پنج‌شنبه, 3 آبان 1403 Thursday, 24 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43997 تعداد نوشته های امروز : 13 تعداد دیدگاهها : 2460×
نقش کنتور هوشمند کشاورزی در مدیریت منابع آبی کشور
3 آبان 1403 ساعت: 15:44
شناسه : 292428
1
رپورتاژ آگهی؛

مدیریت منابع آبی از اولویت های بسیار مهم در کشور محسوب میشود. به همین منظور یکی از روش‌های مدیریت منابع، اندازه گیری صحیح مقدار آب مصرفی با استفاده از وسایل اندازه گیری مناسب است. در شبکه های تحت فشار و انشعابات آن برای سنجش میزان حجم آب در فلو یا جریان، از ابزار های سنجش و روش های گوناگونی که تکنولوژی ساخت و دقت کار آن ها با هم متفاوت است (دبی سنج)، استفاده می‌گردد. کنتور آب هوشمند یکی از روشهای اندازه گیری هست که توانایی محاسبه دبی لحظه ای و حجم آب را دارد.

پ
پ

با توجه به آمار چند دهه اخیر، حفر چاه‌های بدون مجوز در دشت‌های کشور و کاهش بارندگی‌ها به کاهش وضعیت آب‌های زیرزمینی منجر شده است. روند برداشت بی رویه آب از این چاه‌ها، موجب فرونشست و از دست دادن ذخایر ارزشمند آب‌های زیر زمینی گردیده است. بنابراین طبق پیش بینی‌های انجام شده، احتمالاً در آینده ای نه چندان دور، با بحران کم آبی شدید ( از نظر کمی و کیفی ) روبرو خواهیم شد.

مدیریت منابع آبی از اولویت های بسیار مهم در کشور محسوب میشود. به همین منظور یکی از روش‌های مدیریت منابع، اندازه گیری صحیح مقدار آب مصرفی با استفاده از وسایل اندازه گیری مناسب است. در شبکه های تحت فشار و انشعابات آن برای سنجش میزان حجم آب در فلو یا جریان، از ابزار های سنجش و روش های گوناگونی که تکنولوژی ساخت و دقت کار آن ها با هم متفاوت است (دبی سنج)، استفاده می‌گردد. کنتور آب هوشمند یکی از روشهای اندازه گیری هست که توانایی محاسبه دبی لحظه ای و حجم آب را دارد.

images 1729409833 6714b3292b6b7 - نقش کنتور هوشمند کشاورزی در مدیریت منابع آبی کشور - کنتور

ویژگی‌های مهم

  • امکان کنترل برداشت آب توسط مرکز جمع‌‌آوری و مدیریت چاه‌های منطقه
  • ثبت قرائت اطلاعات و رخدادهای روزانه کنتور
  • مجهز به پورت Optic جهت شارژ، برنامه‌ریزی و تخلیه اطلاعات
  • تخصیص میزان آب هر چاه از طریق صدور کارت
  • قطع خودکار جریان آب و برق هر چاه در صورت اتمام سهمیه

کنتور هوشمند آب:

در عصری که تقریباً همه چیز “هوشمند” است، تعجب‌آور نیست که سیستم‌های آب نیز می‌توانند هوشمند باشند. کنتور هوشمند آب  (Smart Water Metering) یک کنتور آب معمولی است که به یک داده ثبت کننده اطلاعات متصل است. امکان نظارت مداوم بر مصرف آب را فراهم می‌کند.

کاربران قادر خواهند بود به جای انتظار برای قبض آب بعدی، درک درستی از مصرف آب را که در محل زندگی آنها در زمان واقعی اتفاق می‌افتد داشته باشند. تاسیسات در سراسر کشور در حال انتقال به راه حل‌های هوشمند آب برای بهبود و حفظ کارایی و اثربخشی هر چه بیشتر هستند.
سیستم های اندازه گیری هوشمند آب با ضبط و به اشتراک گذاری بیشتر داده های مصرف آب، نظارت بر میزان جریان، شناسایی جریان‌های معکوس و ارسال هشداها در اولین علامت، به بهینه سازی مصرف آب کمک می‌کنند. راه حل های کنتورهوشمند که در دو نسخه مکانیکی و الکترونیکی موجود است، به ایجاد پایه و اساس برای هر سیستم آب هوشمند کمک می کند. در اینجا چند دلیل اصلی را برمیشماریم که مشترکان و سازمان ها را ملزم به استفاده از کنتورهای هوشند می‌کند یک ابزار نمی‌تواند آنچه را اندازه‌گیری نمی‌کند مدیریت کند. با استفاده از یک سیستم اندازه گیری آب هوشمند، شرکت‌های آب می‌دانند که دقیقاً چه مقدار آب با چه دقتی مصرف می‌شود.

کنتور آب هوشمند یک کنتور آب استاندارد یا معمولی است و اساساً همان عملکرد را انجام می‌دهد. با این تفاوت که برای “هوشمند” کردن آن، کنتور به دستگاهی متصل است که امکان خواندن، ذخیره سازی، نمایش و انتقال داده‌های مصرف آب به صورت مداوم را فراهم می‌کند. میزان یا تنوع و دفعات ورود به سیستم و انتقال اطلاعات بدست آمده به نحوه پیکربندی کنتور آب بستگی دارد. فاصله زمانی معمول ضبط و ذخیره داده‌ها برای کنتورهای آب خانگی هوشمند ساعتی است.

کنتور  هوشمند چاه اب کشاورزی:

کنتور هوشمند چاه اب کشاورزی به منظور مدیریت بهینه مصرف آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کنتورها میزان مصرف آب را ثبت کرده و الگویی برای بهینه‌سازی مصرف ارائه می‌دهند. در ایران، بیش از ۹۲ درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و نصب این کنتورها به عنوان یکی از راهکارهای کلیدی در جلوگیری از برداشت بی‌رویه از چاه‌ها پیشنهاد شده است.

کنتورهای هوشمند با قابلیت قطع خودکار در صورت مصرف بیش از حد، نقش مهمی در مدیریت منابع آبی ایفا می‌کنند. این کنتورها به دلیل امکان ارائه اطلاعات دقیق و به‌موقع از میزان مصرف، به تصمیم‌گیری بهتر در خصوص منابع آبی کمک می‌کنند. در نهایت، نصب کنتورهای هوشمند آب می‌تواند گامی موثر در مدیریت بحران آب، جلوگیری از تخلیه بی‌رویه سفره‌های زیرزمینی و بهبود شیوه‌های مدیریتی در حوزه کشاورزی باشد.

images 1729409863 6714b3473550e - نقش کنتور هوشمند کشاورزی در مدیریت منابع آبی کشور - کنتور

 قیمت کنتور هوشمند آب کشاورزی

قیمت کنتور های آب هوشمند، متفاوت هستند، اما نقطه اشتراک همه انها این است که با توجه به مزایای گوناگون این کنتورها و تخصصی بودن پروسه نصب، هزینه بالاتری نسبت به سایر کنتورها باید پرداخته شود. گارانتی و ضمانت نامه های این کنتورها بسیار مهم هستند و معمولا سازندگان این کنتورها، زمان زیادی برای گارانتی در نظر می‌گیرند. داخلی یا خارجی بودن این کنتورها فاکتور تعیین کننده ای نیست و نمونه های داخلی حتی بهتر از نمونه‌های خارجی هستند. خرید کنتور آب یا فلومتر را به راحتی و از مکان های زیادی می توان تهیه کرد، اما اعتبار و خوش نامی تاسیسات مدنظر را باید مهم شمرد‌.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.