آنطور که رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران می گوید تهران به هفت هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد اما شهرداری تهران دلش را به قرارداد با چین خوش کرده که به گفته هاشمی تشکری «هیچ چیزش معلوم نیست». از آن مهمتر در حالی که روز گذشته اتوبوس «زواردرفته» شهرداری در میدان شهدای تهران حادثه آفرید و جان شهروندی را گرفت و عده ای را مجروح کرد، شهرداری هر روز بیلبوردهای تبلیغاتی شهر را عوض می کند. یا به گفته هاشمی تشکری «10 هزار میلیارد تومان بودجه مازاد برای حل مشکل حمل و نقل تهران اختصاص داده شده» اما «بخش اندکی از این بودجهها صرف بهبود ناوگان و توسعه آن شده است.»
سئوال بر سر اینکه این پولها چه شده و به کجا رفته، جلسه شورای شهر تهران را در روز سه شنبه 8 آبان به تشنج و درگیری میان حامیان قالیباف و حامیان زاکانی کشید.
عضو شورای شهر تهران ارقام و اعدادی را فاش کرده که نشان میدهد بودجه ها به حمل و نقل تهران نرسیده است. به عنوان مثال در سال گذشته بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی بودجه تعیین شده بود، بر اساس گزارشها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شد.
بررسی های اعضای اصولگرای شورای شهر نشان می دهد از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه سال گذشته مترو، تنها ۲۶۰ میلیارد تومان هزینه قطعی صورت گرفته است.
وقتی این موضوعات در شورای شهر مطرح شد، بابایی یکی از اعضای شورای شهر که قرار است به اصطلاح نماینده مردم باشد، در مقام دفاع از شهرداری ظاهر و مدعی شد «کسانی باید به خانواده مصدومان و کشته شده ها سرکشی کنند که به سازمان بازرسی رفته و در مورد قرارداد اتوبوس شائبه ایجاد کردند و خون این افراد گردن شما است.»
این حرفها فضای شورای شهر را به تشنج کشید، اما لابه لای این دعوا روشن شد که سازمان بازرسی و وزارت کشور بر روی پرونده خرید 2 میلیارد یورو اتوبوس از چین دست گذاشته و آن را مغایر قانون تشخیص داده است. مضافا اینکه به اعتقاد این سازمان قرار داد با «ترک تشریفات» انجام شده و «آیین نامه معاملات شهرداری» رعایت نشده است.
مشکل بعدی این قراردادها این است که به اعتبار اظهارات هاشمی تشکری، شهرداری تهران «به جای آنکه نقش مدیریتی و نظارت داشته باشد وارد تجارت خودرو، موتورسیکلت و اتوبوس شده و مشخص نیست که کدام شرکت ایرانی قرار است خدمات پس از فروش تحت عنوان گارانتی را ارائه دهد»
مجموعه این موارد در حالی اتفاق می افتد که جریان حامی زاکانی تلاش می کند از ترس اخراج از شهرداری، دوره ریاست خود را بر شهرداری به جای 4 سال به 7 سال افزایش دهد. آنهم با چنین کارنامه درخشانی که مشخص نیست بعد از 7 سال آیا چیزی از شهر باقی خواهد ماند یا نه.
ثبت دیدگاه