گام‌های نهایی ریل‌گذاری رشت – قزوین | پافشاری مقامات جمهوری آذربایجان بر تسریع پروژه راه آهن آستارا – رشت
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۰ آذر - ۱۳۹۷  
false
false

خیرالله خادمی در نشستی خبری تصریح کرد: سال ۱۳۹۶ برای ما از نظر منابع مالی سال سخت و خاصی بود با وجود آنکه برای تامین منابع مالی با مشکلاتی جدی روبه‌رو بودیم، اما خوشبختانه بخش قابل توجهی از تعهدات اجرایی شدند.

به گفته وی، ریل‌گذاری حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر جدید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت ساخت در سال ۱۳۹۶ بود و حدود ۲۰ کیلومتر ریل‌گذاری باقی‌مانده در دو مسیر مهم ریلی که رشت را به شبکه راه‌آهن متصل می‌کند و خط دوم تبریز را افتتاح خواهد کرد تا نیمه اردیبهشت‌ماه نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان این‌که حدود ۸۵ درصد از منابع مالی در نظر گرفته شده برای شرکت ساخت در سال گذشته تخصیص یافته است، بیان کرد: البته بالای ۹۰ درصد از این منابع با اسناد خزانه و اوراق مشارکت تامین شد که هرچند برای بعضی از پروژه‌ها گره‌گشایی قابل توجهی به حساب می‌آید، اما برخی از طرح‌ها نیاز به منابع مالی نقد دارند که این مساله برای ما مشکلاتی را ایجاد کرد.

خادمی ادامه داد: با این وجود مسیر مهمی مانند راه‌آهن کرمانشاه در سال ۱۳۹۶، ۱۱۵ کیلومتر ریل‌گذاری شد و کار در آن در شش جبهه متفاوت ادامه پیدا کرد. در مسیر میانه – تبریز نیز با وجود آنکه محدودیت‌هایی جدی در پیشرفت پروژه داشتیم، خوشبختانه کار به طور قابل توجهی پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره‌ی اتصال راه‌آهن ایران به آذربایجان نیز گفت: این پروژه مهم که در نوروز سال ۱۳۹۷ گام نخست اجرای‌اش نهایی شد می‌تواند گام مهمی در مسیر توسعه ترانزیت منطقه باشد. کشورهایی مانند آذربایجان، روسیه و گرجستان روی این مسیر حساب ویژه‌ای باز کردند که با تکمیل مسیر باقی‌مانده میان رشت و آستارا که نیاز به یک حمایت ملی دارد این محور مهم تکمیل خواهد شد.

وی افزود: ساخت این محور ریلی و اتصال آن به کریدر شمال به جنوب برای کشورهای واقع در شمال ایران بسیار حیاتی است به گونه ای که مقامات جمهوری آذربایجان اصرار زیادی بر تسریع بر پروژه رشت-آستارا دارند. با افتتاح کریدر ریلی شمال-جنوب زمان ترانزیت بار از روسیه به عراق به یک سوم و هزینه جابجایی بار تا ۴۰ درصد کاهش می یابد.

وی افزود: مسیر کرمانشاه نیز که اتصال آن به مرز خسروی در دستور کار است پس از تکمیل با کشیدن ۱۵ کیلومتر خط ریل جدید به عراق وصل می‌شود و با این اتفاق راه‌آهن ایران از مرز سرخس به عراق و کشورهای همسایه آن متصل خواهد شد.

خادمی با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری پروژه‌های راه‌سازی در سال ۱۳۹۶، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از طرح‌های مدنظرمان در حوزه آزادراه سازی در سال گذشته اجرایی شد و پروژه‌هایی مانند کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه تهران – شمال، آزادراه همت – کرج، آزادراه اصفهان – شیراز و آزادراه اراک – بروجرد – خرم‌آباد هر یک طبق تعهدات موجود پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور کنارگذر جنوبی تهران در حال حاضر پیشرفتی جلوتر از برنامه‌ریزی ابتدایی دارد، آزادراه تهران – شمال امکان افتتاح در شش ماه نخست امسال را خواهد داشت، آزادراه اصفهان – شیراز ۳۰ کیلومتر روسازی بتنی داشته است و در آزادراه اراک – خرم‌آباد نیز طولانی‌ترین تونل سه خطه آزادراهی کشور ساخته شده و امیدواریم فاز نخست آن تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی خاطر نشان کرد: تمام این پیشرفت ها درحالی صورت گرفته که ما محدودیت‌های مالی داشتیم و به منظور حمایت از تولید داخل برای دریافت برخی تجهیزات چند ماه انتظار کشیدیم تا تولیدکننده داخلی تجهیزات لازم را به پروژه برساند. با این وجود خوشبختانه بخش قابل توجهی از تعهدات اجرایی شده و این امید وجود دارد که در سال جاری پروژه‌های باقی‌مانده تکمیل شده و دیگر اولویت‌ها نیز با جدیت پیگیری شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true