بر اساس آمار، امروزه با پیشرقت و گسترش رسانه ها افراد بطور میانگین 45 درصد از روز خود را در رسانه های مجازی میگذرانند. در این میان بازیگران سینما و تلوزیون، ورزشکاران و بلاگران بیشترین دنبال کننده ها را در فضاهای مجازی به خود اختصاص داده اند. اما میزان تمایل اقشار مردم به آنها بسیار متفاوت است. به گونه ای که یک شخص محبوب یا به عبارتی سلبریتی بیش از 50 میلیون دنبال کننده دارد در حالی که دیگری شاید چند هزار تا چند صد هزار.
از یک طرف میزان دنبال کننده ها نشان از محبوبیت افراد دارد. و از طرف دیگر دنبال کننده های بیشتر درآمد بیشتری هم برای آنها به ارمغان خواهد آورد. تا جایی که بر اساس داده های غیر رسمی افرادیکه دنبال کننده های بالای 500 هزار نفر دارند بطور میانگین ماهانه درحدود 2 میلیارد تومان درآمد از طریق دنبال کننده هایشان میتوانند بدست بیاورند.
با توجه به این واقعیت در این مقاله به بررسی نتیجه یک تحقیق میدانی بسیار جذاب و عجیب و غریب درباره علت محبوبیت سلبریتیها میپردازیم. پس با ما همراه باشید تا شما را شگفت زده کنیم.
چه کنیم سلبریتی شویم؟
برای اینکه به یک سلبریتی تبدیل شوید، باید چیزی منحصر به فرد و ویژه برای ارائه داشته باشید که شما را از دیگران متمایز کند. این میتواند یک استعداد خاص، دیدگاه منحصربهفرد، یا حتی شیوهای از زندگی باشد که برای دیگران الهامبخش است. قدم اول، پیدا کردن یک زمینهی خاص است که در آن بدرخشید، مثلاً هنر، ورزش، سرگرمی، یا حتی تأثیرگذاری در شبکههای اجتماعی. سپس، باید با تمام وجود روی این زمینه تمرکز کنید و خلاق باشید.
برای دیده شدن، باید حضور مستمری در رسانه های اجتماعی داشته باشید، اما نه بهطور کلیشهای. سعی کنید محتوایی جذاب و منحصر به فرد تولید کنید، افرادی را با خود همراه کنید و آنها را از طریق محتواهای جذاب و ارزشمند به زندگی خود نزدیکتر کنید. ارتباط با دنبالکنندگان، جواب دادن به سوالات و ایجاد احساس همدلی میتواند شما را از یک چهرهی مجازی به فردی محبوب و الهامبخش تبدیل کند.
آماری از چند سلبریتی بسیار محبوب
در این بخش علت موفقیت سه سلبریتی بسیار محبوب را از گروه های مختلف جامعه بررسی میکنیم. تا در گام بعدی به نتیجه ی تحقیقمان برسیم.
- کریستیانو رونالدو
اولین فرد موفق لیست مورد بررسی ما از بین ورزشکاران و کریستیانو رونالدوی پرتغالی است. یک سلبریتی بی چون و چرا که بیش از 200 میلیون دنبال کنند در رسانه های احتماعی دارد.
اول و مهمترین دلیل محبوبیت او، استعداد فوقالعاده و دستاوردهای بینظیر او در دنیای فوتبال است. که همواره با تعهد، سختکوشی و انگیزهاش شناخته میشود..
علاوه بر موفقیت ورزشی، رونالدو بهخوبی از رسانههای اجتماعی برای ارتباط با هوادارانش استفاده میکند. او با اشتراکگذاری لحظات خانوادگی، تمرینات ورزشی، سبک زندگی و فعالیتهای روزمره، زندگی خود را نزدیک و دستیافتنی جلوه میدهد. این تعامل مستمر و واقعی با طرفدارانش، حس نزدیکی ایجاد کرده و باعث شده دنبالکنندگان زیادی به صفحهاش جذب شوند.
- دکتر ساناز بلوچی
دومین فرد لیستمان را از چهره های علمی انتخاب کرده ایم. دکتر ساناز یک دندانپزشک محبوب با دنبال کننده های فراوان در بین پزشکان و دندانپزشکان است.
اولین و مهمترین دلیل محبوبیت دکتر ساناز ، تعامل همیشگی او با مخاطبان و پاسخگویی به مشکلات ایشان است. در پیج اینستاگرامی دکتر ساناز به خوبی میتوانید آمیزه ای از هنر و پزشکی را مشاهده کنید. پیجی که علاوه بر اینکه تجربه ی کاربری بسیار لذت بخش. یک رسانه ی صمیمی برای حل مشکلات شما خواهد بود.
علاوه بر آن دکتر ساناز با راه اندازی وب سایت سلامتی و زیبایی Drhealthandbeauty یک مرجع کامل برای متخصصان و عامه ی مردم درباره اطلاعات ناب پزشکی و دندانپزشکی و زیبایی ایجاد کرده و همین موضوع افراد بسیار زیادی را به دنبال کننده ایشان تبدیل کرده است. او علاوه بر مسائل حوزه کاری خورد به مطالب اخلاقی و انگیزشی هم میپردازد. آمیزه ای که همه بدنبال تجربه آن هستند.
- محمدرضا گلزار
در این لیست به بررسی یک بازیگر مشهور هم میپردازیم. بله محمدرضا گلزار. بازیگر محبوبی که بخاطر استایل و رفتار و هنر خود دنبال کننده های بسیاری را در بین سلبریتیهای سینما به خود اختصاص داده است.
هنر او همراه با ضاهر جذاب و فضاهای مجازی و تبلیغاتی بسیار گسترده عامل موفقیت ایشان در رسانه های مجازی شده است.
دندانها کجای داستان محبوبیت هستند؟!
شاید از این جمله تعجب کنید اما بر اساس داده های میدانی از shopsnet بیش از 90 درصد افراد شرکت داده شده در این تحقیق که عمدتا از جوانها بودند اظهار داشتند که مرتب بودن دندانهای سلبریتیها که نشانه ای از بهداشت است جذابترین شاخصه ی محبوبیت ایشان است.
در این تحقیق عوامل زیادی از طرف مردم برای دنبال کردن یک فرد بیان شد که در ادامه به بیان آن و درصدی که به آن اشاره کرده اند میپردازیم:
- استعداد و مهارت در زمینهی تخصصی ( 30 % درصد این را علت دنال کردن افراد ذکر کردند )
- فعالیت مؤثر در شبکههای اجتماعی ( 7 % به این مورد اشاره کردند )
- تأیید و حمایت رسانهها و همکاری با برندهای مطرح ( 15 % این را مهم میدانند )
- الهامبخشی و تأثیرگذاری بر جامعه و بهویژه نسل جوان ( 12 % این عقیده را دارند )
- چهره و استایل ( 82 % آن را بسیار مهم میدانند !!! )
همانطور که مشاهده میکنید 82 درصد از جوانهایی که کاربران اصلی فضاهای مجازی هستند زیبایی چهره و استایل را عامل اصلی دنبال کردن افراد عنوان کرده اند و جالبتر اینکه 90 درص از این گروه به درخشندگی و مرتب و سفید بودن دندانها بیش از هر چیزی به عنوان زیبایی تاکید کرده اند.
در یک مورد جالب مهدی به عنوان یک فرد فعال در رسانه های احتماعی گفت: اینکه یک سلبریتی در برخورد با مخاطبش لبخند بزند و هنگام لبخند دندانهای مرواریدی او نمایان شود. بسیار جذاب و مسحور کننده است. جالبتر اینکه مهدی مرتب بودن دندانها را برای سلبریتیها نشانه ارزش گذاشتن به مخاطب نسل جوان میداند. چرا که این نسل بیش از هر چیزی به زیبایی اهمیت میدهد. او همچنین تاکید میکند یک سلبریتی بایستی از بهترین روش سفید کردن دندان استفاده کند تا مخاطب احساس خوشحالی و سرزندگی داشته باشد.
حالا تصمیم بگیرید که آیا شما هم میخواهید محبوب و جذاب باشید؟
در پایان
فضاهای مجازی هر روز بیشتر از دیروز به یک واقعیت انکار ناپذیر در زندگی افراد به ویژه نسل جوان تبدیل می شود. و افراد زیادی با جذب عموم به پروفایلهای شخصی خودشان اهداف مختلفی را دنبال میکنند. که مهمترین آنها درآمد پنهان و باورنکردنی از این راه است. ناگفته پیداست که برای اینکه بتوانید به فردی محبوب در رسانه های اجتماعی تبدیل شوید بایستی ویژگی های منحصر بفردی داشته باشید و یک ارزش خاص را خلق کنید. اما به یاد داشته باشید که فراموش کردن دیدگاه و روحیات مخاطبانتان یک نقیصه ی بزرگ خواهد بود.
واقعا جالبه معیارها عوض شده