سه‌شنبه, 24 مهر 1403 Monday, 14 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43885 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2455×
قطع سیم‌کارت خبرنگاران و حذف محتوای شبکه‌های اجتماعی!
21 مهر 1403 ساعت: 16:25
شناسه : 291720
3

در ماه‌های اخیر، برخی خبرنگاران و فعالان اجتماعی با قطع ناگهانی سیم‌کارت‌های خود و اجبار به حذف محتوای شبکه‌های اجتماعی مواجه شده‌اند.

منبع : آسیانیوز
پ
پ
روزنامه‌نگار و مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا، با انتشار تصویری از همسرش، صدف فاطمی، اعلام کرد که سیم‌کارت وی به طور ناگهانی قطع شده و او مجبور به حذف تمامی پست‌های خود از شبکه‌های اجتماعی شده است. فاطمی که به‌عنوان روزنامه‌نگار در حوزه اجتماعی فعالیت دارد، پس از پیگیری‌های متعدد موفق به بازگشت خط خود شد. او پیش‌تر اعلام کرده بود که این دستور بدون توضیح از سوی کدام نهاد صادر شده و مبنای قانونی مشخصی نداشته است.
این اتفاق برای سایر خبرنگاران و فعالان سیاسی نیز رخ داده است. گزارش‌های متعددی از سوی روزنامه شرق و سایر رسانه‌های فارسی زبان نشان می‌دهند که در ماه‌های اخیر سیم‌کارت برخی روزنامه‌نگاران به دلایل مرتبط با فعالیت‌هایشان در فضای مجازی مسدود شده است. وکیل حقوق بشری، پیام درفشان، نیز تأیید کرده است که این موارد بدون تفهیم اتهام رسمی و پیش از تشکیل پرونده قضایی انجام می‌شود.

بررسی صحت:

این خبر از سوی منابع مختلف، از جمله روزنامه شرق، ایران امروز و برخی دیگر از رسانه‌های فارسی تأیید شده است. این منابع به موارد متعدد از مسدود شدن سیم‌کارت‌ها به‌عنوان نوعی فشار بر خبرنگاران اشاره کرده‌اند. این اقدامات به‌ویژه در مواقعی که محتوای سیاسی علیه دولت منتشر می‌شود، صورت می‌گیرد.

نتایج این‌گونه رفتارها:

  • افزایش فشار بر خبرنگاران: مسدود کردن سیم‌کارت‌ها و اجبار به حذف پست‌های شبکه‌های اجتماعی نوعی ابزار تنبیهی به‌شمار می‌رود که می‌تواند فضای فعالیت خبرنگاران و فعالان اجتماعی را محدود کند.
  • ضعف در شفافیت و قانونمندی: این نوع برخوردها بدون ارائه دستورالعمل قانونی مشخص، سؤالاتی درباره شفافیت و قانونی بودن این اقدامات مطرح می‌کند.

آثار و پیامدها:

  • کاهش آزادی بیان: چنین اقداماتی می‌تواند تأثیرات منفی بر آزادی بیان و فعالیت آزادانه خبرنگاران داشته باشد. ترس از مسدود شدن سیم‌کارت‌ها و پیگیری‌های قضایی، خبرنگاران را به خودسانسوری سوق می‌دهد.
  • اعتماد به رسانه‌ها: این نوع اقدامات می‌تواند اعتماد عمومی به رسانه‌ها و فعالیت‌های آن‌ها را تضعیف کند و به کاهش اطلاع‌رسانی آزادانه منجر شود.

کاهش آزادی بیان و تضعیف رسانه:

مسدود شدن سیم‌کارت‌ها و حذف اجباری پست‌های شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک نوع فشار بر خبرنگاران و فعالان اجتماعی مطرح است. این اقدامات، در صورت تداوم، می‌تواند به کاهش آزادی بیان و تضعیف جایگاه رسانه‌های مستقل در ایران منجر شود. از سوی دیگر، این‌گونه اقدامات بدون اطلاع‌رسانی شفاف و روشن از سوی مراجع قانونی، موجب ابهامات بیشتری درباره روندهای حقوقی مرتبط با رسانه‌ها خواهد شد.

از زبان روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها:

  • مهدی امیرپور، روزنامه‌نگار و مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا با انتشار این تصویر خبر داده است که «بعد از حدود یک ماه قطعی ناگهانی سیمکارت صدف فاطمی (همسرم)، او را مجبور کردند تمام پست‌های توییتر‌ و اینستاگرامش را پاک کند و این پست دستوری را بگذارد.»
  • خانم فاطمی روزنامه‌نگار حوزه اجتماعی سه‍شنبه سوم مهرماه در صفحه شخصی خود نوشت: «سیم‌کارت من از هفته پیش قطع شده و هنوز مشخص نیست این دستور از طرف کدام شخص یا نهاد و سازمانی و برمبنای کدام قانون صورت گرفته است.»
  • چندی پیش روزنامه شرق نیز در گزارشی نوشت: در چند ماه اخیر سیم کارت برخی از خبرنگاران و فعالان سیاسی قطع و مسدود شده است که با پیگیری آنها مشخص شد این محدودیت توسط برخی نهادها انجام شده است.
  • پیام درفشان، وکیل حقوق بشری، به «شرق»، گفته پیش از این هم در پرونده های مشابه چنین محدودیتی وجود داشته است.
  • شهلا اروجی نیز این شکل مجازات را برخلاف قوانین موجود می‌داند و به «شرق» گفته چنین مجازاتی در قوانین ما پیش بینی نشده است و حتی به عنوان مجازات تکمیلی و تبعی هم قابل اعمال نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.