×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سهراب کردرستمی - کردرستمی مرد افتخارات و عمل بود اما ... | جوانترین پروفسور دانشگاه آزاد لاهیجان را بهتر بشناسیم - افتخارات

پس از به تاخیر افتادن چند روزه برگزاری مراسم تودیع و معارفه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، سرانجام ظهر امروز ( ۱۸ دی ماه ۱۳۹۶) این مراسم بدون حضور مسئولین سیاسی و نهاد ها و ارگان های شهرستان و حتی بدون دعوت از رسانه ها برگزار شد!

در این مراسم از زحمات سهراب کردرستمی ریاست پیشین این واحد دانشگاهی، تقدیر و سیروس بیدریغ به عنوان رییس جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان معرفی شد.

سخن از دوره مدیریت دکتر سهراب کردرستمی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان، سخن از توان پایداری، ایثار و از خودگذشتگی، توسعه همه جانبه، همدلی و تدوین برنامه ‌هایی موثر برای جبران عقب ماندگی‌ هایی بود که سال ها در پیکره یکی از پرسابقه ترین واحدهای دانشگاهی کشور خودنمایی می کرد و کسی را یارای برطرف سازی آنها نبود.

وی با تکیه بر هوش منطقی بالای خود که به سبب برخورداری از عالی ترین درجه علمی و پژوهشی در رشته ریاضی آن را کسب کرده بود، گفتمانی نوین از مدیریت خلاق، نوآور و انعطاف پذیر را به نمایش گذاشت که می تواند الگویی مفید و سودمند برای مدیران تمامی واحدهای دانشگاهی کشور باشد.

کردرستمی قویاً بر این باور بود که ریاست دانشگاه باید بدون هیچگونه تشریفات معمول اداری پذیرای نظرات ارزنده همه همکاران که سرمایه گرانقدر سال ها کسب تجربه در محیط دانشگاه هستند باشد و لازم می دانست که باب انتقادات و پیشنهادات سازنده را همواره باید باز نهاد، زیرا اجرای صحیح هر یک از وظایف محوله، زمانی محقق می‌شود که از خرد جمعی بهره مند باشیم.

وی معتقد بود جهت‌گیری ‌ها و برنامه‌ریزی‌ های آتی دانشگاه باید بر اساس بهره مندی از اسناد بالادستی (سند چشم‌انداز توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی ایران) و نیز آیین ‌نامه‌ ها و بخشنامه ‌های سازمان مرکزی دانشگاه صورت گیرد و تحقق این امر نیازمند عزمی عالمانه و همگانی است؛ چرا که هویدا ساختن ابعاد وجودی این تفکر مشارکتی در مدیریت دانشگاه، تنها از رهگذر هم اندیشی و استفاده از تضارب آرا و افکار میسرخواهد بود.

این نقل قول مستقیم از زبان کردرستمی است که: «باید با دیدی وسیع‌ تر به این باور دست یابیم که مدیریت دانشگاهی در شهری همچون لاهیجان مستلزم همدلی، وحدت رویه، انسجام و بهره ‌مندی از تمامی استعدادهای بالقوه و بالفعل این مجموعه عظیم دانشگاهی است.»

کرد رستمی خود بهتر از هر کسی می دانست که دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برای نیل به موفقیت روزافزون و پایداری و پویایی و نیز رقابت در عرصه‌ های بین ‌المللی با استمداد از تجربه ادوار پیشین، علاوه بر همکاری و هماهنگی لازم بین معاونت ‌های مختلف، نیازمند نظم و انضباط و تعامل سازنده بین مدیران و کارکنان و پرهیز از ورود به عرصه ‌های تنش ‌زا و نیز بهره‌گیری از اطلاعات و دانش روز، نیروی انسانی مجرب، عاشق، خدوم و توانمند است.

همانطور که می دانید، امروز بخش عمده ای از موفقیت های کسب شده واحد لاهیجان در طول سه دهه فعالیت و حضور اثرگذار، حاصل زحمات روسای دانشگاه ، هیات رئیسه ، اعضای هیات علمی و کارکنان شایسته این واحد دانشگاهی است. اگر قرار است برای موفقیت دانشگاه و تحقق اهداف سازمانی حداکثر استفاده از ظرفیت ‌های موجود دانشگاهی برده شود، باید در سایه حضور مدیران، استادان و کارکنانی باشد که با هوشمندی و نیز احساس مسئولیت، اهداف عالیه دانشگاه را جامه عمل بپوشانند، همان اهدافی که کردرستمی در طول بیش از ۵ سال معاونت پژوهشی داشگاه و  حدود چهار سال مدیریت دانشگاه آزاد لاهیجان برای شکوفایی و تبلورشان کوشید و ثمرات قابل ستایشی را به ارمغان آورد.

تمام تلاش کردرستمی در دوره مسئولیت خود به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان بر این رکن استوار بود که از افرادی که توان خود را صرف اعتلای دانشگاه می‌کنند به نحو شایسته ای بهره گرفته شود و در این باره، توانمندی‌ های فردی، حضور با کیفیت، تکریم ارباب رجوع و… از جمله مواردی است که بدان اعتقادی راسخ داشت.

وی بر این باور بود که دانشگاه آزاد لاهیجان باید در شرایط فعلی با توجه به تدوین برنامه های راهبردی و نیز ظرفیت‌های موجود اقتصادی، فرهنگی، تاریخی، مذهبی، سیاسی، علمی و بین المللی این شهرستان، تمامی تلاش خود را در راستای برخورداری از دانشی پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ثروت ملی که باعث ارتقای زندگی اجتماعی نیز می شود متمرکز سازد.

وی با تدبیر و درایت خود توانست دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان را در مسیر حرکت به سوی دانشگاهی پژوهش محور، کارآفرین و تحول زا هدایت نماید، در حالی که تا پیش از این تنها نقشی که ایفا می کرد آموزش محوری صرف بود.

کردرستمی در تشریح اهداف خود بارها بر ارتقاء سطح تعامل دانشگاه لاهیجان با بطن جامعه شهرستان و استان تأکید کرده و گفته است: «هدفمان این است که نقش و جایگاه این دانشگاه در نظام ملی نوآوری مشخص شود و در راستای نیل به این مقصود، ماموریت ‌هایی تازه در حوزه‌های گردشگری، محیط زیست، فناوری اطلاعات و… به منظور رفع چالش‌ های استانی و کشوری تعریف کرده ‌ایم که به امید خدا، اشتغال زا و دارای ارزش افزوده خواهد بود.»

وی که برنامه ‌های راهبردی بسیاری را در راستای دستیابی به افق چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ ترسیم کرده بود، رویکرد دانشگاه لاهیجان را مبتنی بر ارائه خدمات ارزنده علمی، پژوهشی و… به جامعه، سازمان‌ها و صنایع می دانست و از همکاری‌ های متقابل فعالان بخش‌ های اقتصادی، صنعتی، مدیران اجرایی و سایر نهادهای مردمی که دلسوزانه برای پیشرفت علمی کشورمان در تلاش بودند، استقبال می کرد.

کردرستمی تلاش می کرد دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان را به پایگاهی روز آمد و مقتدر در سطح ملی تبدیل سازد، زیرا به خوبی به ویژگی ها و ظرفیت های شهرستان از جمله جایگاه ویژه ترانزیتی، همجواری با کشورهای آسیای میانه، موقعیت ممتاز جغرافیایی و تاریخی آن واقف بود و این موضوع باعث می شد که نسبت به سرنوشت واحد دانشگاهی تحت مدیریتش بی‌تفاوت نباشد.

گسترش رشته‌های تحصیلات تکمیلی، افزایش ارائه طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان، شکل گیری زمینه تبدیل علم به ثروت و تجاری سازی علم، هدفمند شدن پایان نامه های تحصیلات تکمیلی بر اساس اولویت های مطالعاتی کشور و … از جمله دستاوردهای قابل ستایش وی در کمتر از چهار سال ریاست بر دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان است.

یکی از نقاط عطف دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان در زمان مدیریت کردرستمی، به عضویت درآمدن در کارگروه توسعه و عمران شهرستان لاهیجان بود تا با دارا بودن پتانسیل‌ های ارزنده علمی- پژوهشی، استادان مجرب، آزمایشگاه‌ های مجهز و… تفاهم ‌نامه ‌های خوبی که با بسیج سازندگی استان، شهرداری لاهیجان و سایر دستگاه ‌های اجرایی دیگر داشت بار دیگر بتواند به عنوان دانشگاهی مردمی برای توسعه شهرستان و استان مفید و ارزنده باشد.

وی در این مورد می گفت: «تمامی تلاشمان برا این است که داشته‌های علمی و پژوهشی خود را به میدان عمل بیاوریم و به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم که به منظور تحقق این موضوع، ماموریت گرایی را مبنای برنامه ریزی خود قرارداده و جلسات بسیارخوبی را در سطح کشور دنبال کرده‌ایم.»

کردرستمی با برنامه ریزی‌های اصولی و تنوع بخشی به فعالیت‌ های علمی، فرهنگی، پژوهشی و… فضای مناسبی را برای دانشجویان، استادان و کارکنان فراهم ساخته و در پی افزایش روحیه مشارکت و نشاط و همکاری در دانشگاه بود.

کردرستمی همواره رعایت قانون و اخلاق حسنه اسلامی و آداب و رفتار اجتماعی با دانشجویان و نیز احترام متقابل را مورد تاکید قرار می داد. ترویج روحیه خودباوری، شهامت علمی، نوآوری، تجاری سازی تولیدات پژوهشی، حضوری معنا دار در عرصه‌ های بین المللی، گسترش تحصیلات تکمیلی با تکمیل هرم هیات علمی و نیز ارتقای استادان به مرتبه ‌های بالا‌تر، مشارکت جدی اعضای هیات علمی در برنامه ‌های چشم انداز توسعه و…. از جمله برنامه ‌هایی بود که وی در دوره مدیریتی خود آنها را با حساسیت بیشتری دنبال می کرد.

شیوه نوین مدیریتی دکتر کردرستمی فضایی صمیمانه خارج از چارچوب های اداری در دانشگاه ایجاد نمود به گونه ای که همه کارمندان، خود را جزئی از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد محسوب می کرده و برای تعالی آن بیشتر از پیش می کوشیدند.

وی بر این اصل معتقد بود که: «اکنون نقش دانشگاه‌ها در کشورهای جهان متحول شده است و رسالت دانشگاه تنها به تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص محدود نمی‌شود، زیرا دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی امید جوامع بشری تلقی می‌شوند و مهمترین نقش را در تحول جامعه و حل مشکلات آن ایفا می‌کنند.»

وی ایمان و عزم راسخ دانشگاهیان توانا به مشارکت در مشاوره، طراحی و تدوین برنامه‌ های استراتژیک توسعه ملی و متحول ساختن جامعه بطور اصولی در راستای اهداف و آرمان‌های توسعه ملی را دارای اهمیت ویژه‌ای می دانست و معتقد بود: «یکی از معیارهای رشد و زمینه‌های توسعه در جوامع مختلف، دانشگاه است. زیرا این مرکز علمی در سازندگی انسان‌ها، رسالت عظیمی بر عهده داشته و دارد.»

کردرستمی دانشگاه و نخبگان علمی آن را سرمایه‌هایی ارزشمند برای جامعه به حساب می آورد و بارها عنوان می کرد که: «ما معتقدیم که با این سرمایه‌ها، آینده کشور را در بخش‌های مختلف می‌توان سر و سامان داد چرا که؛ خلاقیت و نوآوری، تحقیقات کاربردی، ایجاد بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و … اساسی‌ترین نیاز یک جامعه برای رسیدن به پیشرفت، توسعه، رفاه اجتماعی و استقلال واقعی است. به همین منظور سرمایه‌گذاری در این امر و هماهنگ کردن آن با نیازهای یک کشور، گذرگاه اصلی توسعه پایدار و عامل محوری پیشرفت است.»

وی بر این باور بود که در این دهه، پژوهش‌های کاربردی و محصول محور در راستای نیل به تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان اصلی‌ترین مسأله دانشگاه آزاد اسلامی است. زیرا می‌تواند عامل حرکت و توسعه باشد. کردرستمی شاخص تولید علم را شکوفایی علمی می دانست، یعنی آنکه دانشگاه و به تبع آن تمامی فعالیت‌های انجامی باید ارزش آفرین و ثروت زا و در یک کلام، پایدار و حیات بخش باشد.

کردرستمی در دوره مدیریت خود بر دانشگاه لاهیجان توانست با توسعه مراکز تحقیقاتی، تجهیز کتابخانه‌ها به آخرین یافته‌ های علمی، توسعه مجلات دانشگاهی برای انتشار یافته ‌های علمی، ارتباط معنادار با بخش صنعت و توسعه تحصیلات تکمیلی، ایجاد آزمایشگاه‌ های مجهز و پیشرفته، مراکز رشد، شرکت‌ های دانش‌بنیان و …، زیرساخت‌های دانشگاه را بیش از پیش قوی ساخته و برای رسیدن به نقطه مهم شکوفایی علمی که باعث ارتقای زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم استان و کشور می شود، قدم بردارد و این واحد دانشگاهی را در رده برترین دانشگاه‌های کشور و نیز جهان اسلام قرار دهد.

کردرستمی دانشگاه آزاد لاهیجان را به ظرفیتی جذاب از لحاظ علمی، پژوهشی و آموزشی در شرق گیلان مبدل ساخت که این امر منجر به  تبدیل شهرستان لاهیجان به مهد ابداع، اختراع، ایده پردازی و بومی‌سازی علوم و فناوری‌های نوین جهان شد.

وی همواره به این اصل ایمان داشت که: «چشم انداز توسعه دانشگاه در این مسیر، به عنوان نماد شاخص فرهیختگی شهرستان، تنها به ارتقای خویش معطوف نمی‌شود، بلکه با همکاری نخبگان علمی در حال طراحی نقشه ای جامع و دقیق برای تبدیل لاهیجان به (نخستین شهر دانش بنیان کشور) است.»

بخشی از فعالیتها ، دستاوردها و خدمات ارزنده ایشان به شرح ذیل جهت اطلاع و نیز به منظور تنویر افکار عمومی تقدیم می گردد :

دوران ابتدایی حضور

۱- وی به دلیل شایستگی های علمی و اخلاقی خود مدیریت گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان را از سال ۱۳۷۹ طی دوران ابتدایی حضورش در این دانشگاه بر عهده داشت.

۲- مدیریت گروه ریاضی را در ابتدا با دو رشته و ۵ عضو هیات علمی تمام وقت و ۳ نیمه وقت تحویل ایشان شد که  با همکاری معاونت آموزشی وقت ، بانی افزایش گرایش های رشته ریاضی از دو رشته به ۸ رشته مختلف ریاضی (در گرایش های محض، کاربردی و آمار و علوم کامپیوتر ) و همچنین اصلاح هرم اعضای هیأت علمی در رشته های مزبور شد.

۳- وی، پیشنهاد دهنده چاپ «اولین مجله» دانشگاه در حوزه ریاضی کاربردی، به معاونت پژوهشی وقت بود که منتج به راه اندازی «اولین مجله علمی دانشگاه» شد.

از دیگر فعالیت های این استاد :

۴- برگزاری دو کنفرانس داخلی و کنفرانس ملی ریاضیات کاربردی و کاربردهای آن که با استقبال بی نظیر و حضور اسطوره های ریاضی کشور و جهان از جمله پروفسور جهانشاهلو، پروفسور اکبر زاده، پروفسور پرویز شهریاری، پروفسور شیدفر، دکتر ایزد دوستدار،پروفسور صالحی فتح آبادی ، پروفسور میر نیا ، دکتر ابراهیمیان ، دکتر انصاری، دکتر صابری، دکتر صباغان، دکتر ورسه ای و دیگر بزرگان این عرصه … روبرو شد و موجبات مسرت و افتخار دانشگاه لاهیجان و مطرح شدن آن در بین معتبرترین دانشگاه های مشهور در حوزه ریاضی را در پی داشت.

۵- این استاد تمام ریاضی کشورمان همچون دیگر فرزندان پاک و بزرگ گیلان زمین که همواره در مسیر اعتلای سرزمین سبز مادریشان از هیچ کوششی دریغ نورزیدند و آثار گرانقدری از خود بر جای نهادند، عامل اصلی افزایش، تعدد و تنوع در رشته های دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان بود.

۶- وی اولین مدرس دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان بود که موفق به کسب رتبه دانشیاری در این دانشگاه شد «نخستین دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان».

۷- کردرستمی توانست با تلاش بسیار و استمرار در قبض مطالبات و ارسال به وزارت علوم، با دستور و درخواست دکتر حجت مهدوی (ریاست وقت)، اولین رشته «دوره دکتری»، را در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان بنا نهاد که قبل از آن دانشگاه لاهیجان از این حیث محروم بود.

۸- وی پیشنهاد ایجاد «اولین دانشکده ریاضی» دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان را به دکتر بهروز دانشیان (ریاست وقت) داد، که این امر منجر به جذب هیأت علمی بیشتر و استفاده از پتانسیل های مثبت دانشگاه در مسیر توسعه روزافزون و در نهایت بنیان گذاری این دانشکده ارزشمند شد.

در سال ۱۳۸۸، زمانی که دکتر کردرستمی عضو شورای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و کارگروه های تخصصی آن بود، دکتر مهدوی (ریاست وقت) و سایر مسئولین دانشگاهی پیشنهاد «معاونت پژوهشی» دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان را به وی دادند.

با تغییر دکتر مهدوی و روی کار آمدن دکتر بهروز دانشیان، رویه دیگری ایجاد شد و با توجه به تفکر ایشان به تشکیل هیأت رئیسه ای «جدید، جوان، پویا، خستگی ناپذیر، متخصص و عالم»، دانشگاه وارد دوران جدیدی از عمر خود شد و کرد رستمی به سمت «معاونت پژوهش و فناوری» واحد در آمد که پس از آن به همت و علاقه ایشان به بالندگی عرصه علم و پژوهش و به فراخور سوابق و شایستگی هایشان اقدامات زیر بعمل آمد:

۹- وی در این دوره با جدیت تمام شروع به تکمیل و تجهیز و نیز ایجاد آزمایشگاه های جدید نمود و بسیاری از کمبودهای سخت افزاری و نرم افزاری آزمایشگاه ها را برطرف ساخت.

۱۰- کردرستمی پس از آن با همت مضاعفی که به خرج داد تعداد آزمایشگاه ها و کارگاه های این واحد دانشگاهی  را به ۹۰ آزمایشگاه و کارگاه افزایش داد.

این عملکرد نمونه ای از فعالیت های مجدانه و دوراندیشانه دکتر کردرستمی به عنوان معاون پژوهشی بود که هنوز هم در سطح دانشگاه های استان اقدامی نوآورانه و بی نظیر به شمار می رود.

۱۱- وی توانست در یک حرکت انقلابی با همکاری ریاست وقت و سایر اعضای هیات رئیسه و مدیران اجرایی ، مرکز تحقیقات علوم شیلات و آبزی پروری واحد لاهیجان را راه اندازی و بعد از ۵ سال آزمایشگاه های مرکز یاد شده را با تجهیزات کامل  آماده نماید .

۱۲- گسترش مجلات و اخذ مجوز در گروه های: زمین شناسی، میکروبیولوژی، شیلات و فقه از جمله مهمترین اقدامات موثر وی در ارتقای سطح کیفی پژوهش و برندسازی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان بود.

۱۳- وی کمک شایانی به اعضای هیأت علمی دانشگاه لاهیجان در بالا بردن آمار کمی و کیفی طرح های برون دانشگاهی و درون دانشگاهی و تسهیل روندهای موجود در این حوزه نمود.

۱۴- تلاش های وی در سمت معاون پژوهش و فناوری موجب تمشیت و ترقی امتیاز دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان به ترتیب در مرحله اول   از ۷۱۷ به ۸۴۰  و در مرحله دوم از ۸۴۰ به ۹/۱۹۸۸ و در نهایت به ۵/۲۸۸۹ شد.

۱۵- سامانبخشی پایان نامه ها با افزایش رشته های تحصیلات تکمیلی از دستاوردهای مهم دوران مدیریتی وی در حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان بود.

۱۶- تعداد انجمن های علمی و ادبی در دوره کردرستمی با توجه به اعتقاد نامبرده به جایگاه دانشجو و رسالت آنها در جامعه ، افزایش قابل توجهی یافت و این افزایش کمی ، با رشد قابل توجه کیفی نیز همراه بوده است .

۱۷- اخذ مجوز انتشارات در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان در دوره معاونت دکتر کردرستمی صورت گرفت، که این امر  باعث «افزایش چاپ کتاب» در این واحد شد.

۱۸- برگزاری جشنواره های پژوهشی با حضور معاونین سازمان ، ایجاد مرکز رشد واحدهای فناور  و مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری از دیگر دستاوردهای پروفسور کردرستمی است.

۱۹- وی برای توسعه فناوری رباتیک در شهرستان لاهیجان اقدام به راه اندازی آزمایشگاه رباتیک در ساختمانی جداگانه و فعالیت اعضای هیات علمی و دانشجویان نخبه در آن نمود.

۲۰-  کردرستمی توانست مقام «معاونت برتر پژوهشی» را در بین معاونت های پژوهش و فناوری دانشگاه های سراسر کشور از آن خود و واحد لاهیجان نماید که افتخار بسیار بزرگی برای جامعه فرهیخته شهرستان لاهیجان به شمار می رود.

۲۱- برگزاری نمایشگاه های فراوان تخصصی، کارآفرینی، کتاب های لاتین و تخصصی انتشارات های معتبر و مشهور داخلی و خارجی از دیگر اقدامات این نخبه ریاضی کشورمان در طول دوره مدیریتی ایشان است.

۲۲- انتخاب حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد لاهیجان به عنوان واحد پژوهشی برتر، انتخاب پژوهشگران برتر استانی و منطقه از این واحد یکی دیگر از نتایج حاصل از تدبیر دکتر کردرستمی است.

۲۳- حمایت از پروژه طراحی و ساخت اولین پرنده عمود پرواز دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان و درخشش این فناوری نوظهور در سطح کشور در دوره مدیریتی وی صورت گرفت.

۲۴-  اخذ «بالاترین امتیاز» با کسب بیش از ۲۸۰۰ امتیاز در بین واحد های استان توسط دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان از دیگر ثمرات دوران مدیریت وی می باشدکه مقدمه ای برای تبدیل این واحد دانشگاهی به واحد جامع بود که با توجه به تغییر سیاست سازمان و نیز ادغام واحد علوم تحقیقات در مرکز استان ، علیرغم همه شایستگی ها ، این امر محقق نگردید .

۲۵- راه اندازی «اولین مجله لاتین ijor» در واحد لاهیجان با مجوز سازمان مرکزی یکی از نقاط عطف دوران مدیریت کردرستمی در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد لاهیجان محسوب می شود.

۲۶- راه اندازی «شورای پژوهشی دانشکده ها» از اقدامات دور اندیشانه و موثر کردرستمی در جهت ساماندهی و هدفمند سازی عناوین و بودجه های پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان بود.

۲۷- برگزاری کنفرانس های متعدد ملی از جمله کنفرانس های ریاضی، میکروبیولوژی، زمین شناسی، کامپیوتر، تربیت بدنی، چای، فقه و حقوق  …، که عامل مهمی در برندسازی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان در سطح کشور شدند از اقدامات مدبرانه وی در این دوره بود.

۲۸- برنامه ها و سیاست های کردرستمی در ایجاد نشاط و پویایی پژوهش در دانشگاه منجر به «رشد فوق العاده» تعداد و کیفیت مقالات علمی پژوهشی داخلی و خارجی و مقالات ISI در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان شد.

۲۹- «اولین مرکز رشد» در سال ۱۳۹۲ در این واحد دانشگاهی توسط ایشان تاسیس و با کمک اعضای هیأت علمی موفق به اخذ مجوز «اولین مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی» در راستای توسعه کشاورزی مدرن و علمی در استان شد.

۳۰- نائل شدن به درجه علمی فاخر «اولین و جوانترین استاد تمام یا همان پروفسوری دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان» در سال ۱۳۹۲ از دیگر دستاوردهای این نخبه علمی و مدیریتی کشورمان است.

لیاقت، شایستگی ها، شهامت علمی ، برنامه محور بودن و تخصص بالای کردرستمی در طول سال ها تجربه مدیریتی باعث شد که وی  با حکم مستقیم جناب دکتر میرزاده در سال ۱۳۹۳ به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان منصوب شود. کردرستمی بعد از شروع به فعالیت با سعه صدر، بازبینی کلی و استفاده از افراد باتجربه و توانمند توانست موجب:

۳۱-  تکمیل هرم هیات علمی، به منظور ایجاد رقابت و ارتقاء رنکینگ دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان، با حفظ کیفیت رقابت و جلوگیری از تضیع حقوق دانشگاه های مجاور در استان .( افزایش تعداد اعضای هیات علمی از ۲۱۰ نفر به ۲۳۵ نفر که از این تعداد ۳ نفر استاد ، ۱۳ دانشیار ، ۱۳۰ استادیار و ۸۹ نفر مربی که اغلب آنها دانشجوی دوره دکتری بوده و با این واحد همکاری می نمایند ) .

۳۲- وی توانست با اعتبار ملی و بین المللی و همکاری دوستان علمی خود در داخل و خارج از کشور، رشته های مختلفی از شاخه های مختلف علوم انسانی گرفته تا رشته های فنی و هنر را در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان ایجاد کند.

۳۳- افزایش تعداد دوره های دکتری از ۱ رشته به ۲۰ رشته در دوران ریاست وی بر دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان اتفاق افتاد که این دانشگاه را به یکی از قطب های مهم تحصیلات تکمیلی در کشور تبدیل نمود.

۳۴- وی توانست در طول دوره ریاست خود بر دانشگاه آزاد لاهیجان تعداد رشته های دوره کارشناسی ارشد را از ۲۲ رشته به ۹۰ رشته ارتقا بخشد.

۳۵- علاوه بر ارتقاء چشمگیر تعداد رشته های کارشناسی ارشد و دکتری، کردرستمی توانست به کمک تلاش رؤسای سابق ، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه ، بویژه زحمات شبانه روزی دکتر ترابیان (رییس کارگزینی هیات علمی) ، تعداد رشته های کارشناسی و کاردانی را به حدودا ۳۰ رشته دیگر  افزایش داده و تعداد کل رشته ها را به ۲۲۹ رشته برساند.

۳۶- وی با دایر نمودن رشته های ارزشمند هنری از قبیل: گرافیگ، موسیقی، معماری داخلی و «نوازندگی سازهای ایرانی» در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان و جذب هیات علمی مناسب و کارآمد در این حوزه کمک شایانی به توسعه فرهنگ و هنر شهرستان لاهیجان نمود. ایشان ، اولین ریاست واحدی است که باعث گسترش رشته های علوم انسانی در شهرستان لاهیجان گردید . تاسیس دانشکده علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان  نیز مرهون زحمات ایشان است .هم اکنون در این دانشکده بیش از ۴۰۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل می باشند .

۳۷- اضافه کردن رشته «علوم آزمایشگاهی» در زیر مجموعه علوم پزشکی با حمایت معاون آموزشی از دیگر اقدامات دکتر کرد رستمی است.

۳۸- وی در دوره مدیریتی خود اقدام به تخصیص و بازسازی ساختمانی به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع  برای گسترش رشته های پزشکی نمود که از سیاست های تدوینی نامبرده می توان به  راه اندازی مجموعه رشته های دندانپزشکی، داروسازی و رشته های تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی اشاره نمود .

۳۹- در راستای اجرای طرحهای ماندگار فرهنگی ، ساخت بنای یادمان  « شهدای گمنام »  ، برگزاری یادواره شهدای شهرستان لاهیجان و  برگزاری سالگرد شهدای گمنام دانشگاه  از دیگر اقدامات ماندگار کردرستمی در دوره مدیریت بر دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان است.

۴۰- وی توانست با کمترین هزینه ممکن به تاسیس «آزمایشگاه ساها» ( همکار استاندارد ) در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان در فضای ۱۵۰ متر مربعی مبادرت نماید که امروزه یکی از منابع درآمد پایدار این واحد دانشگاهی محسوب می شود.

۴۱- اضافه شدن مجموعه آزمایشگاههای دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دیگر اقدامات ارزنده اوست.

۴۲- اخذ مجوز سه آزمایشگاه استاندارد از جمله آزمایشگاه استاندارد غذا و دارو از دیگر دستاوردهای مدیریتی وی می باشد.( مجوز آزمایشگاه همکار اداره کل استاندارد استان گیلان در زمینه محصولات غذایی و مجوز مرجعیت غذا و دارو از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با دامنه محصولات غذایی و بهداشتی).

۴۳- انتخاب باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه به عنوان باشگاه برتر کشوری در چندین سال پیاپی.

۴۴- کسب رتبه های اول و دوم دانشجویان عمران در دومین و سومین دوره مسابقات ملی دیوار خاک مسلح با حضور دانشگاههای معتبر و صاحب نام .

بخش دیگر از اقدامات اثر گذار و رخدادهای دوره مدیریتی کرد رستمی:

۴۵- انتخاب واحد لاهیجان در کنسرسیوم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی و ماموریت این واحد دانشگاهی به منظور ساخت ربات کشاورزی.

۴۶- راه اندازی آزمایشگاه نانو.

۴۷- ایجاد کارگاه های متعدد موسیقی و معماری.

۴۸- ارتقاء دو مجله علمی پژوهشی از وزارت علوم ( مجله  علمی پژوهشی تحقیق در عملیات و کاربرد های آن (ریاضیات کاربردی سابق) (وزارتین) و مجله علمی پژوهشی  توسعه آبزی پروری (وزارتین) ) و کسب رتبه سوم مجله برتر با نام تحقیق در عملیات در کاربردهای آن در بین نشریات علوم پایه کشور.

۴۹- ایجاد و پیگیری تاسیس موزه ماهیان در مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان با هماهنگی های انجام شده با اداره کل  میراث فرهنگی و گردشگری استان .

۵۰- دریافت مجوزلازم بمنظورپرورش ماهیان خاویاری در مرکز شیلات و ساخت استخر به همین منظور جهت «درآمد غیر شهریه ای.»

۵۱- تولید گل و گیاهان زینتی در مجتمع تحقیقاتی علوم کشاورزی و گیاهان زینتی دانشگاه.

۵۲- راه اندازی کمیته منتخب با هدف انتخاب پژوهشگران برتر از واحد لاهیجان در استان، کشور و حتی در استانداری.

۵۳- افزایش طرح های برون دانشگاهی به ۱۰ طرح.

۵۴- ایجاد شرکت های دانش بنیان از نوع اول با مجوز هیأت امنا و همین طور مراکز رشد.( سه شرکت دانش بنیان از نوع اول به اسامی زیر (پیشگامان سنجش علوم- المان سخنگو(در حال انجام)- پرورش ماهیان خاویاری و فرآورده های جنبی) داشتن یک مرکز رشد واحدهای فناور تخصصی علوم کشاورزی و منابع طبیعی با تعداد ۴ واحد فناور و ۸ هسته فناور و تجاری سازی پنج محصول از محصولات مربوط به مرکز رشد واحدهای فناور (چای-سنگهای مهندسی-المان سخنگو- گیاهان تزئینی اکواریومی-تولید اجزای دکوراتیو و مبلمان با مواد اولیه بهبودیافته گروه پلی یورتان با قابلیت رنگ پذیری)

۵۵- برگزاری کنفرانس بین المللی تحلیل پوششی داده ها با حضور پروفسور جهانشاهلو، پروفسور نورا، پروفسور حسین زاده، پروفسور رهنما و دیگر همکاران، با درآمدزایی خوب، که بعنوان اولین کنفرانس در بین دانشگاه های آزاد اسلامی کشور مورد تقدیر و تشویق سازمان مرکزی خصوصاً معاونت محترم پژوهش و فناوری قرار گرفت.

۵۶- افتخارات کسب شده :

  • مدیر برتر کشوری در سیزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور در سال ۱۳۹۱
  • پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی در تجلیل از پژوهشگران برتر در سال ۱۳۹۰
  • پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی در تجلیل از پژوهشگران برتر در سال ۱۳۸۵
  • پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در سالهای ۱۳۸۸ ، ۱۳۸۹ ، ۱۳۹۱ ، ۱۳۹۲
  • رتبه برتر بیشترین مقالات علمی ISI در رشته ریاضی کاربردی شاخه DEA در سال ۱۳۹۰
  • لوح تقدیر در برپایی و مشارکت دستاوردهای پژوهشی استانی
  • پژوهشگر برتر استانی در سال ۱۳۹۲
  • لوح تقدیر طرح فناور برتر استانی ” کوادراتور عمود پرواز ” دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان در سال ۱۳۹۲
  • دریافت دو تشویقی جهت بالابردن امتیاز واحد در دو سال پیاپی ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱
  • دریافت تشویقی جهت تکمیل علم و فناوری در سال ۱۳۹۲
  • تقدیر معاونت پژوهش و فناوری از ساها واحد لاهیجان در سال ۱۳۹۵
  • تقدیر از حضور فعال در نمایشگاه فن بازار در سال ۱۳۹۵
  • تقدیر در کارگروههای انتخاب پژوهشگر برتر در سال ۱۳۹۴
  • تقدیر در برگزاری جشنواره ورزشی کشور در سال ۱۳۹۴
  • تقدیر در برگزاری دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار در سال ۱۳۹۴
  • تقدیر در برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی تحلیل پوششی داده ها در واحد لاهیجان در سال ۱۳۹۳
  • عضویت در انجمن های علمی مختلف علمی
  • نماینده انجمن تحقیق در عملیات

از دیگر کارهای اثر گذار جناب پرفسور کرد رستمی:

۵۷- برگزاری کنفرانسها و همایش های مختلف از قبیل:قرآن وعترت، تربیت بدنی، میکروبیولوژی، توسعه پایدار ، چای ، بامبو ، غذاهای محلی ودهها همایش دیگردراین واحددانشگاهی برای اولین بار.

۵۸- گسترش مدارس سما که گشایش «مدرسه سبز» برای اولین بار توسط آقای جواد نجار تمیزکار همکار خوب این واحد دانشگاهی و عضو فعلی شورای اسلامی شهر لاهیجان  صورت گرفت که مورد تشویق استان و سازمان قرار گرفت.

۵۹- برگزاری مسابقات و نمایشگاه های متعدد کتاب، میراث فرهنگی و تفاهم نامه های متعدد در جهت رشد دانشگاه.

از کارهای مهم دیگر استاد کردرستمی می توان به تشویق دانشکده ها جهت:

۶۰- تعریف ۶ رشته جدید «بین رشته ای» و نگارش سرفصل و ارسال آن به سازمان.( مدیریت ریسک ، بیو انفورماتیک ، میکروبیولوژی میکروبی و … ).

۶۱- برگزاری جشنواره های پژوهشی و بزرگداشت روز معلم به صورت هرساله.

۶۲- ارسال محصولات دانش بنیان دانشگاهی به جشنواره های فن بازار و توفیق کسب « لوح تقدیر» در دو مرحله از این جشنواره.

۶۳- ساخت تجهیزات رباتیک توسط مراکز رشد این واحد دانشگاهی و نصب المان سخنگوی شهدا که مورد تایید هر دو ریاست عالی دانشگاه قرار گرفت.

۶۴- ارائه پیشنهاد ایجاد پژوهشکده ( شیلات ، ریاضی ، معماری و … ) به رؤسای عالی سازمان به منظور تشویق اساتید به اجرای پژوهش های کاربردی و افزایش دانشجو در برخی از رشته های کم مخاطب دانشگاهی.

۶۵- تشکیل پژوهشکده بافت های فرهنگی و فرسوده با همکاری گروه معماری.

۶۶- «رشد تولیدات علمی» و ارتقاء دانشگاه در سایت های معتبر علمی ، خصوصاً «وب متریک».

۶۷- توجه ویژه به جایگاه اطلاع رسانی به منظور انعکاس دستاوردهای علمی ، پژوهشی ، فرهنگی و … در رسانه ها و فضاهای مجازی و سایر پایگاههای خبری.

۶۸- پیگیری و اخذ مجوز های اصولی برای فرصتهای مطالعاتی اساتید ، کرسی های آزاد اندیشی و بسیاری از اقدامات تاثیرگذار دیگری که از خدمات ارزنده این جوانمرد عرصه علم و اخلاق بوده و در این مجال اندک فرصت بیان همه آنها نیست.

۶۹- ﻭﯼ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻻﻫﯿﺠﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻭﻣﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﺣﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮﯼ ﺍﺭﺗﻘﺎ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ۵/۲۸۸۹ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ .

۷۰- ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬﺍﺭﯼ ﻫﺎﯼ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻭ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﻧﮕﺮﺍﻧﻪ ﻭﯼ ﮐﻪ ﻫﻤﺮﺍﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﻻﺩﺳﺘﯽ ﮐﺸﻮﺭ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺑﻮﺩ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻻﻫﯿﺠﺎﻥ ﺑﻪ ۲۲۹ ﺭﺷﺘﻪ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﻭ ﻫﺮﻡ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﻫﯿﺄﺕ ﻋﻠﻤﯽ ﻧﯿﺰ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ .

۷۱- ﺷﯿﻮﻩ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﺮﺩﺭﺳﺘﻤﯽ ﮐﺎﻣﻼ ﻓﺮﺍﺟﻨﺎﺣﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﻭﯼ ﻫﯿﭻ ﺟﻨﺎﺡ ﯾﺎ ﺣﺰﺏ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺍﺯ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺑﺮﺗﺮﯼ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻻﻫﯿﺠﺎﻥ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺳﺎﻻﺭﯼ، ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ، ﺗﮑﺮﯾﻢ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﻭ ﺍﺧﻼﻕ، ﻭ ﻧﯿﺰ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﻭﯼ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺭﻓﺖ .

۷۲-فراهم نمودن تمهیدات لازم بمنظوربرگزاری نخستین جشنواره کتاب سال گیلان.

۷۳-پیگیری های اصولی بمنظورتاسیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی دردانشگاه.

۷۴-تاسیس دبیرخانه تجلیل ازمشاهیرشهرستان لاهیجان دردانشگاه برای نخستین بار وتجلیل ازاستادمحجوبی.

و………….

ﺭﻭﺣﯿﻪ ﺗﻌﺎﻣﻞ، ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ، ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺧﺮﺩ ﺟﻤﻌﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﺻﻠﯽ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﻣﻬﻢ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﻭﯼ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺭﺟﺤﯿﺖ ﺩﺍﺷﺖ . ﻭﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ : ‏« ﺗﻤﺎﻡ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩﻫﺎﯼ ﺩﻭﺭﻩ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﻣﻦ ﺑﺮ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻻﻫﯿﺠﺎﻥ ﺣﺎﺻﻞ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﻭ ﻫﻤﯿﺎﺭﯼ ﻫﯿﺄﺕ ﺭﺋﯿﺴﻪ، ﺭﻭﺳﺎﯼ ﺩﺍﻧﺸﮑﺪﻩ ﻫﺎ، ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﮔﺮﻭﻩ، ﺍﻋﻀﺎﯼ ﻫﯿﺄﺕ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻋﺰﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺗﯿﻤﯽ ﻭ ﺑﺎ ﻫﻤﺪﻟﯽ ﻭ ﻭﺟﺪﺍﻥ ﺑﯿﺪﺍﺭ دنبال ﻧﻤﯽ ﺷﺪ ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻮﻓﯿﻘﯽ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﯽ ﺁﻣﺪ .

شایان ذکر است نامبرده با ارسال پیامی به تحریریه این پایگاه خبری، از زحمات همه مدیران خدوم کشوری، خاصه موسسین ومسئولین این دانشگاه درسنوات گذشته وحال حاضر ، مسئولین محترم ادارات و نهادهای انقلابی استان و شهرستان ، خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان،(خصوصا همراهی وحمایت های ویژه جناب آقای دکترامیرتیموری ریاست اسبق استان) ونیزسایر همکاران عزیزشان دردانشگاه آزاداسلامی واحدلاهیجان اعم از اعضای محترم هیات علمی ،کارکنان گرامی و دانشجویان عزیز ،وهمچنین همکاری های صمیمانه اصحاب رسانه وخبرنگاران گرانقدردرانعکاس به موقع اخبار، رویدادها ودستاوردهای این واحددانشگاهی درسطح کشور، تشکروقدردانی بعمل آوردند.

سخن آخر آنکه با عنایت به فرمایشات گوهر بار مقام معظم رهبری ، مانند همیشه بر اساس ضرورتهای انقلابی ، منافع ملی و اهداف کلان راهبردی نظام ، تکلیف بر همه وفاداران عرصه های علم و ایمان مشخص است . امید است همگان در انجام این مهم و رسالتی الهی که بر دوش گرفته ایم بیش از گذشته موفق باشیم .

آیندگان در خصوص عملکردهایمان قضاوت کنندگان خوبی خواهندبود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.