شنبه, 31 شهریور 1403 Saturday, 21 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43597 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2452×
گردشگری، صنعتی که پیش نیاز اقتصاد مقاومتی است
8 خرداد 1395 ساعت: 21:39
شناسه : 6105
2

رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ گفت: جامعه ای که برای آینده خود ارزش قائل است و آسایش نسل فعلی خود را به قیمت مصرف منابع نسل های آتی نمی خواهد، برای خود الگوهای فکری و هنجاری بومی طراحی می کند. به گزارش خبرگزاری بامردم، دکتر منوچهر جهانیان بااشاره به موضوع الگوهای فکری وهنجاری […]

پ
پ

دکتر منوچهر جهانیان

رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ گفت: جامعه ای که برای آینده خود ارزش قائل است و آسایش نسل فعلی خود را به قیمت مصرف منابع نسل های آتی نمی خواهد، برای خود الگوهای فکری و هنجاری بومی طراحی می کند.

به گزارش خبرگزاری بامردم، دکتر منوچهر جهانیان بااشاره به موضوع الگوهای فکری وهنجاری وارتباط آن با اقتصاد مقاومتی افزود: با توجه به اینکه شرایط جنگ نرم و اقتصادی در جامعه بین المللی هیچ گاه پایان ندارد و مدیریت هوشمندانه اقتصاد ملی در تمامی شرایط یک شرط عقلی است، موضوع اقتصاد مقاومتی که از بیانات مقام معظم رهبری وارد مبانی نظری علوم مختلف شده است، نیازمند تبيين و توجه درعرصه هاي مختلف علوم وازجمله گردشگري است.

وی عنوان کرد: از آنجا که در مفهوم اقتصاد مقاومتی ایجاد فرصت های شغلی پایدار، افزایش امنیت اقتصادی در کنار جذب سرمایه های خارجی که کمترین وابستگی را موجب می شود، کاهش وابستگی به نفت، مدیریت مدبرانه منابع زیرساختی و بازتولید منابع پولی در نظامی منسجم و ارزش محور، مورد توجه ويژه ای قرار دارد، پدیده گردشگری می‌تواند به عنوان یک رکن پایدار توسعه مورد توجه جدي قرار گیرد.

دبير سمینار علمی جایگاه گردشگری در اقتصاد مقاومتی همچنین خاطرنشان کرد: گردشگری به عنوان يك پديده اجتماعي و یک فعالیت فیزیکی در حالی می تواند به منابع و جاذبه های داخلی وابسته شود که به جذب سرمایه های خارجی برای زیرساخت نیز هدایت شود. از آنجا که گردشگری در اقتصاد جهانی سهمی حدود 10 درصدی دارد و این میزان در حال رشد است، توجه سازمان های ملی و بین المللی به بازده سرمایه گذاری در آن روزانه بیش از پیش مشهود است.

وی در ادامه گفت: البته این موضوع گمانه زنی عالمانه ای است از افزایش احتمالی تقاضا برای گردشگران داخلی و خارجی که به تزریق پول به بدنه اقتصادی کشور ختم خواهد شود. از آنجا که موقعیت جغرافیایی و پراکندگی جاذبه های کشور ایران به گونه ای است که منابع تزریق شده در ساختار اقتصادی کشور در گستره پهناوری، زمینه اشتغال زایی را فراهم خواهد کرد، اثرات اولیه، اثرات دور اول، اثرات پیشتیبانی صنایع از تقاضای اولیه، اثرات القایی تولید و اثرات القایی مصرف تزریق منابع مالی حاصله از افزایش تقاضای گردشگری امکان نشت توسعه و توسعه هر چه بیشتر سایر بخش ها خواهد شد. اثراتی که صنعت گردشگری می تواند به سمت سایر صنایع داخلی وابسته به گردشگری مثل ساختمان، کشاورزی، حمل و نقل، هتل داری، رستوران داري و سايرمشاغل وابسته به گردشگري هدایت کند.

جهانیان افزود: این مهم در حالی موجبات شکوفایی و رونق اقتصادی را فراهم خواهد ساخت، كه وابستگی هر چه بیشتر سایر صنایع به جاذبه های داخلی و زیر ساخت مستقر شده در مناطق گردشگر پذیر ملی را فراهم خواهد کرد. وابستگی که ذاتا پذیرفته شده و مفید خواهد بود.

وي با اشاره به اینکه برای هدایت صنعت گردشگری رو به رشد ایران به سمت اقتصاد مقاومتی تمهیدات و برنامه های مطالعه شده ای لازم است، عنوان کرد: این صنعت به صورت ذاتی و بطنی قابلیت پشتیبانی از پیش نیازهای اقتصاد مقاومتی را داراست. وابستگی هر چه بیشتر اقتصاد منطقه ای به ماده اولیه ای غیر از نفت ، به نام جاذبه گردشگری که بیش از نفت در میان گروه های مختلف اجتماعی پراکنده شده است و موجبات بهره مندسازی گروه های مختلف را به سرعت فراهم می‌کند، شاهدی بر این مدعا است.

جهانیان خاطر نشان کرد: دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان قطب علمی گردشگری ایران با برگزاری سمینار علمی جایگاه گردشگری در اقتصاد مقاومتی در تاریخ 17 خرداد ماه 95 در محل دانشگاه قصد دارد تا با برقراری فضای بحث و مباحثه اجتماعی علمی و اجرایی فراهم سازد تا استعدادهای نهفته در گردشگری که می تواند به استقرار و پایدار سازی اقتصاد مقاومتی منتهی شود مورد بازشناسی قرار گیرد.همچنین در این سمینار یکروزه اساتید برجسته داخلی و خارجی حضور خواهند داشت و موضوعاتی چون اقتصاد تحریم و گردشگری ایران، ظرفیت ها و چالش های توسعه گردشگری در نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی، اثر گردشگری خارجی در رشد اقتصادی و توزیع درآمد در ایران، رویکردهای اجرایی توسعه گردشگری با توجه به مولفه های اقتصاد مقاومتی، اقدام های بخش دولتی و خصوصی گردشگری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و نقش دولت در توسعه اقتصاد گردشگری با محوریت اقتصاد مقاومتی، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، حضور در این کنفرانس برای تمامی علاقمندان و مجریان این حیطه آزاد بوده و هدف از برگزاری این برنامه یکروزه تبادل نظر و توسعه مرزهای بین رشته ای اقتصاد و گردشگری است.همچنین علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تماس 44297582-021 در تماس باشند یا با مراجعه به فرم https://goo.gl/zddvcq برای حضور در کنفرانس ثبت نام کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.