پنج‌شنبه, 19 مهر 1403 Thursday, 10 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43841 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد دیدگاهها : 2455×
فرق شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود چیست؟
19 مهر 1403 ساعت: 19:38
شناسه : 291659
0

یکی از سوالات رایج در میان افرادی که قصد تاسیس و راه اندازی شرکت را دارند این است که فرق شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود در چیست؟ به طور کلی هر یک از این شرکت ها براساس شرایط و نوع حوزه کاری موسسین شرکت ها انتخاب می شوند و هر دوی آنها مزایا و معایب خاص را خود را دارند.

پ
پ

یکی از سوالات رایج در میان افرادی که قصد تاسیس و راه اندازی شرکت را دارند این است که فرق شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود در چیست؟ به طور کلی هر یک از این شرکت ها براساس شرایط و نوع حوزه کاری موسسین شرکت ها انتخاب می شوند و هر دوی آنها مزایا و معایب خاص را خود را دارند.

در ادامه مطلب در ابتدا به معرفی شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص می پردازیم و مزیت ها و معایب را بررسی می کنیم.

معرفی شرکت با مسئولیت محدود

شرکت های مسئولیت محدود یکی از انواع شرکت های تجاری هستند که برای تاسیس آنها حداقل دو شریک و حداقل 1 میلیون ریال سرمایه اولیه لازم است. میزان سرمایه شرکت هر یک اعضای شرکت با مسئولیت محدود سهم الشرکه نامیده می شود و هر کدام از اعضاء فقط تا میزان سهم الشرکه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشند.

این مورد بدین معناست که هر یک از شرکا در صورت بدهی یا بروز مشکلات مالی در شرکت فقط تا حداکثر سرمایه ای که وارد شرکت کرده اند مسئولیت دارند و دیگر دارایی های شخصیشان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

نکته مهم اینکه بسیاری از کسب و کارها برای ثبت رسمی به سراغ ثبت شرکت مسئولیت محدود می روند و یکی از مهم ترین دلایل آن شرایط نسبتا مناسب برای انجام مراحل ثبت رسمی و وجود تشریفات کمتر نسبت به شرکت های سهامی است.

موضوع فعالیت شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

شرکت های با مسئولیت محدود می توانند در شاخه ها و موضوعات مختلفی فعالیت داشته باشند. رایج ترین موضوع فعالیت در این شرکت ها عبارت است از موضوعات بازرگانی، فناوری اطلاعات، مهندسی، کشاورزی و صنعتی. بی شک یکی از دلایل پرتقاضا بودن شرکت مسئولیت محدود شرایط ساده برای تاسیس و امکان تاسیس کسب و کار در حوزه های مختلف است.

شرکت های با مسئولیت محدود مناسب چه کسب و کارهایی هستند؟

شرکت های با مسئولیت برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک، متوسط و در برخی مواقع کسب و کارهای بزرگ مناسب می باشند. مهم ترین حوزه های فعالیتی که می توانند در قالب شرکت های با مسئولیت محدود ثبت و راه اندازی شوند عبارتند از:

  • آرایشی و بهداشتی
  • تولید، پخش و بسته بندی مواد غذایی
  • وارادات و صادرات
  • کشتیرانی
  • حسابداری و حقوقی
  • صنعت ساخت و ساز
  • استارتاپ ها
  • گردشگری و هتل داری
  • مارکتینگ و بازاریابی آنلاین
  • پرستاری
  • فناوری اطلاعات
  • و…

مزایا و معایب شرکت با مسئولیت محدود

شرکت های با مسئولیت همانند سایر شرکت های تجاری از مزایا و معایبی برخوردار می باشند. مزایای این نوع شرکت به شرح زیر می باشد:

اولین و مهم ترین مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حفاظت از دارایی های شخصی است. بدین معنا که  اعضای شرکت تنها به میزان سهم الشرکه خود در مقابل مشکلات مالی شرکت مسئول هستند و دارایی های شخصی افراد تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

دومین مزیت شرکت با مسئولیت محدود شرایط ساده برای ثبت و تشریفات حقوقی کمتر نسبت به سایر شرکت هاست و همین مورد امکان ثبت شرکت ارزان را فراهم می کند.

در شرکت های با مسئولیت محدود امکان مدیریت مستقیم توسط اعضای آن وجود دارد و نیازی به وجود هیئت مدیره و یا برگزاری جلسات رسمی سالانه نیست.

یکی دیگر از مزایای شرکت با مسئولیت محدود انعطاف در نحوه تقسیم سود میان اعضای شرکت است. در واقع در این نوع شرکت با تصمیم گیری اعضاء، چگونگی توزیع سود قابل توافق می باشد.

از معایب ثبت شرکت های با مسئولیت محدود نیز می توان به محدودیت در جذب سرمایه و سرمایه گذار، محدودیت در تعداد اعضاء و پیچیدگی و زمان بر بودن تغییرات در ساختار شرکت اشاره کرد.

معرفی شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکت های سهامی و جزو شرکت های هفت گانه تجاری می باشد. ثبت شرکت از نوع سهامی خاص با حضور حداقل سه سهامدار و دو بازرس که یکی اصلی و دیگری علی البدل هستند قابلیت ثبت رسمی را دارند.

 در این شرکت ها میزان سرمایه به سهام تقسیم شده و مسئولیت سهامداران شرکت حداکثر تا میزان سهامی که در شرکت دارند محدود می شود. در هنگام ثبت شرکت سهامی خاص لازم است که در همان ابتدا حداقل 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت توسط سهامداران به حساب شرکت تازه تاسیس واریز گردد.

مابقی سرمایه که با نام تعهدات سرمایه نیز شناخته می شود نیز باید در زمان مشخص شده در اساسنامه شرکت پرداخت شود.

موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص چیست؟

تعیین موضوع فعالیت برای شرکت های سهامی خاص به شرایط و نوع حیطه شرکت و اهداف مالی آن بستگی داشته و حوزه های مختلفی را شامل می شود.

به طور کلی تمام فعالیت های اقتصادی که مطابق قوانین کشور باشد امکان ثبت و راه اندازی در قالب شرکت سهامی خاص وجود دارد.

برخی از مهم ترین حوزه های کاری برای شرکت های سهامی خاص عبارت است از:

  • خدمات امور تجاری و بازرگانی
  • خدمات مالی و حسابداری
  • خدمات عمرانی و ساختمانی
  • خدمات حمل و نقل و لجستیکی
  • تولیدات کشاورزی و امور مربوط به صنایع غذایی
  • خدمات مشاوره
  • خدمات فناوری اطلاعات

مزایا و معایب شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص به عنوان یکی از شرکت های تجاری دارای مزایا و معایبی هستند. مزایای ثبت شرکت سهامی خاص است از:

در شرکت های سهامی خاص مسئولیت اعضاء تنها محدود به میزان سرمایه ‌وارد شده در شرکت می باشد.

در شرکت های سهامی خاص، جذب سرمایه بیشتر از طریق فروش سهام به سرمایه‌گذاران امکان پذیر است.

یکی دیگر از مزیت های شرکت های خاص امکان نقل و انتقال سهام است که می تواند باعث جذب سرمایه گذاران جدید به شرکت شود.

همچنین در این شرکت ها امکان افزایش سرمایه از طریق صدور سهام جدید وجود دارد.

برای شرکت های سهامی خاص امکان انجام فعالیت های گسترده اقتصادی و همکاری در پروژ ها های بزرگ مالی امکان پذیر می باشد.

اگر بخواهیم به معایب شرکت سهامی خاص اشاره کنیم می توانیم به مواردی مثل تشریفات حقوقی بیشتر در زمان ثبت، پرداخت هزینه های بیشتر برای ثبت به منظور انجام مشاوره های مالی و حقوقی،  ضرورت در تشکیل مجمع عمومی و عدم امکان فروش سهام به عموم مردم برخلاف شرکت سهامی عام اشاره کرد.

تفاوت شرکت های سهامی خاص با مسئولیت محدود

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که از بین شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص کدام یک بهتر و کارآمد تر است. برای پاسخ به این پرسش لازم است با فرق شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود آشنا شوید.

تفاوت های شرکت مسئولیت و محدود و سهامی خاص به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

ثبت شرکت با مسئولیت محدود با حداقل 2 نفر شریک امکان پذیر است. در حالی که برای ثبت شرکت سهامی خاص وجود حداقل 3 سهامدار و 2 بازرس الزامی می باشد.

 در شرکت های با مسئولیت محدود شرکا تنها تا میزان سرمایه ای که به شرکت آورده اند مسئول تعهدات و قروض شرکت می باشند. در شرکت های سهامی خاص سرمایه به سهام تبدیل شده و سهامداران فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت سرمایه گذاری کرده اند مسئولیت دارند.

در شرکت مسئولیت محدود تمام سرمایه شرکت به مدیر عامل تحویل داده می شود و اقرارنامه تعهدات مالی نیز توسط اعضاء به وی ارائه می گردد. اما در شرکت های سهامی خاص در ابتدا حداقل 35% از سرمایه می بایست به صورت نقدی به حساب متعلق به شرکت پرداخته شده و مابقی سرمایه تعهدی نیز می‌ تواند طبق توافق سهامداران یا تاریخ ذکر شده در اساسنامه پرداخت گردد.

انتخاب بازرس یا بازرسین در شرکت های سهامی خاص ضروری می باشد. در حالی که در شرکت های با مسئولیت محدود الزامی به انتخاب بازرس نیست.

در شرکت های سهامی خاص تشکیل و برگزاری مجامع عمومی الزامی باشد. در صورتی که شرکت های با مسئولیت محدود نیازمند برگزاری مجمع های عمومی نیستند و تصمیم گیری ها می تواند براساس توافق شرکای شرکت صورت گیرد.

در شرکت های مسئولیت محدود تقسیم سود و زیان نیز به نسبت سهم‌الشرکه انجام می پذیرد. اما در در شرکت های سهامی خاص هر یک از سهامداران به نسبت سهام خود در سود و زیان شرکت شریک هستند.

در شرکت های سهامی خاص مدت ماموریت مدیران باید هر دو سال یکبار تمدید شود. اما در شرکت های با مسئولیت محدود مدیران می توانند به صورت محدود و یا نامحدود فعالیت داشته باشند.

در شرکت های سهامی خاص برای انحلال شرکت، تشکیل مجمع عمومی و رعایت تشریفات رسمی الزامی است. اما در شرکت با مسئولیت محدود انحلال شرکت می تواند با توافق شرکا انجام پذیرد.

در شرکت های سهامی خاص حق رای به تعداد سهام است. ولی در شرکت با مسئولیت محدود حق رای به میزان سرمایه شرکا می باشد.

در شرکت های سهامی خاص اعضای هیئت مدیره باید جزو سهامداران شرکت باشند. در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود مدیران شرکت می توانند از بین شرکاء یا خارج از شرکا انتخاب شوند.

در شرکت های سهامی خاص انتخاب روزنامه کثیر الانتشار به منظور درج آگهی های شرکت الزامی است. در حالی که این مورد در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری می باشد.

جمع بندی نهایی

شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص از جنبه های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند که در این مقاله این موارد را در قالب تفاوت های شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود توضیح دادیم.

شما با مطالعه این مطلب می توانید به طور کامل از مزایاف معایب و تفاوت های این دو نوع شرکت مطلع شوید و بهترین نوع شرکت برای ثبت رسمی با توجه به حوزه فعالیت خود انتخاب نمایید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.