به گزارش گروه شعر گیلکی خانه فرهنگ گیلان، جلسهی ۴۴۷ اینگروه اختصاص داشت به نقد و بررسی کتاب “وختی لابدان امی خابه مئن هلاچین دوده” تازهترین اثر منتشر شده پیمان نوری شاعر نامآشنای گیلانی.
این جلسه که عصر دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ در خانهی فرهنگ برگزار شد مورد استقبال شاعران، فرهیختگان و علاقهمندان به شعر گیلکی قرار گرفت.
ابتدای جلسه شهرام دفاعی مجری این برنامه ضمن خوشآمدگویی به حاضران، از رویکرد و ارادهی گروه شعر گیلکی در معرفی و نقد و بررسی آثار منتشر شده شاعران گیلک و استمرار و ادامهی این روند در آینده سخن گفت و خواهان حمایت شاعران از این دست برنامهها شد.
سپس دقایقی از جلسه به اخبار فرهنگی اخیر اختصاص یافت و پس از آن ابتدا پیمان نوری چند شعر از کتابش را برای حضار خواند تا نوبت به نقد و بررسی برسد.
منتقد اول آقای عباس گلستانی بود که بیان داشت: شعر اساسا یک تعریف ثابت برای خود را نمیپذیرد و از قطعیت در پرداخت شعر به صورت غیر متغیر نیز دوری میکند. زیرا نگاه شعر به زندگی است و زندگی نیز خود مدام در حال تغییر و تحول است و به همین سبب، شعر در هر حال در صدد نوآوری و هجوم به نرمها و فرامین عادت شدهی زبان است و حتی با اقتدار اندیشه در حوزهی زبان، به جهت نوآفرینی، میستیزد.
پیمان نوری شاعر این مجموعه نیز تلاش خود را به منظور دگرآفرینی در شعر، کارهای خوبی ارائه کرده است. شکستن مرزهای سنتی شعر، هذف وضوح و روشنی، ابهام و ایهام آفرینی، پیچیده گویی با دوری از تصنع، عدم قطعیت در معنا و کاربرد زبان به ویژه در همنشینی و جانشینی خلاقیتهای ارزندهای از خود بجا نهاده است:
نیزار/ قلم بوبو/ اوخان واوین واوین/ آفتاب/ تاریک تاریک گریا دره/ … (ص۱۴۴)
گلستانی گفت: زبان شاعر در این کتاب به شدت زبان جانشینی و بیگانهگردانی است وکلمات نه به دستور زبان، بلکه به فرمان شاعر در متن مینشیند و مناسبات تازهای تولید میکند:
واران خندا دره/ آفتاب گریه/ آب کاکایان/…/ کولان مرثیه خانییا/ واگیرا درید/ …/ اَ برفه چمه باد/ امی استخان میئن مشقا دره/ شعر / خو خانه اویرا کوده.
گلستانی افزود تمایل شاعر در حوزهی رسیدن به شعر ناب نیز قابل ستایش است و آن وقتی قابل لمس است که شاعر تلاش میکند که شعرش در بین فراز حسیِ شعر و فرود در زبان، به فراز حسی شعر نزدیکتر باشد:
خیابان/ خو گردنا کولا گیفت/ جوان اسب پاصدا/ تاسیانی ره (ص۱۲۰)
گلستانی در ادامهی نقد خود گفت که پیمان نوری در بیشتر شعرهای این کتاب به گونهای از زبان بهره میبرد که علاوه بر ابزار بودن، گوهر و خون شعر نیز باشد:
…/ دریا زخمانا/ کو وارش با بخانه/ ابرانه دهان بودوختیه
گلستانی اشاره کرد که پیمان نوری علاوه بر دگرافزایی، دگر نگری نیز در کار خود دارد:
تی نام سایبانه/ تی یاد/ اردیبهشت ماه رده
گلستانی در پایان اشاره کرد که پیمان نوری و دیگر شاعرانی مثل او در ردیف یکی از مؤلفههای توانمند شعر گیلکی قرار دارند که شعر گیلکی را به سوی قلههای نو میبرند.
پس از سخنان گلستانی، مجددا پیمان نوری اشعاری را از کتاب خود انتخاب و قرائت نمود.
در ادامه منتقد دوم این جلسه دکتر بهرام علیزاده بود که با تشویق حاضران پشت تریبون قرار گرفت۰ علیزاده ضمن پرداختن به پیشینه کارهای نوری در شعر گیلکی و شاخصه های اولین کتاب او(اینه ترا نیوشتن دره )، مجموعه” لابدان امی خاب مئن هلاچین دوده “را مجموعه ای در امتداد مجموعه اول و در قالب شعر سپید گیلکی برشمرد۰ دکتر علیزاده در ادامه همراه با ذکر مثالهایی به صور خیال و پارامترهایی چون استعاره وآشناییزدایی، سمبول، زبان، عاطفه، ابهام، طنز و باطلنما در مجموعه شعر اخیر پیمان نوری اشاره کرد۰ علیزاده نوری را شاعری متعهد به موضوعات اجتماعی دانست که در عین حال به جوهر شعر توجه دارد و این تعهد حتی در شعر تام که تغزلیتر است؛ نیز متبلوراست۰ وی با اشاره به قسمت دوم اشعار نوری (کوتاشعران یا هسا شعر)ّ با ذکر مثالهایی به شگردهای شاعر دراین اشعار اشاره مبسوط کرد؛ وی حضور دو تصویر و معناسازی بدون اشاره مستقیم را از ویژگیهای بیشتر هساشعرهای نوری دانست.
ثبت دیدگاه