پنج‌شنبه, 3 آبان 1403 Thursday, 24 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43997 تعداد نوشته های امروز : 13 تعداد دیدگاهها : 2460×
ارائه گزارش علت انفجار معدن زغال‌سنگ طبس در مجلس
3 آبان 1403 ساعت: 16:09
شناسه : 292442
1

یک ماه پس از وقوع حادثه انفجار و ریزش معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس که منجر به کشته شدن 52 کارگر و آسیب‌دیدگی دهها کارگر دیگر شد، گزارش کمیسیون‌های مجلس از دلایل وقوع این حادثه در صحن علنی قرائت شد.

منبع : امتداد
پ
پ

علت: عدم رعایت ایمنی
وضعیت فعلی: معدن «فعال» است!

یک ماه پس از وقوع حادثه انفجار و ریزش معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس که منجر به کشته شدن 52 کارگر و آسیب‌دیدگی دهها کارگر دیگر شد، گزارش کمیسیون‌های مجلس از دلایل وقوع این حادثه در صحن علنی قرائت شد.

روز اول آبان ماه در نشستی علنی در صحن مجلس، گزارش مشترک کمیسیون‌های صنایع و معادن، اجتماعی و اصل نودم (۹۰) قانون اساسی در مورد حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس ارائه شد.

در جریان ارائه این گزارش، بسیاری از مواردی که پیش از این نیز به عنوان دلایل انفجار مطرح شده بود، مورد تایید قرار گرفت که از میان آنها می‌توان به مواردی چون «شرایط کاری نامناسب مانندعدم رعایت قوانین و استانداردهای ایمنی»، «آموزش ناکافی»، «استفاده از ماشین آلات قدیمی و یا نامناسب»، «ضعف در عملکرد دستگاه‌های مسئول دارای وظیفه قانونی در امر نظارت بر فعالیت محیط کار معدن» و «خطای انسانی ناشی از بی‌احتیاطی» اشاره کرد.

تجمع تدریجی گاز وعدم تهویه مناسب جهت جلوگیری از حادثه، عدم زه‌کشی مناسب، عدم وجود حس‌گرهای دقیق و ثابت، فقدان سیستم مانیتورینگ گاز و سیستم‌های هشدار خودکار، حفاری غیر اصولی و ریزش بخشی از توده ناشی از گام اول استخراج کارگاه ۸۲، -که منجر به مدفون شدن تعداد بروز جرقه بوده است- از جمله این عوامل و خطاهای انسانی بوده است.

احمد میدری وزیر کار که در این جلسه حاضر بود، اعلام کرد که از اواسط مهرماه حدود 100 معدن مورد بررسی قرار گرفته که 60 مورد از آنها ناایمن تشخیص داده شده است. علی‌رغم این، نکته قابل توجه این است که معدن زغال‌سنگ معدنجو حتی پس از این انفجار که منجر به از دست رفتن جان بیش از 50 کارگر شد، به فعالیت خود ادامه می‌دهد!

پرستـاران با سفـره‌های خـالی به خیابان بازگشتند

در یک هفته پایانی مهرماه، پرستاران زنجان در اعتراض به اضافه‌کاری اجباری و بی‌توجهی دولت به سایر مطالبات تجمعات اعتراضی برپا کردند و با پهن کردن سفره خالی روبروی استانداری زنجان شعار دادند: وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه!
در بحبوحه اعتراضات پرستاران بسیاری از بیمارستان‌های کشور در میانه تابستان، دولت چهاردهم وعده داد تا «روز پرستار»، کلیه مطالبات معوق پرستاران از قبیل فوق‌العاده‌های خاص، معوقات مربوط به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و سایر مطالبات معوق را پرداخت کند. اما گویا هنوز بخشی از این مطالبات محقق نشده و پرستاران برخی از استان‌های کشور از پرداخت‌های اولیه جا مانده‌اند.

اجرای همسان‌سازی، بدون حقه‌بازی!

در یک هفته گذشته، در حالیکه دولت اعلام کرد که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری شروع شده و در فیش مستمری مهرماه لحاظ شده است. با این حال بسیاری از بازنشستگان پس از واریز حقوق بازنشستگی خود دچار شگفتی شدند. برخی از آنان مبلغی بیشتر و برخی دیگر مبالغی کمتر از ماه گذشته خود دریافت کردند.

گرچه صندوق بازنشستگی کشوری ادعا کرده که مبالغ متناسب‌سازی در دو مرحله پرداخت خواهد شد، اما واکنش‌ها به مبالغ اندک واریزی در شبکه‌های اجتماعی، جالب توجه است.

یک بازنشسته با اشاره به واریز تنها یک میلیون و چهارصد هزار تومان به عنوان مبلغ متناسب‌سازی گفته است: خجالت نمیکشند؟؟!! یکدرصد ارزش افزوده از جیب ما و همه مردم برداشته شد برای یک میلیون و خرده‌ای؟؟؟

البته این‌ افزایش ناچیز هم‌متغیر است و برای بعضی همکاران بسیار کمتر از این واریز شده!!

صندوق بازنشستگی کشوری، دومین صندوق بزرگ بیمه‌ای کشور است که بیش از یک میلیون و هفتصدهزار نفر را تحت پوشش قرار داده است و طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های مختلف بیمه‌ای که سالهاست از تصویب آن گذشته ولی اجرایی نمی‌شود، تخصیص مستمری به میزان 90 درصد حقوق شاغلان است.

از میان مهمترین خبرهای مربوط به کارگران و مزدبگیران در یک هفته اخیر، خبر ابلاغ حکم 5 سال حبس نیلوفر حامدی و الهه محمدی نیز واکنش‌های بسیاری برانگیخت. این دو خبرنگار که پس از اعتراضات مردمی پاییز 1401 بیش از یک سال در بازداشت بودند، حالا با اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم ضد امنیت کشور! با حکم 5 سال حبس مواجه شده‌اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.