جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • متوسط بارندگی سالانه گیلان برآورد شد
    05 بهمن 1396 - 15:02
    شناسه : 115462
    1

    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: متوسط بارندگی سالانه در سطح استان گیلان حدود هزار و ۱۰۰ میلیمتر برآورد شده است. به گزارش بامردم، به نقل از ایسنا، علیرضا قدرتی در خصوص بررسی بر پتانسیل منابع آب استفاده از منابع ریزش بارش در استان گیلان، گفت: با توجه به […]

    پ
    پ

    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: متوسط بارندگی سالانه در سطح استان گیلان حدود هزار و ۱۰۰ میلیمتر برآورد شده است.

    1615105 793 - متوسط بارندگی سالانه گیلان برآورد شد - بامردم

    به گزارش بامردم، به نقل از ایسنا، علیرضا قدرتی در خصوص بررسی بر پتانسیل منابع آب استفاده از منابع ریزش بارش در استان گیلان، گفت: با توجه به آمار و اطلاعات طولانی‌ مدت، متوسط بارندگی سالانه در سطح استان گیلان حدود هزار و ۱۰۰ میلیمتر برآورد شده است.

    وی افزود: بر این اساس سالانه حدود ۱۴/۹ میلیارد مترمکعب آب در اثر نزولات جوی در پهنه استان نازل می‌شود که حدود ۹/۳ میلیارد مترمکعب آن (۶۲ درصد) مربوط به بارش در مناطق کوهستانی و حدود ۵/۶ میلیارد مترمکعب (۳۸ درصد) مربوط به بارش روی دشت‌ها است.

    قدرتی خاطرنشان کرد: از مجموع ۹/۳ میلیارد مترمکعب آب تولید شده در ارتفاعات استان، حدود ۴/۸ میلیارد مترمکعب (۵۲/۵ درصد) به‌صورت تبخیر و تعرق از دسترس خارج می‌شود، حدود ۲/۶ میلیارد مترمکعب (۲۸/۵ درصد) به منابع آب زیرزمینی نفوذ کرده و مابقی (حدود ۱/۸ میلیارد مترمکعب)، بر روی سطح زمین جاری می شود .

    وی افزود: از مجموع ۲/۶ میلیارد مترمکعب میزان نفوذ در ارتفاعات استان، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب وارد سفره های آب زیرزمینی (آبخوان) شده و باقی‌مانده آن توسط چشمه های سازنده سخت که عمدتاً آهکی و زهکش آب زیرزمینی هستند، به داخل آبراهه‌ها تخلیه و جریان پایه رودخانه ها را تشکیل می دهد.

    ‌ عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: به این‌ ترتیب، مجموعاً حدود ۴ میلیارد مترمکعب (۴۳ درصد از بارش ارتفاعات) به‌عنوان رواناب یا آورد رودخانه ها از ارتفاعات استان وارد دشت می‌‌شود که حدود ۲/۲ میلیارد مترمکعب (۶۰ درصد) آن را جریان پایه و مابقی (حدود ۱/۸ میلیارد مترمکعب)، جریان های سیلابی تشکیل می دهد .

    علیرضا قدرتی تصریح کرد: در حال حاضر استحصال آب های سطحی استان گیلان از طریق تعداد ۹ دهنه سد و بند مخزنی و انحرافی، ۵۲ ایستگاه پمپاژ (خارج از شبکه سفیدرود)، یک واحد شبکه آبیاری و زهکشی و تعداد هزار و ۱۷۱ رشته نهر سنتی (خارج از شبکه سفیدرود) و همچنین تعداد ۲هزار و ۱۴۱ قطعه آب‌بندان با وسعت حدود ۸ هزار هکتار، صورت می‌گیرد .

    وی در پایان سخنرانی برای ذخیره سازی منابع آب باران در شرایط طبیعی گفت: باید کنترل سیلاب، مکان یاب حفظ منابع آب باران، نقش جنگل و منابع طبیعی پوششی حفظ ذخیره آب باران، استفاده از آب‌بندان های سنتی، پروژه های آبخیزداری، فضاهایی سبز و اماکن عمومی بهره‌برداری انجام شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.