پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403 Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43583 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2451×
پرويز کلانتري ،نقاش مناظر خاک آلود مملکت درگذشت
1 خرداد 1395 ساعت: 7:04
شناسه : 5597
2

بامردم-گروه فرهنگ و هنر: پرويز کلانتري هنرمند نقاش که سال گذشته دچار سکته مغزي شده بود،پس از تداوم وضعيت جسمي نامساعد ، جمعه شب ۳۱ ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۵ پس از ۸۵ سال زندگي را بدرود گفت. پرويز کلانتري کلانتري در مراکز هنري از جمله دانشکدهٔ هنرهاي زيباي تهران و کالج هنري کودکان در کاليفرنيا کار کرده […]

پ
پ

بامردم-گروه فرهنگ و هنر: پرويز کلانتري هنرمند نقاش که سال گذشته دچار سکته مغزي شده بود،پس از تداوم وضعيت جسمي نامساعد ، جمعه شب ۳۱ ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۵ پس از ۸۵ سال زندگي را بدرود گفت.

پرويز کلانتري کلانتري در مراکز هنري از جمله دانشکدهٔ هنرهاي زيباي تهران و کالج هنري کودکان در کاليفرنيا کار کرده و مدتي مدير کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در تهران بوده‌است. تاکنون در نمايشگاه‌هاي گروهي و انفرادي بسياري در داخل و خارج از ايران، شرکت کرده‌است و يک اثر از آثار اين نقاش برجسته، درفهرست تمبرهاي ويژه سازمان ملل به چاپ رسيده‌است. هم چنين تابلوي مشهور شهر ايراني از نگاه نقاش ايراني او در مقر سازمان ملل قرار دارد.

a1e6cf2afb24a160ab431f3e4b14a08bc96b2f44 - پرويز کلانتري ،نقاش مناظر خاک آلود مملکت درگذشت -از سال ۱۳۵۳ با شروع نقاشي‌هاي کاهگلي، دورهٔ تازه‌اي را در زندگي هنري خود آغاز کرد که تا امروز آن را ادامه داده‌است. تابلوهاي او جلوه‌اي ملموس از زندگي مردمان کوير و ساحل را در خود دارد. او بيش‌تر با تابلوهاي کاهگلي‌اش شناخته مي‌شودو حتي بسياري او را پايه گذار سبک کاهگلي مي‌دانند اما به گفتهٔ خودش پيش از او مارکو گريگوريان اولين کسي بود که اين کار را کرد، هرچند شيوهٔ کلانتري برخلاف گريگوريان که کاملا انتزاعي و مدرن بود، ملايم تر و طبيعي تر است. وي مي‌گويد «من نقاش مناظر خاک آلود مملکتم هستم» به همين دليل است که او در بيش تر کارهايش فضاها و نمادهاي روستايي و بومي را تصوير مي‌کند. وي هم‌چنين از هنرمندان بنام مکتب سقاخانه است.

c82975888084a667846698c90ba61d64cfae1bf9 - پرويز کلانتري ،نقاش مناظر خاک آلود مملکت درگذشت -

او نويسنده و روزنامه گار نيز هست و تا کنون چند مجموعه داستان منتشر کرده و کتاب‌هاي “ولي افتاد مشکل ها”،”چهار روايت” و “نيچه نه، فقط بگو مشداسماعيل” ازجمله آثار اوست. هم چنين مقالات هنري متعددي از اين هنرمند درخصوص ارتباط هنر و هنرمند ايراني، درنشريات ايراني منتشرشده‌است.پرويز کلانتري طالقاني در شنبه روز نخست فروردين ۱۳۱۰ در روستاي فشندک طالقان زاده شد. وي از کودکي علاقهٔ خود را به رنگ‌ها نشان داد و به گفتهٔ خودش از کودکي با خط خطي کردن ديوار همسايه‌ها کشيدن نقاشي انتزاعي را تمرين مي‌کرد. او در دانشکدهٔ هنرهاي زيباي تهران درس خواند و در سال ۱۳۳۸ در رشتهٔ هنرهاي تجسمي دانش آموخته شد.

او در دانشکده با همايون صنعتي‌زاده رييس دانشکدهٔ هنرهاي زيبا آشنا شد و اين آشنايي موجب راهيابي او به موسسهٔ انتشاراتي فرانکلين ناشر کتاب‌هاي درسي و نشريهٔ پيک گشت. به اين ترتيب به تصويرگري کتاب‌هاي درسي روي آورد.

کلانتري از سال ۵۳ با شروع نقاشي‌هاي کاهگلي، دوره تازه‌اي را در زندگي هنري خود آغاز کرد که تا امروز ادامه يافته ‌است. تابلوهاي او جلوه‌اي ملموس از زندگي مردمان کوير و ساحل را در خود دارد و بيشتر با تابلوهاي کاهگلي‌اش شناخته مي‌شود. اين هنرمند علاوه بر نقاشي در زمينه نويسندگي نيز دستي قوي دارد و تاکنون چند مجموعه داستان از او منتشر شده است که کتاب‌هاي «ولي افتاد مشکل ها»، «چهار روايت» و «نيچه نه، فقط بگو مشداسماعيل»، «سر اين خط را بگير و بيا» از آن جمله است.

رسانه خبری تحلیلی بامردم ضايعه درگذشت اين استاد گرامي را خدمت خانواده محترمشان و جامعه هنري تسليت عرض مينمايد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.