هر واحد حسابداری در یک مجموعه با توجه به حجم فعالیت مالی موجود در مجموعه از مدیر مالی، رئیس حسابداری، کارشناس حسابداری، مسئول حقوق و دستمزد، خزانه دار و … تشکیل شده است. در مواردی با توجه به حجم پایین فعالیت مالی، یک نفر عهده دار چند مسئولیت و انجام کارهای مختلف نظیر وظایف کارشناس خزانه داری و…. میشود.
یکی از زیر شاخههای حسابداری که بسیار پرکاربرد است و شرح وظایف مشخصی نیز دارد، خزانه دار است. کلمه خزانه در لغت به معنی مکانی است که وجه نقد، چک، اوراق بهادار شرکت در آن نگهداری میشود. یک نفر با عنوان خزانه دار مسئول قسمت خزانه شده و به طور کلی مسئولیت عملیات دریافت و پرداخت را بر عهده میگیرد. برای آشنایی بیشتر با وظایف کارشناس خزانه داری با ما همراه باشید.
خزانه دار کیست؟
یکی از مشاغل حساس واحد حسابداری در هر واحد اقتصادی، خزانه داری است. به علت حساسیت بالای این پست، شرکتها برای استخدام کارشناس خزانه تحقیقات زیادی انجام میدهند و از افراد معتمد به عنوان کارشناس خزانه استفاده میکنند.
اگر بخواهیم یک تعریف کلی از خزانه دار داشته باشیم، باید بگوییم خزانه دار و یا کارشناس خزانه، فردی است معتمد که تمام عملیاتهای دریافت و پرداخت مربوط به یک کسب و کار را ثبت، ذخیره و نگهداری میکند. همچنین از دیگر وظایف کارشناس خزانه داری به ثبت و نگهداری اسناد مربوط به مناقصه، مزایده و آزاد سازی آنها میتوان اشاره کرد.
در یک نگاه کلی کارشناس خزانه داری مسئولیت مدیریت سرمایهگذاریها و ریسکهای مربوط به سرمایهگذاریهای صورت گرفته توسط شرکت و یا سازمان را بر عهده دارد. قابل ذکر است که سایر پرسنل شاغل در سازمان از جمله پرسنل مربوط به واحد مالی باید در این امر خطیر کارشناس خزانه را یاری کنند و با برنامهها و خط و مشیهای موجود هماهنگ باشند.
چه سازمان هایی نیاز به کارشناس خزانه دارند؟
تمامی سازمانها، شرکتهای خصوصی و دولتی درگیر مسائل مالی هستند. با هدف نظم بخشیدن به این فعالیتها با توجه به حجم و اندازه شرکت و فعالیت مالی آنها، در واحد مالی پست شغلی متفاوتی تعریف شده و نیروهای متعددی جذب میشود. یکی از پستهای شغلی مهم واحد مالی، کارشناس خزانه است.
با توجه به شرح شغل کارشناس خزانه داری و وظایف کارشناس خزانه داری و اینکه تمامی سازمانها دارای مراودات مالی هستند و هر یک به نوعی درگیر دریافت، پرداخت، مناقصه و مزایده هستند، در نتیجه تمامی سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی نیاز به کارشناس خزانه دارند.
نحوه استخدام کارشناس حسابداری خزانه
به طور کلی برای استخدام کارشناس حسابداری خزانه، باید آگاهی استخدام نیرو ضمن ذکر سوابق تحصیلی، شغلی و مهارتهای مد نظر را اعلام و کارجویان باید نسبت به ارسال رزومه اقدام کنند. بعد از بررسی رزومهها توسط کارفرما، تعدادی به مصاحبه حضوری دعوت و سپس از میان این افراد، افراد واجد شرایط به عنوان کارشناس خزانه داری استخدام میشود.
وظایف خزانه داری در حسابداری
در مطالب قبل در خصوص خزانه و کارشناس خزانه مطالبی ارائه دادیم، برای معرفی هرچه بهتر این پست شغلی، در ادامه وظایف کارشناس خزانه داری را برای شما آوردهایم. وظایف خزانهدارها بسته به شرکت و موسسه تغییر میکند، به عنوان مثال وظایف خزانه دار اتاق بازرگانی متفاوت از وظایف خزانه دار در یک شرکت خصوصی است.
اما به طور کلی وظایف کارشناس خزانه شامل موارد ذکر شده در تصویر زیر است.
شرح شغل کارشناس خزانه داری
فردی که به عنوان کارشناس خزانه استخدام یک شرکت میشود، باید دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی مرتبط مانند رشتههای حسابداری، مالی، اقتصاد و یا زمینههای مشابه باشد. علاوه بر این فرد باید مسلط به کامپیوتر و نرم افزار حسابداری خزانه باشد. یکی از نرم افزارهای حسابداری خزانه که در شرکتهای مطرح مورد استفاده قرار میگیرد، نرم افزار خزانه داری آرین سیستم میباشد.
از طرف دیگر فردی که به عنوان کارشناس مالی و خزانه داری مشغول به فعالیت میشود باید فردی قابل اعتماد باشد.
علاوه بر وظایف کارشناس خزانه داری که در مطالب قبل به آنها اشاره کردیم، کارشناس خزانه باید با تمامی بخشهای مالی ارتباط کامل داشته باشد و به اصطلاحاتی مانند واگذار به غیر، واگذار به بانک، واخواست، استرداد، برگشت، اسناد خزانه، اسناد خزانه اسلامی و …. تسلط کافی داشته باشد.
به طور کلی شرح شغل کارشناس خزانه داری به شرح زیر است؛
- دریافت روزانه چک و اسناد از مشتریان و پرداخت وجه به تامین کنندگان
- بررسی روزانه حساب های بانکی، مغایرت گیری و کنترل حساب
- انتقال وجوه میان حسابهای شرکت، ثبت آنها و همچنین شارژ تنخواه
- ارتباط با واحدهای مختلف سازمان جهت انجام امور مربوطه
- تهیه گزارشات ماهانه و فصلی مربوط به امور خزانه
ابزارهای مورد نیاز کارشناس خزانه داری
به صورت کلی وظایف کارشناس خزانه داری ازجمله مدیریت و کنترل وجوه نقد، اسناد مالی، اسناد خزانه و…. یکی از مسائل مهم و با اهمیت هر سازمان و یا واحد اقتصادی است. هر چند در روش سنتی تمامی فعالیتها به صورت دستی و کاغذی صورت میگرفت، اما احتمال بالا بودن خطای انسانی و در نهایت زمانبر بودن آن از مشکلات اساسی روش سنتی است.
برای حل مشکلات روش سنتی یکی از ابزارهای تولید شده، نرم افزارهای حسابداری و مالی است که به کمک حسابدارن، مدیران و کارشناسان حسابداری آمده است. در بحث خزانه داری نیز تحت ماژولهای نرم افزار مالی، نرم افزار دریافت و پرداخت طراحی و تولید شده است. یکی از نرم افزارهای دریافت و پرداخت پرکاربرد، نرم افزار دریافت و پرداخت آرین سیستم است.
نرم افزار دریافت و پرداخت آرین سیستم ضمن تعریف کلیه وجوه نقدی وارده و عملیات دریافت و پرداخت، سبب یکپارچگی در سیستم خزانه داری میشود. این نرم افزار قابلیت ردیابی مراودات مالی، تعریف کلیه حساب های بانکی، صدور چک، اتصال به سیستم بانکی و در نهایت مدیریت حساب های ارزی و ریالی را دارد.
نحوه تهیه گزارشات حسابداری توسط کارشناس خزانه
شما به عنوان کارشناس خزانه داری باید گزارش صندوق، چکهای دریافتی و پرداختی، چکهای معوقه، چکهای برگشتی، حساب بانکها، ضمانت نامهها، صورت مغایرت بانکی و هر نوع گزارش مورد نیاز واحد مالی و یا مدیریت را مطابق آیین نامه تهیه و تنظیم کنید.
برای تهیه گزارشهای مذکور باید به قسمت مربوطه در نرم افزار دریافت و پرداخت مراجعه کنید و ضمن درج بازه زمانی مورد نظر، نسبت به تهیه و دانلود گزارش مورد نیاز اقدام کنید. به عنوان مثال برای تهیه صورت مغایرت بانکی اقدامات زیر را باید انجام بدهید؛
- گزارشی از حساب بانک را از نرم افزار تهیه کنید و یک صورتحساب بانکی از بانک دریافت کنید.
- هر دو صورتحساب را بررسی و کنترل کنید.
- اقلام مشترک در هر دو صورتحساب را حذف کنید.
- پس از شناسایی اقلام باز، صورت مغایرت بانکی را تهیه کنید.
همانطور که در بخش قبل هم گفتیم نرم افزار خزانه داری آرین سیستم که به نام نرم افزار دریافت و پرداخت هم شناخته میشود، یکی از ابزارهای کار حسابداران خزانه میباشد. نرم افزار خزانه داری آرین سیستم با ایجاد ارتباط یکپارچه با سایر واحدهای سیستم، این امکان را فراهم میکند، که شما مراودات مالی سازمان خود را کنترل و ردیابی نموده و تمام حسابهای سازمان را به صورت فرآیند محور مدیریت نمایید.
ثبت سیستمی اسناد حسابداری، دریافت اطلاعات چکها و کنترل موجودی تنخواه داران، ازجمله مزایای نرم افزار دریافت و پرداخت آرین سیستم میباشد، که موجب تسهیل کار حسابداران و به حداقل رساندن خطاهای انسانی در هنگام صدور اسناد مالی سازمان شده است.
شما میتوانید برای آشنایی بیشتر و یا ثبت درخواست دموی نرم افزار دریافت و پرداخت آرین سیستم، به سایت شرکت آرین سیستم به آدرس www.ariansystem.net مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان خرید نرم افزار ArianERP از کارشناسان فروش آرین سیستم با شماره 43027-021 تماس حاصل فرمایید.
ثبت دیدگاه