شنبه, 31 شهریور 1403 Saturday, 21 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43597 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2452×
تب کریمه‌کنکو پنهان در گوشتهای عاری از جمود نعشی
13 خرداد 1396 ساعت: 12:34
شناسه : 56378
1

قصاب‌ها باید از ارائه گوشت تازه که جمود نعشی در آن اتفاق نیافتاده است به مشتریان اجتناب کنند. به گزارش «بامردم» و به نقل از روابط عمومی دامپزشکی گیلان، تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که در کشور ما نیز دیده می‌شود. آلودگی با این ویروس در […]

پ
پ

قصاب‌ها باید از ارائه گوشت تازه که جمود نعشی در آن اتفاق نیافتاده است به مشتریان اجتناب کنند.

به گزارش «بامردم» و به نقل از روابط عمومی دامپزشکی گیلان، تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که در کشور ما نیز دیده می‌شود. آلودگی با این ویروس در دامها بیماری بالینی ایجاد نمی‌کند با اینهمه ممکن است در انسان باعث مرگ شود. ایجاد خونریزی در بافت‌های بدن یکی از نشانه‌های بیماری در انسان است که در مراحل آخر بیماری اتفاق می‌افتد.

بیماری برای اولین بار در سال 1944در منطقه کریمه در کنار دریای سیاه دیده شد و سپس در سال 1966 در کنگو شناسائی شد و با نام بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو  مشهور شد.

تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو درجنوب و شرق اروپا و مخصوصا کشورهای شوروی سابق،در سرتاسر منطقه مدیترانه، شمال­غرب چین، آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره هند گسترش دارد.

این بیماری به صورت معمول از طریق گزش کنه‌هایی که از دام آلوده خونخواری کرده‌اند و یا از طریق تماس مجروح با بافت‌های دام‌های آلوده در زمان کشتار دام، به انسان منتقل می‌شود.

بنابراین کشتار دام‌ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

انتقال بیماری از فرد بیمار به فرد دیگر نیز از راه های مهم انتقال بیماری است.

این بیماری از طریق کنه‌ها و یا بافت‌های آلوده حیوانات به انسان منتقل می‌شود. بنابراین دامداران،قصاب‌ها،کارکنان کشتارگاه‌ها، تکنسین‌های دامپزشکی و دامپزشکان در معرض بیشترین خطر قرار دارند و باید احتیاط بیشتری کنند. با توجه به اینکه بیماری می‌تواند از انسان بیمار به پرستاران آنها نیز منتقل شود لذا پرستاران باید در هنگام پرستاری از بیماران، موارد بهداشتی را کاملا رعایت کنند.

با اقدام علیه کنه‌ها و سمپاشی دامداری‌ها و حمام دادن دام‌ها، با کنه‌ها مبارزه کرده و دام‌های خود را عاری از کنه نگه دارید.

از تماس با دام‌هایی که آلوده به کنه هستند اجتناب کنید.

دامها را در کشتارگاه کشتار نمایید و از کشتار آنها در بیرون از کشتارگاه اجتناب کنید.

نگهداری گوشت تازه به مدت  12 الی 24 ساعت در یخچال و ترد شدن آن (ایجاد جمود نعشی) باعث از بین رفتن ویروس‌ها از جمله ویروس تب کریمه کنگو در گوشت می‌شود. لذا قصاب‌ها باید از ارائه گوشت تازه که جمود نعشی در آن اتفاق نیافتاده است به مشتریان اجتناب کنند.

با رعایت موارد مذکور می توانید خود و خانواده یتان را سالم نگه دارید و از پروتئین های حیوانی سالم لذت ببرید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.