خودروی 405 SLX یکی از نمادهای صنعت خودروسازی در ایران است که در دهههای گذشته جایگاه ویژهای در میان خانوادههای ایرانی پیدا کرد. این خودرو با طراحی ساده اما کاربردی، موتور قابل اعتماد و فضای داخلی مناسب، توانست به یکی از گزینههای محبوب در بازار خودرو تبدیل شود. در این مقاله، به بررسی تجربه رانندگی با این خودرو میپردازیم و جنبههای مختلف آن را مورد بررسی قرار میدهیم.
طراحی و فضای داخلی
در مورد فضای داخلی پژو 405 SLX، به لطف طراحی هوشمندانه دهه 80 میلادی پژو، سرنشینان عقب حتی با قد بلند نیز احساس راحتی نسبی خواهند داشت که این امر به حالت سقف مستطیلی خودرو برمیگردد. صندلیها گودتر و کاملا فراگیر هستند و داشبورد با رنگبندی ترکیبی کرم و مشکی خود، فضای دلگیر پلاستیکهای بیروح را تغییر داده است، هرچند که در کیفیت مواد استفاده شده تفاوت چندانی با مدلهای قدیمیتر دیده نمیشود.
با این حال، اگر بخواهیم نسخههای قدیمی و به اصطلاح فرانسوی 405 را با SLX های فعلی ایران خودرو مقایسه کنیم، با تفاوت فاحشی روبرو خواهیم شد. این تفاوت، نتیجه فاصله بین یک خودرو با کیفیت اروپایی و یک خودرو چینی-ایرانی است که پس از حدود 25 سال تولید 405 در ایران، جز تاسف و افسوس نتیجهای در پی ندارد. اصلیترین تفاوت ظاهری، دکمه فلاشر چهارگوش و بزرگ آن در وسط داشبورد است که از جنس پلاستیک بازیافتی بسیار بیکیفیت ساخته شده است.
فرمان خودرو نیز با مشکلاتی روبروست. اگر ارتفاع آن را کمی پایینتر بیاورید، در دور زدنها دستها به زانوها برخورد میکنند و اگر ارتفاع آن را بالا ببرید، حس رانندگی خودروهای نیمه سنگین باری به شما دست میدهد و حتی دید آمپرها را نیز مختل میکند. این ضعف، نتیجه اضافه کردن ایربگ به فرمان است که باعث بزرگ شدن بخش مرکزی آن و از بین رفتن ارگونومی نسبت به نسخههای قدیمی و فرانسوی 405 شده است. این مشکل در تمام خودروهای خانواده پژو 405، پارس و سمند به شکل فراگیر دیده میشود.
عملکرد و تجربه رانندگی
پژو 405 SLX امروزه تنها با موتور 1.5 لیتری TU5 (مشترک با 206 تیپ پنج، سمند و پارس LX) با قدرت حدود 106 اسب بخار به بازار عرضه میشود. اما در ابتدای تولید آن (سال 1389)، تعدادی از این مدل با موتور قدیمیتر خانواده 405 (XU7) به خریداران تحویل داده میشد که خودروی مورد بررسی نیز یکی از آنهاست.
تجربه رانندگی 405 SLX نشان میدهد که این مدلها در واقع از موتور پژو 206 بهره میبرند که برای بدنه سنگین وزن 405 کمی ضعیف به نظر میرسد. تفاوت بین این دو مدل زمانی مشخص میشود که در یک جاده کوهستانی با مسیرهای پرشیب، عملکرد بهتر مدل 1.8 لیتری به لطف گشتاور بیشتر تولیدی موتور و ضرایب مناسبتر گیربکس قابل مشاهده باشد. در واقع، برای کاهش مصرف سوخت، ضرایب گیربکس مدل 1.6 لیتری 405 SLX به خصوص در دندههای 5 و 4 بیش از حد سبک در نظر گرفته شدهاند که در شهرهای مرتفع (به دلیل کاهش غلظت هوا و کاهش قدرت موتور) و مسیرهای کوهستانی مشکلساز میشود.
بنابراین، اگر قصد خرید یکی از این دو مدل را دارید، میتوان نتیجه گرفت که مدل TU5 یا 1.6 لیتری SLX به دلیل تکنولوژی جدیدتر موتور، در رانندگی درون شهری، مصرف سوخت کمتری ارائه میدهد و برای رانندگی در مسیرهای کفی و اتوبانی نیز نسبتاً قابل قبول ظاهر میشود. اما اگر زیاد به مسافرتهای خانوادگی میروید و در مسیرهای کوهستانی تردد دارید، مدل 1.8 لیتری عملکرد مناسبتری را ارائه میدهد، هرچند متأسفانه مشکل سوختن واشر سرسیلندر و عواقب ناشی از آن در مدلهای XU7 (1.8 لیتری) بیشتر از نمونه کوچکتر دیده میشود.
کلاچ این خودرو هماهنگی خوبی با دریچه گاز دارد و شتاب گیری بدون تأخیر آغاز میشود. قبل از اینکه به هماهنگ کردن قدرت 97 اسب بخار و 153 نیوتن متر گشتاور موتور با کلاچ عادت کنید، ممکن است چند باری در شروع حرکت خاموش کنید.
البته برای استفاده بهتر از آن، میتوانید پارک دنده عقب در پارکینگ و تنها با رها کردن نصفه کلاچ را امتحان کنید که حتی بدون گاز دادن از شیب نیز به راحتی بالا میرود! پس از عادت کردن به این وضعیت، دیگر مشکلی برای شتاب گیری نخواهید داشت. در شروع حرکت، پژو به دلیل استفاده از لاستیکهای جدید و پهنتر، مقدار بسیار کمی هرزگردی دارد و به سرعت تعویض دنده را طلب میکند.
هزینه نگهداری و کیفیت قطعات خودرو
در پژو 405 SLX، به ویژه در مدلهای XU7 تولید شده از سال 1389 به بعد، نقص احتمالی در سیستم خنککاری و شیلنگهای رادیاتور و سیستم تهویه و بخاری وجود دارد که میتواند منجر به ترکیدگی شیلنگها و نشت آب به داخل کابین شود. این مشکل اغلب پس از سوختگی واشر سرسیلندر در شرایط آب و هوایی گرم و تحت فشار، حتی پس از تعمیر اساسی و تراش سرسیلندر نیز رخ میدهد و به نظر میرسد که ناشی از آلیاژ ضعیف به کار رفته در ساخت موتور و قطعات آن باشد.
هزینه تعمیر و تعویض واشر سرسیلندر در این خودروها میتواند بیش از 700 هزار تومان برای مالک آن هزینه داشته باشد. این مشکل به گفته مکانیکها بیشتر در موتورهای XU7 که از سال 1389 به بعد ساخته شدهاند، دیده میشود و مالکان این خودروها باید نسبت به این نقص احتمالی هوشیار باشند و در صورت مشاهده هرگونه نشتی یا مشکل در سیستم خنککاری، سریعا به تعمیر آن اقدام کنند.
از جمله مشکلات رایج پژو 405 SLX، به ویژه در مدلهای بعد از سال 91، میتوان به عیب فراگیر کلاچ، روغن ریزی از واشر درب سوپاپ، خرابی سنسور دریچه گاز، مشکل خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت، نامناسب بودن ضرایب دنده در مدل TU5، سوختن مکرر لامپ چراغهای عقب و زوزه خفیف گیربکس اشاره کرد. این مشکلات در برخی موارد میتوانند هزینههای تعمیر قابل توجهی را برای مالکان این خودروها به همراه داشته باشند.
فروش اقساطی 405 SLX
یکی از موضوعات مهم برای علاقهمندان به این خودرو، امکان خرید آن به صورت اقساطی است. با توجه به اینکه 405 SLX در حال حاضر به عنوان یک خودروی دست دوم در بازار موجود است، بسیاری از فروشندگان و نمایندگیها شرایط فروش اقساطی 405 SLX را فراهم میکنند. این امکان به خریداران کمک میکند تا با پرداخت پیشپرداخت و اقساط ماهانه، صاحب این خودرو شوند. البته، قبل از اقدام به خرید، بررسی شرایط فروش و مقایسه گزینههای مختلف از نظر قیمت و شرایط اقساط، ضروری است.
کلام پایانی
در نهایت، خودروی 405 SLX ترکیبی از طراحی بهینه، عملکرد مناسب و امکاناتی قابل قبول را ارائه میدهد. اگرچه این خودرو ممکن است در مقایسه با مدلهای مدرنتر برخی کمبودها داشته باشد، اما بهعنوان یک خودروی اقتصادی و خانوادگی همچنان گزینهای مناسب است. اگر قصد خرید این خودرو را دارید، پیشنهاد میکنیم شرایط فروش اقساطی 405 SLX را نیز بررسی کنید.
ثبت دیدگاه