یکشنبه, 1 مهر 1403 Sunday, 22 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43611 تعداد نوشته های امروز : 14 تعداد دیدگاهها : 2452×
با ایجاد سرای محله‌، حس تعلق به فضای شهری را در مردم تقویت کنید
22 خرداد 1395 ساعت: 13:31
شناسه : 7118
2

اولین جلسه آموزش حوزه بازآفرینی به مدیران ارشد شهرداری رشت برگزار شد. به گزارش بامردم، در این جلسه که عصر سه‌شنبه ۱۸ خردادماه در سالن آتش‌نشانی رشت برگزار شد، دکتر سیدمحمدعلی ثابت‌قدم به عنوان مدرس کلاس گقت: شهر را می‌توان با دو مشی انسانی و غیر انسانی بودن نگاه کرد و تفاوت این دو نگاه […]

پ
پ

اولین جلسه آموزش حوزه بازآفرینی به مدیران ارشد شهرداری رشت برگزار شد.

دکتر سیدمحمدعلی ثابت‌قدم

به گزارش بامردم، در این جلسه که عصر سه‌شنبه ۱۸ خردادماه در سالن آتش‌نشانی رشت برگزار شد، دکتر سیدمحمدعلی ثابت‌قدم به عنوان مدرس کلاس گقت: شهر را می‌توان با دو مشی انسانی و غیر انسانی بودن نگاه کرد و تفاوت این دو نگاه در این است که در حالت اول مبنای توسعه شهر انسان است و توسعه مسیر‌های پیاده‌روی بهتر از ماندن در ترافیک‌های پرحجم‌، جمعیت فشرده مترو و صف های طویل اتوبوس است و سلامت روان او در طول زمان به دست آید‌.

به گفته او این موضوع در شهری مثل رشت نیز صادق است‌. شهر رشت شهر فشرده‌ای که بافت و اقلیم آن به کشور‌های اروپایی نزدیک است که به دلیل فشرد‌گی و کمبود اراضی نسبت به جمعیت و مساحت‌،‌ شهر بسیار گرانی است و باید تدابیری اندیشیده شود که ‌شهر ویژگی دوگانه خود که هم حفظ آثار و بناهای تاریخی و هم ایجاد شهر مدرنیته است را همزمان داشته باشد‌.

شهردار رشت در ادامه افزود: زندگی انسان در همه دنیا ۲۴ ساعت است که باید تعادلی بین سه هشت ساعت زندگی‌اش وجود داشته باشد که آن فراغت‌، فعالیت و سکونت است‌. در صورت رعایت این سه نسبت به توسعه شهر با محور انسانی بودن نزدیک می‌شویم و مهم‌ترین وظیفه شهرداری‌ها توسعه فضای شهری شامل ایجاد پارک‌، فضاهای تفریحی برای پرکردن اوقات فراغت مردم است و فراغت در این نسبت سه‌گانه برعهده شهرداری است‌.

او همچنین گفت: حفظ سرعت زندگی نیز خیلی مهم است و باید با توجه به شرایط اقلیم یک شهر از وسیله‌های استفاده شود که ایجاد پیاده‌راه‌ها موجب وقفه در سرعت زندگی افراد نشود و از بار ترافیک شهر نیز کاسته شود و تا جایی که امکان دارد انسان‌ها در زندگی روزمره خود کمتر در مسیر ترافیک قرار بگیرند‌.

او ادامه داد: انسان‌ها در حفظ این سه نسبت سکونت و فراغت و فعالیت‌ باید فکر کنند و زندگی روزانه خود را با هدف آغاز کنند و مسیر‌های کار و رفت و آمد خود را با هدف انتخاب کنند تا با انتخاب مسیر اشتباه موجب صرف انرژی و وقت بیهوده نشوند‌. انسان‌ها در طول روز انرژی زیادی را صرف انتخاب مسیر‌های اشتباه و بی‌هدف می‌کنند‌.

ثابت قدم تاکید کرد: اولین گام ایجاد شهر انسانی و از مبانی عقلانی توسعه این است که فرهنگ فکر کردن را در مردم شهر ارتقا دهیم این امر موجب مشارکت مردم در امر توسعه خواهد بود‌. ما قراراست در یک کالبد ثابت آدم‌هایی را که زیاد تغیر نمی‌کنند رشد ‌دهیم که لازم است ابتدا فکر کنیم. فکر‌ه هم باید پیش‌بینی‌کننده و هدایت‌کننده و با منابع موجود ما سازگار باشند‌.

او همچنین گفت: رشد تفکر مردم در مناطق برعهده شهرداری‌های مناطق است که با بزرگ کردن منافع خصوصی مردم موجب می‌شود‌. در گفتمان با مردم در محلات باید فرمول مشخصی از ترکیب موضوعات روانی و جسمانی منفعت‌طلبانه برای افراد تعریف کنید و براساس آن با مردم محله خود ارتباط برقرارکنید.

شهردار رشت ادامه داد: پذیرفتن پروژه‌هایی مثل پیاده‌راه چون در مقیاس بزرگتری است در ابتدا ممکن است سخت باشد، ولی با عینی کردن این تجربه در مردم که پیاده‌راه موجب حفظ سلامتی‌، کاهش بار ترافیک و ترک عادت استفاده از ماشین شخصی برای رفت و آمد در مسیر پرتردد شهر می‌شود می‌توان این فرهنگ را در مردم ارتقا بخشید که در این مورد هم سرای محلات و هم‌چنین مدیران منطقه با برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه ارتقا این تفکر انجام می دهند بسیار مهم است‌.

ثابت قدم در پایان گفت: در حوزه سلامت روان باید به افراد آموزش داده شود که کیفیت را در ساعت کار بالا ببرند و اینکه فراغت هم می‌تواند منتج به درآمد شود مثل بخش سرمایه‌گذاری‌. در محیط کیفی‌تر انسان‌ها به صورت معنادارتری حرف یکدیگر را می‌فهمند. با ایجاد سرای محله‌، به مردم محلات این احساس را منتقل کردید که این فضا متعلق به شماست که هویت‌تان را از دل آن به دست می‌آورید‌. ما به پیوستگی اجتماعی که همان سرمایه گذاری است نیاز داریم‌، برای مبادلات تفکر به جامعه باز نیازداریم تا تفکر حداکثری را داشته باشیم‌.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.