جمعه, 28 اردیبهشت 1403 Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41720 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2382×
آیین نکوداشت میرزا رحیم خان مستوفی محصصی خوشنویس توانمند لاهیجان دوره قاجاریه برگزار شد
  • 7 بهمن 1396 ساعت: 16:50
  • شناسه : 115741
    1

    عصر پنج شنبه پنجم بهمن آیین نکوداشت میرزا رحیم خان مستوفی محصصی خوشنویس توانمند لاهیجانی در عصر قاجار در این شهر برگزار شد. (+گزارش تصویری) به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاداسلامی لاهیجان،این مراسم با همکاری دانشگاه گیلان،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،شهرداری لاهیجان،سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با مدیریت اجرایی اداره فرهنگ […]

    پ
    پ

    آئین یادبود میرزا رحیم خان مستوفی در لاهیجان 22 - آیین نکوداشت میرزا رحیم خان مستوفی محصصی خوشنویس توانمند لاهیجان دوره قاجاریه برگزار شد -
    عصر پنج شنبه پنجم بهمن آیین نکوداشت میرزا رحیم خان مستوفی محصصی خوشنویس توانمند لاهیجانی در عصر قاجار در این شهر برگزار شد. (+گزارش تصویری)

    به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاداسلامی لاهیجان،این مراسم با همکاری دانشگاه گیلان،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،شهرداری لاهیجان،سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با مدیریت اجرایی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی لاهیجان در روز پنج شنبه ۵ بهمن ساعت ١۵در سالن اجتماعات شهرداری برگزار گردید.

    در این آیین علاوه بر دکترفیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی گیلان و دکتر نیکفر نماینده مردم مجلس شورای اسلامی،کاظم فلاحی،علی امیری،بهمن مشفقی و سید هاشم موسوی از سخنرانان تحصصی این مراسم بودند.

    دکتر سید هاشم موسوی رییس پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان به عنوان اولین سخنران در بخشی از سخنانش گفت:

    فقط توانایی فهم کافی نیست ما می فهمیم که فهم خودمان را با کلمه منتقل کنیم . خوشنویسی یعنی خلق زیبایی،ارزش و جایگاه این هنر در حدی است که کلام خدا با خط خوش به نگارش در آمده است و این ارزش آن را دو چندان می کند.

    وی افزود:هنر خوشنویسی جوهره اش زیباییست.خداوندهنگامی که به انسان توصیه میکند او را به قلم ،به خواندن و نوشتن توصیه میکند.

    او همچنین در ادامه سخنانش گفت:صفایی که در خط یک خوشنویس هست از صفای دل او ناشی می شود.دلهای بزرگ دلهای پر احساس و با ذوق بوده است وهمواره باید نام بزرگان خودمان را به نیکی یاد کنیم. بسیار خوشحالیم که یاد یکی از مفاخر لاهیجان هم اکنون گرامی داشته می شود.

    سپس دکترکاظم فلاحی سخنران بعدی این مراسم در بخشی از سخنانش گفت:نگاه به بحث مفاخر و مفاخر پژوهی در سالهای اخیر جان تازه ای گرفته و بزرگان سعی میکنند این حوزه را تقویت کنند ،همچنین نگاه ما به مقوله ی فرهنگی نگاه تغییر یافته ای است . من امید وارم که با برگزاری این محافل به این جریان کمک کنیم .

    دکتر نیکفر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان سخنران مدعو ضمن تشکر از دست اندرکاران مراسم پاسداشت مرحوم محصصی گفت:ایشان علاوه بر داشتن خصلت هنر،چهره ی سیاسی بودند و در دوره ی مشروطیت مسئولیت دولتی داشتندو اگر برای این بزرگان بزرگداشت گرفته می شود در اصل قدر و منزلت آنهارا به نمایش در می آوریم و از طرفی جایگاه ویژه ی بزرگان لاهیجان را با همت والایی که در تاریخ دارند به منصه ی ظهور می رسانیم .

    دکتر فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی گیلان ضمن قدردانی از کسانی که بانی این مراسم بودند بیان داشت: در کارهای فرهنگی آنچه مهم است راه است و راه هم وابسته به فرد نیست و اصل تداوم راه است .

    وی همچنین افزود: افتخار ما گیلانی ها این است ک هنر در خانواده ی ما نهادینه می شود . ما خانواده های هنری داریم و خانواده ی محصصی چنین مشخصه ای دارند . کلمه ی میرزا یعنی امیرزاده و در قدیم به کسی لقب می دادند که نوشتنش برجسته بود. در گیلان کسی مشهور می شود که دستی به قلم داشته باشد و لاهیجان هم یکی از شهرهایی است ک به هنرمندانش مشهور است.ارج نهادن به مفاخر ارج نهادن به خود است.

    دکتر مشفقی یکی از سخنرانان این برنامه که داماد خانواده محصصی نیزمی باشد در بخشی از سخنانش گفت:مقام آدم های اهل تحقیق بالاتر از درجاتی چون دکترا است . چنین افرادی باعث می شوند تاریخ شهر ما زنده شود .

    وی در ادامه ضمن آنکه چند نمونه از دستنوشته های اوبه فرزندانش را قرائت کردگفت: این خوب است که بعد از سال ها از هنرمندی چون میرزا رحیمخان مستوفی محصصی یاد می شود .

    دکتر علی امیری پزوهشگر و از بانیان این مراسم از دیگر سخنرانان این مراس ضمن اشاره به تاریخ لاهیجان گفت :از معروف ترین عناصر حکومتی گیلان در دوران زندیه اجدادمحصص بودند . محصص در لغتنامه ی معین به معنای کسی آمده که مسئول تقسیم ذخیره ی مالی است .

    وی عنوان نمود: من در تحقیقم قدیمی ترین محصصی که در تاریخ یافتم نامش میرزا صادق محصصی بود که یکی از اجداد محصصی بوده است . اگر بخواهیم در تاریخ ۲۰۰ ساله ی لاهیجان شخصیتی را پیدا کنیم که هم در حوزه ی اجتماع و هم درحوزه ی فرهنگ، سیاست ،هنر تاثیر گذاری قابل توجهی داشته باشد شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد که یکی از شاخص ها همین محصصی بوده است ‌.

    در خصوص زندگی این شخصیت افزود: وی در سال ۲۵۹ خورشیدی در محله ی قدیمی پرده سر ودر خانواده ی حاج میرزا خلیل مستوفی در اواسط دوران قاجاریه به دنیا آمد و در ایتدای جوانی بخاطر خط زیبای خود به استخدام دایره ی حکومتی درآمد ولی بخاطر سن کمی که داشت در ردیف منشیان ردیف اول قرار نگرفت و تا ابتدای مشروطیت از طرف حکومت مرکزی به استخدام دایره ی کابینه ی حکومت لاهیجان درآمد و درهمین هنگام قانون اساسی در مجلس شورای ملی تصویب شد و دستور آمد که باید به خوشنویسان ممتاز و کاتبان شاخص ماموریت داده شود که برای حکومت ها صورتی از قانون اساسی اولیه را به رشته ی تحریر درآورند.

    در ادامه از ناصر وحدتی خواننده سرشناس گیلک زبان دعوت شد تا ترانه ی گیلکی را برای حاضرین بخواند.

    در پایان مراسم نیز تنها فرزند دختر در قید حیات این شخصیت خانم پریوش مستوفی محصصی و همچنین بانیان این برنامه مورد تجلیل قرار گرفتند.

    میرزا رحیم خان مستوفی محصصی متولد ١٢۵٩ شمسی از خاندان هنرپرور و اصیل لاهیجان در مشروطیت از آزادی‌خواهان بود و به عضویت حکومتی لاهیجان در آمد.درصنعت پیله و ابریشم فعالیت داشت و مدتی نایب الحکومه لاهیجان بود،اولین شناسنامه‌های لاهیجان با امضای ایشان به ثبت رسید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.