رسانههای اجتماعی مانند توئیتر، بر روند جامعهپذیری نسل جدید و بر نوع کنشگری فعالان مدنی و سیاسی تأثیر بهسزایی گذاشته است. با اینحال، تاکنون مطالعه منسجمی راجع به این موضوع در جامعه ایران انجام نشده است.
کتاب «توئیتریشدن سیاست» به مطالعه این پدیده پرداخته است. این کتاب با ترکیب نظریات مربوط به شبکههای اجتماعی و دادههای توئیتر فارسی، منبع غنی برای مطالعه نظریات شبکههای اجتماعی به زبان فارسی است و اطلاعات مفیدی از اثرات توییتر بر جامعه و سیاست در ایران بدست میدهد. این کتاب به موضوعات زیر پرداخته است:
- جامعه شبکهای، جامعه پلتفرمی و سیاست رسوایی
- وسطباز خفهشو: روایت حذف صداهای میانه در توئیتر فارسی
- روایت کلاندادهها از نفرتپراکنی آنلاین و قطبیت سیاسی: آیا توییتر بستر مناسبی برای فعالیت دموکراسیخواهانه است؟
- رادیکالیسم، فردگرایی و چندپارگی: سیاست و جامعه تحت تأثیر توییتر چه ویژگیهایی دارد؟
کتاب توئیتریشدن سیاست توسط محمد رهبری و با مقدمه دکتر هادی خانیکی توسط انتشارات «اگر» منتشر شده است.
ثبت دیدگاه