته که به صدا افتادن شیشه و صندلی خودرو هم بسیار شایع است اما برای برطرف کردن و تعمیرات آن باید به شیشه ساز و تعمیرکار صندلی خودرو مراجعه نمایید.

از دلایل شایعی که باعث به صدا افتادن خودرو اتاق خودرو می شود :

  • عبور از دست اندازها با سرعت زیاد
  • تغییرات دمای هوا (سرد و گرم شدن هوا )
  • فرسودگی قطعات
  • شکسته شدن خارها و پیچ

صداهای خودرو را بیشتر بشناسیم :

صداهای خودرو به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شوند که شامل بهم خوردن قطعات پلاستیکی ( قژ قژ ، ویبره )، بهم خوردن قطعات پلاستیکی و فلزی و بهم خوردن قطعات فلزی ( تق تق ) می باشند.

دلایل اصلی نیاز به صداگیری خودرو

1-  فرسودگی قطعات داخلی :  پس از مدتی استفاده از خودرو، برخی از قطعات مانند درها، داشبورد، و صندلی‌ها دچار لرزش و صدا می‌شوند.

2- نصب نادرست قطعات : در برخی موارد، نصب نادرست قطعات خودرو می‌تواند منجر به ایجاد صداهای غیرطبیعی شود.

3- کاهش راحتی رانندگی : صداهای اضافی ممکن است باعث کاهش تمرکز راننده و ناراحتی سرنشینان شود.

راهکار کاهش نویزهای کابین خودرو

 نصب کفپوش های عایق صدا

اکثر خودروها کفپوش‌هایی دارند که به نظافت خودرو و حس بهتر رانندگی کمک می‌کنند؛ اما این کفپوش‌ها معمولا مانع از ورود صدای بیرون به داخل خودرو نمی‌شوند. بنابراین باید کفپوش‌هایی خریداری کنید که عایق صدا باشند و از این طریق باعث کاهش صدای داخل خودرو شوند.

بخشی از صدایی که در اتاق خودرو شنیده می‌شود مربوط به عوامل بیرونی مثل باد است. کفپوش‌های عایق صدا وظیفه‌ی جلوگیری از نفوذ این بادها به داخل اتاق خودرو را برعهده دارند.

فوم عایق بازتابنده

راهکار دیگر برای کاهش صدای اتاق خودرو، استفاده از فوم عایق بازتابنده است. فوم‌های عایق بازتابنده، میزان صدا را تا 80 درصد کاهش می‌دهند و به همین دلیل صلاحیت کافی را برای صداگیری اتاق ماشین دارند.

عایق‌بندی درها و جلوگیری از جیر جیر کردن درب ماشین

احتمال اینکه صدای اتاق خودرو ناشی از درب‌ها باشد بسیار بالاست، به همین دلیل صداگیری درب خودرو به تنهایی می‌تواند یک مسئله کاملاً جدی باشد که باید آن را بررسی کرد. ضمن اینکه این مشکل می‌تواند برای خودروهای فرسوده ایجاد شود، امّا احتمال اینکه درب خودروهای جدید از نظر ساختاری مشکل داشته باشند و نیاز به صداگیری درب خودرو باشد وجود دارد.

اما پیشنهاد ما به شما اینست که جهت صداگیری اتاق خودرو خود حتما به یک مرکز صداگیری خودرو معتبر مراجعه نمایید و به قول معروف کار را به کاردان بسپارید. باز و بست قطعات اتاق خودرو کاری پیچیده و دشوار است که در صورت اشتباه و خطا باعث قطع شدن سیمکشی خودرو می شوید و این امر باعث تحمیل هزینه های گزافی به شما می شود.

از جمله مراکزی که به صورت تخصصی صداگیری داشبورد ، صداگیری سانروف ، صداگیری درب خودرو ، صداگیری صندوق عقب و صداگیری بدنه خودرو را انجام می دهد ، می توان به تعمیرگاه صداگیری خودرو کاراک اشاره کرد که با سابقه ترین مرکز در تهران است و تمام خدمات خود را به صورت تضمینی ارائه می دهد.

صداگیری کف اتاق خودرو

نکات مهم در صداگیری اتاق ماشین

  • اگر از کفپوش‌ها و فوم‌های عایق استفاده می‌کنید بهتر است هر از چند گاهی، محفظه‌ها و لبه‌های آن‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که چسب‌های آن‌ها باز نشده باشد.
  • اگر اولین‌بار است که برای عایق‌بندی درها اقدام می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از یک نفر که سابقه‌ی چنین کاری دارد کمک بگیرید. این‌گونه نتیجه‌ی کار شما دقیق‌تر و مفیدتر خواهد بود.
  • صداهای تکراری که به صورت مداوم در اتاق خودرو شنیده می‌شوند پیام‌های هشدارآمیزی از نقص در قسمت‌های مکانیکی خودرو در خود دارند و باید نسبت به رفع آن‌ها توجه جدی داشته باشید.

به عنوان نکته‌ی آخر باید توجه داشته باشید که حذف همه‌ی صداهای اتاق خودرو و رسیدن به سکوت مطلق، امکان‌پذیر نیست. مخصوصا اگر خودروی شما قدیمی یا از خودروهای ارزان قیمت ایرانی همچون پراید و … باشد، شنیده شدن کمی صدا در اتاق خودرو، عادی است و نباید انتظار داشته باشید که همچون یک خودروی لوکس، هیچ صدایی در داخل خودرو نشنوید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.