سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41501 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آیا عمل واریکوسل باعث عقیم شدن می‌شود؟
    26 فروردین 1403 - 18:20
    شناسه : 278088
    2
    رپورتاژ آگهی؛

    در این مقاله توضیح خواهیم داد که آیا عمل واریکوسل باعث عقیم شدن میشود یا نه؟ + آیا واریکوسل بیماری خطرناک است؟

    پ
    پ

    کیسه بیضه یک کیسه پوشیده از پوست است که بیضه‌های شما را نگه می‌دارد. همچنین کیسه بیضه حاوی شریان‌ها و سیاهرگ‌هایی است که خون را به غدد تناسلی می‌رسانند. یک ناهنجاری وریدی در کیسه بیضه ممکن است منجر به بروز بیماری واریکوسل شود. واریکوسل به معنای بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه بیضه است برای درمان واریکوسل در این مقاله همراه ما باشید. این سیاهرگ‌ها شبکه پامپینی فرم نامیده می‌شوند. واریکوسل فقط در کیسه بیضه رخ می‌دهد و بسیار شبیه به سیاهرگ‌های واریسی است که می‌تواند در پا ایجاد شود. واریکوسل می‌تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در برخی موارد می‌تواند منجر به ناباروری شود. همچنین می‌تواند بیضه‌ها را کوچک کند.

    بیماری واریکوسل یک بیماری شایع است. آن‌ها را می‌توان در 15 درصد از جمعیت مردان بالغ و تقریباً 35 درصد از مردان مبتلا به ناباروری اولیه یافت. آن‌ها بیشتر در مردان 15 تا 25 ساله دیده می‌شوند. واریکوسل معمولاً در دوران بلوغ ایجاد شده و بیشتر در سمت چپ کیسه بیضه شما دیده می‌شود. این مورد به این دلیل است که آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه شما یکسان نیست. واریکوسل می‌تواند در هر دو طرف بیضه بروز پیدا کند، اما بروز این مشکل سیار نادر است. همچنین همه انواع بیماری واریکوسل بر تولید اسپرم تأثیر نمی‌گذارند.

    چه عاملی باعث بروز بیماری واریکوسل می‌شود؟

     در بدن مایک طناب اسپرماتیک هر بیضه را نگه می‌دارد. طناب‌ها همچنین حاوی سیاهرگ‌ها، شریان‌ها و اعصابی هستند که از این غدد محافظت می‌کنند. در وریدهای سالم داخل کیسه بیضه، دریچه‌های یک طرفه خون را از بیضه به کیسه بیضه منتقل می‌کنند که آن را به قلب باز می‌گرداند. گاهی اوقات خون آن‌طور که باید در وریدها حرکت نمی‌کند و شروع به جمع شدن در ورید می‌کند و باعث بزرگ شدن آن می‌شود. واریکوسل با گذشت زمان به کندی ایجاد می‌شود. هیچ عامل خطر ثابتی در ایجاد واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق آن مشخص نیست.

    عوارض احتمالی ابتلا به بیماری واریکوسل

    images 1712934502 66194e66bc3b7 - آیا عمل واریکوسل باعث عقیم شدن می‌شود؟ -

    واریکوسل می‌تواند باعث سه مشکل اصلی در افراد مبتلا شود: اختلال در باروری، کاهش تولید تستوسترون توسط بیضه، یا ناراحتی کیسه بیضه. به همین دلیل، آن‌ها معمولاً درمان نمی‌شوند، مگر اینکه دلیلی برای نگرانی در مورد یکی از این مشکلات بغرنج وجود داشته باشد. در برخی موارد، ابتلا به بیماری واریکوسل می‌تواند باعث آزواسپرمی یا کمبود کامل اسپرم در انزال شود.

    این بیماری می‌تواند بر میزان باروری مردان مبتلا تأثیر منفی بگذارد. بیماری واریکوسل در 35 تا 44 درصد از مردان با ناباروری اولیه و 45 تا 81 درصد از مردان با ناباروری ثانویه وجود دارد. ناباروری اولیه معمولاً برای اشاره به زوجی استفاده می‌شود که پس از حداقل 1 سال تلاش، بچه‌دار نشده‌اند. ناباروری ثانویه زوج‌هایی را توصیف می‌کند که حداقل یک بار باردار شده‌اند اما دوباره قادر به باردار شدن نیستند.

    برای مطالعه بیشتر و اطلاع دقیق از واریکوسل گرید 1 کلیک کنید.

    از آنجایی که بیماری واریکوسل بسیار شایع است و معمولاً در طول زندگی تشخیص داده نمی‌شود، احتمالاً حدود 80 درصد از مردان مبتلا به بیماری واریکوسل می‌توانند بدون هیچ مداخله پزشکی با همسر خود باردار شوند. همچنین، همان‌طور که در بالا ذکر شد، اکثر مردان مبتلا به بیماری واریکوسل مشکلات هورمونی یا ناراحتی را تجربه نمی‌کنند. یکی از نکات مهم در زمینه ابتلا به بیماری واریکوسل این است که واریکوسل های بزرگ‌تر به نظر می‌رسد عوارض جانبی بیشتری دارند.

    بیماری واریکوسل در معاینه فیزیکی تقریباً یک سوم مردانی که برای باردار نشدن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، مشاهده می‌شود. آن‌ها بر اساس اندازه و حضور آن‌ها در یک یا هر دو طرف کیسه بیضه طبقه‌بندی می‌شوند. مهم است که بدانید واریکوسل در هر اندازه ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد. علاوه بر این، شواهد جدید نشان می‌دهد که عملکرد اسپرم ممکن است تحت تأثیر واریکوسل به روش‌هایی باشد که توسط تجزیه و تحلیل مایع منی تشخیص داده نمی‌شود. واریکوسل در یک طرف کیسه بیضه از نظر عملکرد و دما بر هر دو بیضه تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، واریکوسل هایی که توسط پزشک قابل احساس نیست اما با سونوگرافی یا سایر مطالعات تصویربرداری تشخیص داده می‌شوند، از نظر بالینی قابل توجه در نظر گرفته نمی‌شوند.

    آیا واریکوسل بیماری خطرناک است؟

    واریکوسل بیماری نیست که زندگی فرد مبتلا را تهدید کند، اما به ندرت می‌تواند با بروز وضعیت خطرناک در فرد مبتلا همراه باشد. به عنوان مثال، اگر واریکوسل در سمت راست و نه سمت چپ ایجاد شود، مهم است که مطمئن شوید توده یا ناهنجاری دیگری در شکم وجود ندارد که ممکن است باعث آن شود. همچنین، زمانی که بیمار دراز کشیده است، نیروی جاذبه شبکه پامپینی فرم وریدها را پر نمی‌کند. وقتی واریکوسل کاهش نمی‌یابد، این نگرانی را ایجاد می‌کند که انسداد شکمی مانند توده یا تومور که می‌تواند باعث ایجاد توده شود، رخ دهد.

    در نهایت، به نظر می‌رسد واریکوسل تقریباً همیشه بر تولید تستوسترون تأثیر دارد. با این حال، بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل سطوح رضایت بخشی تستوسترون را در طول زندگی خود بدون دریافت درمان دارند. با این حال، در موارد نادر، ابتلا به بیماری واریکوسل می‌تواند منجر به کاهش شدید تستوسترون، همراه با عوارض مرتبط با آن از جمله سندرم متابولیک، دیابت و پوکی استخوان شود.

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

     ابتلا به بیماری واریکوسل اغلب هیچ علامت یا علامتی در فرد مبتلا ایجاد نمی‌کند و معمولاً نیازی به درمان ندارد. در واقع، آن‌ها اغلب در طول یک معاینه فیزیکی معمول یا ارزیابی باروری تشخیص داده می‌شوند. اما اگر واریکوسل بزرگ است یا بیضه‌های شما خیلی کوچک است، تعداد اسپرم شما کاهش معنی داری یافته، یا شما و همسرتان برای باردار شدن مشکل دارید، ممکن است پزشک شما درمان بیماری واریکوسل را توصیه کند. همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید با پزشک خود صحبت کنید:

    • درد مبهم، دردناک یا ضربان دار در کیسه بیضه، بیضه یا کشاله ران
    • تورم کیسه بیضه
    • کوچک شدن بیضه آسیب دیده
    • توده یا برآمدگی روی کیسه بیضه
    • تغییر در اندازه یک یا هر دو بیضه
    • اختلال در باروری

     برای مطالعه بیشتر و اطلاع دقیق از واریکوسل گرید 2 کلیک کنید.

    روش‌های درمان واریکوسل

    images 1712934579 66194eb36df6a - آیا عمل واریکوسل باعث عقیم شدن می‌شود؟ -

    درمان واریکوسل همیشه ضروری نیست. اما ممکن است بخواهید در صورت وجود واریکوسل، درمان را در نظر بگیرید:

    • ابتلا به بیماری واریکوسل باعث درد می‌شود.
    • ابتلا به بیماری واریکوسل باعث آتروفی بیضه می‌شود.
    • ابتلا به بیماری واریکوسل باعث ناباروری می‌شود.

    اگر به رفع مشکل باروری فکر می‌کنید، ممکن است بخواهید درمان را نیز در نظر بگیرید. این عارضه می‌تواند در برخی از افراد مشکلاتی در عملکرد بیضه ایجاد کند. از این نیاز است که هرچه زودتر درمان بیماری واریکوسل را شروع کنید تا شانس بیشتری برای بهبود تولید اسپرم داشته باشید. پوشیدن لباس زیر تنگ یا بیضه بند گاهی اوقات می‌تواند برای شما شرایطی را فراهم کند که درد یا ناراحتی را کاهش دهد. اگر علائم شما بدتر شد، ممکن است درمان اضافی مانند میکروسرجری و آمبولیزاسیون واریکوسل در نظر گرفته شود.

     

     

    آیا عمل واریکوسل باعث عقیم شدن می‌شود؟

    یکی از نگرانی‌ها در مورد استفاده از روش‌های درمان بیماری واریکوسل که عمدتاً متمرکز بر روش‌های جراحی است، عقیم شدن فرد تحت جراحی واریکوسل هست. روش‌های جراحی واریکوسل به ویژه روش میکروسرجری نه تنها موجب بالا رفتن احتمال عقیم شدن فرد تحت عمل نمی‌شوند بلکه با عمل چشمگیر خود موجب برطرف شدن بیماری واریکوسل که یکی از زمینه‌های ابتلا به ناباروری مردان، کاهش عملکرد بیضه و کیفیت و کمیت اسپرم است می‌شود.

    بعد از گذشت هنوز 3 ماه از انجام عمل واریکوسل، به طور معنی داری تعداد اسپرم‌های فرد جراحی شده افزایش می‌یابد. همچنین، تقریباً در تمام مردانی که جراحی ترمیم واریکوسل قرار می‌گیرند، بعد از عمل جراحی سطح تستوسترون آن‌ها افزایش می‌یابد. از این رو می‌توان با اطمینان گفت که اگر دلیل بروز مشکلات ناباروری در مردان ابتلا به بیماری واریکوسل باشد، با انجام جراحی و درمان واریکوسل این مشکل رفع می‌شود. در پایان می‌توان این نکته را ذکر کرد که عمل واریکوسل نه تنها باعث عقیم شدن فرد تحت عمل نمی‌شود بلکه در بازیابی توانایی مردان مبتلا در باروری نقش مفید و سازنده‌ای را ایفا می‌کند.

    سؤالات متداول

    1) آیا عمل واریکوسل باعث عقیم شدن می‌شود؟ روش‌های جراحی واریکوسل به ویژه روش میکروسرجری با عمل چشمگیر خود موجب برطرف شدن بیماری واریکوسل که یکی از زمینه‌های ابتلا به ناباروری مردان، کاهش عملکرد بیضه و کیفیت و کمیت اسپرم است می‌شود. از این رو عمل واریکوسل نه تنها باعث عقیم شدن فرد تحت عمل نمی‌شود بلکه در بازیابی توانایی مردان مبتلا در باروری نقش مفید و سازنده‌ای را ایفا می‌کند.

    2) بیماری واریکوسل چه تأثیری بر میزان باروری مردان مبتلا دارد؟ این بیماری می‌تواند بر میزان باروری مردان مبتلا تأثیر منفی بگذارد. بیماری واریکوسل در 35 تا 44 درصد از مردان با ناباروری اولیه و 45 تا 81 درصد از مردان با ناباروری ثانویه وجود دارد.

    منبع مقاله: دکتر فرشاد نامداری

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.