دوشنبه, 2 مهر 1403 Monday, 23 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43619 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2453×
قوه قضائیه در هیچ دوره ای به سمت گروه یا جناح خاصی تمایل پیدا نکرده است / درگیری های فیزیکی بیشترین فراوانی جرم در گیلان را دارند
4 تیر 1395 ساعت: 21:54
شناسه : 8107
1

رئیس کل دادگستری گیلان درگیری های فیزیکی را دارای بیشترین فراوانی جرم در استان مطرح و عنوان کرد: چنین مسائلی در شان مردم گیلان نمی باشد. به گزارش بامردم، احمد سیاوش پور پیش از خطبه های نماز جمعه شهر رشت، با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید دکتر بهشتی، اظهار کرد: قوه قضائیه از برکات جمهوری اسلامی و […]

پ
پ

سیاوش-پور-5

رئیس کل دادگستری گیلان درگیری های فیزیکی را دارای بیشترین فراوانی جرم در استان مطرح و عنوان کرد: چنین مسائلی در شان مردم گیلان نمی باشد.

به گزارش بامردم، احمد سیاوش پور پیش از خطبه های نماز جمعه شهر رشت، با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید دکتر بهشتی، اظهار کرد: قوه قضائیه از برکات جمهوری اسلامی و یک بخش منحصر به فرد است و در کمتر جایی از دنیا این مدل نظام قضایی دیده می شود.

رئیس کل دادگستری گیلان قوه قضائیه را از ارکان نظام جمهوری اسلامی ذکر کرد و افزود: دستگاه قضایی از ادوار گذشته تاکنون شاخص ترین و با ثبات ترین شخصیت ها را در راس مسئولیت خود داشته است.

وی قوه قضائیه را قوه ای مستقل و با شرح وظایف مشخص در قانون توصیف کرد و ادامه داد: هیچ شخص یا مرجعی نمی تواند در صدور حکم قاضی اعمال نظر کند و یا دستور دهد.

این مقام ارشد قضایی اجرای عدالت، تظلم خواهی، احقاق حق و باطل، مبارزه با فساد و تبعیض، رسیدگی به دعاوی مردم و دولت، نظارت بر حسن اجرای قوانین و نظارت بر پیکره دستگاه های اجرایی، پیشگیری از جرم، اصلاح مجرمین و تعقیب و مجازات مجرمین را از مهمترین وظایف قوه قضائیه عنوان کرد.

سیاوش پور عدالت را محوری ترین رسالت قوه قضائیه دانست و تصریح کرد: این استقلال شایسته قوه قضائیه است و در هیچ دوره ای به سمت گروه یا جناح خاصی تمایل پیدا نکرده است. دولت ها در گذر زمان تغیر می یابند و سیاست ها عوض می شود، اما قوه قضائیه همواره در مسیر مشخصی در حرکت است و تفکر حاکم بر آن تغییری نمی کند.

وی هم اندیشی و هم سویی قوا در چارچوب قانون را ضروری دانست و گفت: دستگاه قضایی با دستگاه های اجرایی تعاملی ضابطه مند داشته تا با یاری یکدیگر گام های موثری در راه پیشرفت ایران عزیز برداشته شود.

رئیس دادگستری گیلان درگیری های فیزیکی را دارای بیشترین فراوانی جرم در استان مطرح و عنوان کرد: چنین مسائلی در شان مردم گیلان نمی باشد و باید بر ترویج اخلاق و فرهنگ مدارا در جامعه تلاش های وافری صورت گیرد.

رئیس شورای قضایی گیلان همگان را بر استفاده صحیح و درست از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی توصیه کرد و متذکر شد: مراعات حقوق یکدیگر، احترام متقابل و رعایت آداب اجتماعی باید در اولویت دغدغه های فرهنگی همشهریان قرار گیرد.

وی گردش پرونده های قضایی در کشور را ۱۵ میلیون پرونده برشمرد و اضافه کرد: این حجم بالای ورودی پرونده به دستگاه قضایی در شان مردم ایران نمی باشد و باید راهکارهای مناسب در جهت کاهش آن اندیشیده شود.

این مقام ارشد قضایی با اشاره به اینکه ورودی پرونده ها در مراجع قضایی و دادگاه ها از سال گذشته بیشتر بوده است، خاطرنشان کرد: با تلاش وافر قضات و کارکنان دستگاه، ۴۳۶ هزار پرونده در محاکم و ۱۰۰ هزار پرونده در شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفته و تعداد یک هزار و ۳۸۰ فقره پرونده نیز از ورودی سال گذشته کسر گردید.

وی با اشاره به آمار تعداد زندانی‌ها در این استان، متذکر شد: گیلان ۷ هزار و ۵۰۰ نفر زندانی دارد که جرم بیشتر آنها مخدر و سرقت است که جرم ۵۰ درصد از زندانیان مربوط به مواد مخدر و مابقی به صورت غیر مستقیم به مواد مخدر مربوط می شود.

سیاوش پور پرونده های قضایی، اوقات رسیدگی، کیفیت قضاوت و احترام به مردم را از مهمترین مسائل دستگاه قضا بیان کرد و حفظ حقوق بیت المال را از اولویت های دستگاه قضایی برشمرد و یادآور شد: قوه قضائیه همچون گذشته با متصرفین و متجاوزین به اراضی ملی و سواحل و جنگل ها برخورد قانونی لازم را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به جمعیت متراکم گیلان و تردد مسافران، تصریح کرد: امنیت در استان در سطح مطلوبی می باشد و آمار جرائم خشن بسیار ناچیز است.

ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.