با مردم: ایران در سالی که گذشت یکی از آنلاینترین سالهای خود را تجربه کرد. ضریب نفوذ بالای گوشیهای هوشمند، همهگیر شدن اینترنت و رواج بیش از پیش استفاده از شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای پیامرسان، باعث شد ایران در سال ۹۴ عصر جدیدی از برخورد با دنیای دیجیتال را تجربه کند.
هفته نامه کلیک در این گزارش به پنج رویداد مهم سال ۱۳۹۴ در حوزه فناوری و آیتی در ایران نگاهی کرده است؛ اتفاقاتی که گاهی تاثیرشان ممکن است تا سالها نیز باقی بماند.
سرعت اینترنت در ایران
کمتر سالی پیش میآید که یکی از پرحاشیهترین بحثهای خبری در حوزه فناوری در ایران مربوط به سرعت اینترنت نباشد. امسال نیز با وجود همهگیر شدن اینترنت نسل سوم و حتی چهارم همراه باز هم جایگاه اینترنت ایران در جهان مانند سالهای قبل بود و نتوانست از ردههای پایین دنیا خود را بالاتر ببرد. آخرین وضعیت اینترنت در ایران و مقایسه سرعت و قیمت این پروتکل ارتباطی با دیگر کشورهای جهان ـ که از سوی سایت نت ایندکس منتشر شد ـ نشان میدهد ایران در رتبهبندی سرعت دانلود پهنباند در رتبه ۱۴۷ از میان ۲۰۰ کشور قرار دارد که پایینتر از عراق، بوتان، مراکش، جزایر ویرجینیا و بالاتر از ساحلعاج، نیجریه، کاستاریکا و لیبی است. همچنین در رتبهبندی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ایران در رتبه ۹۸ از میان ۱۱۴ کشور جهان ایستاده است. مصر، بوسنی، اندونزی و فلسطین در این ردهبندی از ایران بالاتر و پاکستان، هند، لائوس و تونس پایینتر قرار دارد.
لغو برخی تحریمهای فناوری
اولین پسلرزههای برجام به شایعه ورود برندهای خارجی و معتبر به ایران مربوط میشد که یکی از مهمترین آنها ورود رسمی شرکت اپل به ایران بود. البته این اتفاق تا این لحظه به وقوع نپیوسته، اما هنوز این شایعه به قدرت قبل باقی است. علاوه بر اینها تاثیرات آنی در بازار دیجیتال، ورود فناوری های جدید به ایران و همچنین ایجاد زیرساختهای بهینه از دیگر اتفاقاتی است که در جریان پسابرجام در آیندهای نهچندان دور به حقیقت میپیوندد.
تلگرام و دردسرهایش
همه چیز از اختلالات در اپلیکیشن پیامرسان وایبر شروع شد که زمانی گوشیهای هوشمند کاربران ایرانی به جولانگاه بیچون و چرای آن تبدیل شده بود، اما اختلالات و کندی بیش از حد باعث شد شاهد کوچ دسته جمعی کاربران به اپلیکیشن پیامرسان دیگری به نام تلگرام باشیم. تلگرام از همان روزهای نخست با توجه به سرعت و امنیتی که داشت توانست جای خود را دربین کاربران ایرانی باز کند. اما مانند هر پدیده همه گیر دیگر، تلگرام نیز با آسیبهای اجتماعی زیادی روبهروست. استیکرهای غیراخلاقی یکی از ابتداییترین حواشی این اپلیکیشن به حساب میآمد و حتی به مراکز قضایی نیز کشیده شد.
پس از آن نوبت به بحث فیلتر شدن تلگرام و نامهنگاریهای مسئولان دولتی با مدیران تلگرام رسید؛ اتفاقی که در پی خواسته ایران مبنی بر ایجاد محدودیت در زمینه مسائل غیراخلاقی صورت
گرفته بود. با وجود این با راه افتادن امکان ایجاد کانال در تلگرام فصل جدیدی از این اپلیکیشن پیامرسان در ایران رقم خورد تا جایی که به یک رسانه دیجیتال پرمخاطب اما غیرقابل اتکا تبدیل شد.
حال با گذشت یک سال از فعالیت پررنگ این برنامه پیامرسان در ایران، هنوز هم بیشتر کاربران ایرانی زمان زیادی از روز را در آن سپری میکنند و هنوز هم نه بشدت قبل ولی مشکلات و آسیبهای پیرامون آن پا برجاست.
سلبریتیها و معضل شبکههای اجتماعی
ورود شخصیتهای معروف سینمایی، ورزشی و حتی سیاسی به شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام در ایران تجربه جدیدی برای کاربران ایرانی رقم زد.
ارتباط دو سویه کاربران با اشخاص مطرح و ستارههای سینما و ورزش تجربهای بود که قبل از این چندان قابل دسترس نبود. اما طولی نکشید که این ارتباط از مسیر اخلاقی و طبیعی خود خارج و با موجی از توهینها و برخوردهای نادرست از سوی بعضی از کاربران همراه شد.
اوج این توهینها زمانی خود را نشان داد که یکی از مجریهای تلویزیون، مورد خشم هواداران یکی از تیمهای پایتخت قرار گرفت. همین برخوردهای زننده باعث شد بعضی از سلبریتیها عطای صفحات شخصی خود را به لقایش ببخشند و از این شبکه اجتماعی بروند. نمونه بارز این مساله کوچ دستهجمعی بازیکنان سرخآبی بود که با پاک کردن عکسهای خود و قرار دادن متنی مبنی بر اعتراض به توهینهای پیش آمده، برای مدتی اینستاگرام را ترک کردند.
سال پرکار استارتآپها
کسبوکارهای نوپا یا همان استارتآپها چند سالی است که در ایران مورد توجه گروههای خوشفکر و ایدههای نو قرار گرفته و در زمینه دیجیتال تلاشهای زیادی در ارتباط با راهاندازی آنها انجام شده است. سالی که گذشت یکی از پرشورترین دوران برای این کسب و کارهای نوپا بود تا جایی که حتی در نمایشگاه الکامپ نیز حضوری پررنگ داشتند.
بیست و یکمین دوره الکامپ مملو بود از استارتآپهایی با ایدههای نو که بهدنبال رویاهای خود بودند. با وجود این هنوز هم بیشتر استارتآپهای ایرانی مدلهایی از الگوهای خارجی موفق بودهاند و هنوز ایدهای خالص و بدون شباهت به استارتآپهای خارجی کمیاب است. ولی باز هم همین تلاشها باعث میشود پیشرفت فناوری در ایران با سرعت بیشتری جلو برود.
ثبت دیدگاه