×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

رییس جمهور - نمی‌خواهیم هیچ کسی در قفس باشد | من ایستادم تا مردم از جزییات بودجه مطلع شوند - بودجه

رئیس‌جمهور تعامل و گفت‌وگو را مهمترین ویژگی فناوری ارتباطات نوین برشمرد و با تاکید بر این که «دوران پهنای باند است، نه تنگنای باند»، اظهار داشت: از صنعت و فناوری و تاثیر آن بر سبک زندگی نمی‌توان فرار کرد اما قادریم از هویت خود دفاع کنیم.

حسن روحانی چهارشنبه شب در جلسه برگزیدگان و توسعه استان هرمزگان با بیان این که انقلاب ارتباطات، دومین تحول بزرگ در جوامع را آفرید، گفت: خواه‌ناخواه صنعت به جوامع تحمیل می‌شود. باید از خوبی‌های آن استفاده و از مشکلات آن کاست.

به گزارش نامه نیوز روحانی همچنین گفت: در قرن‌های اخیر جهانیان و از جمله ملت ایران با دو پدیده بسیار مهم روبرو شدند. اولین پدیده انقلاب صنعتی بود که مردم را با یک تحول عظیم مواجه و روال و سبک زندگی آنها را دچار دگرگونی‌های اساسی کرد. انقلاب صنعتی ارتباطات مردم را تحت تأثیر قرار داد و دیدار و گفت‌وگویی که پیش از آن مستلزم صرف زمان‌های طولانی بود حالا با محصولات دنیای صنعتی جدید بسیار آسان‌تر و سریع‌تر مقدور و ممکن شده بود. انقلاب صنعتی دستاوردها و نکات مثبت زیادی داشت اما در کنار خود مشکلاتی نیز ایجاد کرد. اگر چه تردد مردم با خودرو یا انجام کارهایشان با وسایل صنعتی بسیار آسان‌تر و سریع‌تر شده، اما انقلاب صنعتی در عین حال محیط زیست ما را نیز آلوده کرده و باعث تخریب آن شده است.

رئیس‌جمهور با بیان این که با همه این توصیف‌ها برای ما ممکن نیست که از انقلاب صنعتی فاصله بگیریم و بگوییم چون صنعت برای ما مشکلاتی ایجاد کرده، آن را نمی‌خواهیم، اظهار داشت: برخی گمان می‌کردند صنعت با سنت‌های ما سازگار نیست و لذا باید از آن فاصله بگیریم، اما این تصوری خطا و اشتباه است؛ چرا که چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، صنعت خودش را بر ما تحمیل کرده و تحمیل می‌کند. ما باید تلاش کنیم آثار بد انقلاب صنعتی برای سلامت جسم و روح انسان‌ها را کمتر کنیم و با انجام اصلاحات لازم به گونه‌ای رفتار کنیم که بتوانیم از فواید صنعت استفاده کرده و از آسیب هایش در امان باشیم.

روحانی در ادامه با بیان این که پس از انقلاب صنعتی در دهه‌های اخیر، انقلاب دومی رخ داده که تحول در زندگی انسان‌ها را شدت بخشیده و تسریع کرده است، گفت: انقلاب در فناوری ارتباطات و اطلاعات انقلاب دومی است که با شدت بیشتری زندگی امروز انسان‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است. امروز مردم می‌توانند با هر کس که می‌توانند خیلی راحت‌تر و سریع‌تر تماس بگیرند و از هر چه در دنیا می‌گذرد به سرعت و سهولت مطلع شده، افکار خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و با افکار دیگران به راحتی آشنا شوند که این تحولات جهان را از حالت ارتباطات یکسویه و یکطرفه خارج کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: آیا می‌توانیم از این تحولات خود را بر کنار نگاه داریم و بگوییم ما اینترنت پرسرعت، پهنای باند و امکانات جدید دیگر مثل موبایل و نظایر آن را نمی‌خواهیم؛ چرا که این امکانات آثار سوئی دارند؟ امروز صنعت و تحولات مربوط به دنیای ارتباطات چنان با زندگی ما مخلوط شده و سبک زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده که به هیچ‌وجه نمی‌توانیم خود را از این دگرگونی‌ها جدا نگاه داریم. دیگر این اختیار را نداریم که بگوییم کدام یک از این تحولات و دستاوردهای ناشی از آن خوب است یا بد و حلال است یا حرام. ما وارد این فضا شده‌ایم و این تحولات بر ما تحمیل شده‌اند که اتفاقاً فواید زیادی نیز داشته‌اند و البته باید در برابر آثار سوء آنها نیز از خودمان مراقبت کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: در نتیجه این تحولات سبک زندگی ما تغییر کرده و پس از این نیز تحت تأثیر تحولات آینده تغییر خواهد کرد، منتها ما اصول، عقاید، هویت و باورهایی داریم که باید از آنها حفاظت و مراقبت کنیم. مگر در دوران انقلاب صنعتی نتوانستیم از هویت‌مان دفاع کنیم. وقتی انقلاب صنعتی رخ داد نیز برخی‌ها فکر می‌کردند، مدرسه و دانشگاه نوجوانان و جوانان ما را از خدا جدا می‌کند، اما مگر چنین اتفاقی افتاد؟

رئیس‌جمهور با بیان این که امروز شاهد آن هستیم که جوانان مؤمن کشورمان با استفاده از دستاوردهای تحولات دنیای جدید به امور دینی و ایمانی خود می‌پردازند و مثلاً مکرر جوانانی را می‌بینیم که در موبایلشان، قرآن یا زیارت عاشورا می‌خوانند، گفت: نکته مهم این است که باید برای شرایط جدید امروز و آینده برنامه داشته باشیم. تحولات دنیای جدید را نه می‌توان رها کرد و نه می‌توان با این تحولات مبارزه و مقابله کرد. شاید بتوان با مقابله با تحولات جدید فقط اندکی آشکار شدن آثار آنها را به تأخیر انداخت، اما نمی‌توانیم جلوی این تحولات را بگیریم. امروز وظیفه همه ما برای حراست از داشته‌هایمان سخت‌تر از قبل شده و دیگر فقط دولت، حوزه‌های علمیه یا دانشگاه‌ها به تنهایی نمی‌توانند بار مسئولیت حراست از دین را به تنهایی بر عهده بگیرند. امروز همه باید به صحنه بیایند و همه باید احساس مسئولیت کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: باید برای زندگی در فضای جدید برنامه داشته باشیم و فرزندانمان را نه برای امروز که برای فردا تربیت کنیم. اگر این اصل را در تربیت فرزندان‌مان رعایت نکنیم. آنها به زودی از ما دور می‌شوند و بین ما و فرزندانمان شکاف نسلی شکل می‌گیرد. ما باید در شرایط دنیای امروز به دنبال ویژگی‌های عصر خود بوده و خود را در این شرایط حراست کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: یک زمان سیاست خارجی در اختیار دیپلمات‌ها بود اما امروز یک شبکه پیام‌رسان بین‌المللی می‌تواند در سیاست خارجی اثرگذار باشد و یک شخصیت سیاسی برنامه‌ها و اقدامات خود را با مطالعه در تمامی این موضوعات سازماندهی می‌کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: اگر امروز می‌خواهیم دین‌مان را تبلیغ کنیم، باید خود را با شرایط ارتباطی روز دنیا تطابق دهیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما در دولت یازدهم و دوازدهم به این تصمیم رسیدیم که در برابر فناوری‌های جدید دنیای امروز باید راه استفاده درست از ارتباطات را پیش بگیریم و نمی‌توانیم از آن جدا شویم، اما در عین حال باید حواسمان جمع باشد و بدانیم که خطرات گسترده‌ای پیش روی ما قرار دارد. در طول ۴ سال دولت یازدهم زجرهای فراوانی را متحمل شدیم تا بتوانیم این شرایط را حفظ کنیم، چرا که می‌دانستیم شکل دنیای امروز وابسته به ارتباطات است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز ارتباطات در دنیای علمی، با گذشته بسیار متفاوت است، گفت: امروز تمامی نقدهایی که به دولت می‌شود، با استفاده از همین وسایل ارتباطی بوده و افرادی که میانه خوبی با دولت نداشته و به ظاهر می‌گویند که نباید از این وسایل استفاده کنیم، بیشترین بهره‌برداری را از آنها علیه دولت دارند.

روحانی با اشاره به اظهارنظرهای گوناگون درباره بودجه سال آینده کشور و بررسی تمام فصول و بندهای بودجه در فضای مجازی، گفت: ایستادم تا مردم از جزییات بودجه مطلع شوند چون خزانه از آن مردم است. معتقدیم مردم باید نقد کرده و بدانند در کشور چه خبر است و اگر بودجه‌ای به دستگاه، نهاد و ارگانی اختصاص می‌یابد، مردم باید بدانند که این چگونه هزینه می‌شود، چرا که بودجه، پول نفت و مالیات مردم و متعلق به آنها است.

رئیس جمهور با اشاره به این که به خوبی می‌دانستیم در این شرایط اداره کشور سخت است، اما برای ما این سختی همراه با شیرینی‌هایی هم بود، اظهار داشت: راه و آینده کشور، راه شفافیت است و اگر می‌خواهیم با فساد و رانت مبارزه کنیم، راهش شفافیت و اگر می‌خواهیم مردم، رفاه داشته باشند، راهش دولت الکترونیک بوده و مسیری جز این نداریم.

روحانی با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد دستاوردهای برجام در کشور، خاطر نشان کرد: برخی تصور می‌کنند که برجام شاه‌کلیدی است که می‌تواند هر قفلی را بگشاید و این در حالی است که برجام شاه کلید نبوده و تنها یک کلید است.

رئیس جمهور با اشاره به پیچ و خم‌ها و فراز و نشیب‌های اداری در کشور گفت: اگر کسی بخواهد در کشور سرمایه‌گذاری کند، چقدر باید در گیر و دارهای اداری معطل بماند و این در حالی است که یک سرمایه‌گذار فضای سرمایه‌گذاری در ایران را با دیگر کشورها مقایسه کرده و جایی که تسهیلات بهتری دارد را انتخاب می‌کند.

روحانی ادامه داد: ما باید در فضای امروز دنیا حکومت کنیم و اگر می‌خواهیم در دنیای امروز ارتباط داشته باشیم و صادرات و رقابت کیفیتی داشته باشیم، باید ارتباطات‌مان را درست برنامه‌ریزی و به انجام برسانیم. ما نمی‌توانیم تحولات دنیای امروز را فراموش کنیم اما در عین حال باید برنامه‌ریزی‌های جدیدی داشته و دانشگاه‌های کشور را متحول کنیم.

او با بیان این که نمی‌شود همه امکانات در تهران بوده و استان‌ها برای اجرای طرح‌ها، معطل به تصمیم‌گیری مسئولان در تهران باشند، گفت: باید بسیاری از اختیارات به مسئولان استانی واگذار شود، چرا که تمرکزگرایی در دنیای امروز جواب نمی‌دهد و باید امکانات و تسهیلات لازم را برای انجام امور فراهم نماییم. اگر در این مسیر گام برداریم، هم دین، فرهنگ، هویت ایرانی و جوانان‌مان را حفظ خواهیم کرد و هم از دانش، رفاه و علم امروز جهان بهره خواهیم برد. به شرط آن که همه احساس وظیفه کرده و در کنار هم باشند.

روحانی اظهار امیدواری کرد در شرایط امروز جهان، جوانان، دانشگاه‌ها، نخبگان و برگزیدگان کشور زمینه‌ها را برای تعالی مادی و معنوی فراهم کرده و دست به دست هم در مسیر عبور از مشکلات گام برداشته و شاهد ایرانی آبادتر باشیم.

روحانی: نمی‌خواهیم هیچ کسی در قفس باشد

در مراسم دیدار رییس جمهور با برگزیدگان و نخبگان استان هرمزگان، ۱۷ پروژه عمرانی، خدماتی و زیربنایی به طور همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح و عملیات اجرایی ۱۱ پروژه دیگر نیز به دستور رییس جمهور آغاز شد.

این طرحها با مجموع اعتبار و سرمایه گذاری ۱۱ هزار و ۳۹۸ میلیارد ریال و ۵۴ میلیون یورو از سوی دولت و ۱۴ هزار و ۳۳۳ میلیارد ریال به اضافه ۷۷۰ میلیون یورو از سوی بخش خصوصی افتتاح شده یا اجرا خواهند شد. با افتتاح یا اجرای این طرحها، در مجموع ۵ هزار و ۴۲۳ نفر به شکل مستقیم مشغول کار خواهند شد.

افتتاح یک هزار کیلومتر راه روستایی، آغاز عملیات اجرایی ۵ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی و افتتاح ۷۷ کیلومتر از کریدور نوار ساحلی از جمله طرحهای حوزه وزارت راه و شهرسازی در استان بود.

در حوزه وزارت نیرو نیز فاز ۳ طرح جامع آبرسانی به ۳۵ روستای جزیره قشم و فاز نخست طرح تصفیه خانه فاضلاب رودان افتتاح و عملیات اجرایی تصفیه خانه آب از سد سرنی، عملیات اجرایی سد گابریک، عملیات اجرایی خط انتقال آب طرح آب شیرین کن بندرعباس به مخازن این شهر آغاز شد.

همچنین در حوزه وزارت جهاد کشاورزی، ۳۵۴ طرح آبیاری تحت فشار، ۲۵ طرح گلخانه‌ای، سیلوی نگهداری گندم و فاز ۲ طرح پرورش ماهی در دریا افتتاح و عملیات اجرایی ۱۷ پروژه ایجاد شبکه آبیاری اراضی دشت میناب و عملیات اجرایی شهرک گلخانه‌ای آغاز شد.

در حوزه وزارت نفت، طرح افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندر عباس افتتاح و عملیات اجرایی گازرسانی به ۳۶ هزار خانوار شهری و روستایی آغاز شد.

همچنین در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرح تولید بریکت گرم (آهن اسفنجی)، طرح فرآورده‌های نفتی سیه‌فام، طرح تولید هیدرو کربن سبک و سنگین و طرح تولید انواع قیر افتتاح و عملیات اجرایی بندر منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان، عملیات اجرایی طرح ژئوفیزیک هوایی شناسایی پهنه‌های معدن استان وعملیات اجرایی شهرک صنایع دریایی آغاز گردید.

در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مجموع ۱۴۲۴ طرح به بهره برداری رسید.

در حوزه شورای عالی مناطق آزاد نیز پالایشگاه شیرین‌سازی گاز هنگام (کورزین) و ۳۰ طرح شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی افتتاح و عملیات اجرایی طرح سوخت‌رسانی فرودگاه کیش آغاز شد.

رییس جمهور در این مراسم پس از توضیحات وزیر جهادکشاورزی درباره طرحهای مربوط به این وزارتخانه با ابراز خشنودی از این که سطح زیرکشت گلخانه ای از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از ۲ برابر شده است، گفت: یکی از طرحهای دیگری که امروز و از اینجا افتتاح می شود، طرح پرورش ماهی در قفس است که البته این عنوان را نمی پسندم؛ این تعبیر ماهی در قفس جالب نیست. ما نمی خواهیم هیچ کسی در قفس باشد و ماهی را هم نمی خواهیم عنوان شود که در قفس پرورش می یابد.

دکتر روحانی همچنین با ابراز خرسندی از افتتاح طرح‌های مرتبط با آبرسانی به شهرها و روستاها و همچنین طرحهای راهسازی در روستاها گفت: راه روستایی در تسهیل شرایط زندگی روستاییان بسیار تاثیرگذار است و امروز هم ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی به بهره برداری می رسد که امیدوارم باعث ارتقای وضعیت زندگی روستاییان شود.

رئیس جمهور همچنین درباره ضرورت توجه به ظرفیتهای استان هرمزگان در عرصه گردشگری گفت: باید از همه امکانات برای توسعه گردشگری در ایران و هرمزگان بهره بگیریم. گردشگری هم باعث افزایش نشاط در مردم می شود و هم زمینه مناسبی برای ایجاد اشتغال است. از سوی دیگر با توسعه گردشگری مردم بهتر از قبل ایران و زیبایی های آن را می بینند و کشور خود را بهتر می شناسند و با فرهنگ خودشان بیش از گذشته آشنا می شوند و با ارتقای امکانات گردشگری زمینه جذب گردشگر خارجی نیز بیش از پیش فراهم می شود.

روحانی همچنین هنگام صدور دستور افتتاح طرحهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که در دولت یازدهم و دوازدهم تلاشها و پیشرفتهای بسیار خوبی در زمینه ارتباطات انجام شده که این پیشرفتها فرصتهای مناسبی برای ایجاد اشتغال در عرصه فضای مجازی به وجود آورده است. وی همچنین از سازمان مناطق آزاد تجاری نیز به دلیل ایجاد کمپ های مناسب اقامتی مسافران نوروزی در استان هرمزگان به ویژه در جزیره قشم تشکر کرد و تلاش های این سازمان برای حفاظت از محیط زیست مناطق آزاد و تجاری را مورد تقدیر قرار داد.

رئیس جمهور هنگام افتتاح بخشی از طرحهای وزارت نفت نیز به گازرسانی به ۱۱ هزار روستا از ابتدای دولت یازدهم تا کنون اشاره کرد و آن را مایه افتخار توصیف کرد و اظهار داشت که هر چه به روستاییان خدمت کنیم باز نسبت به وظیفه بزرگی که در خدمت به ایشان داریم، اندک است.

در این مراسم همچنین ضمن امضای تفاهم نامه بین صندوق حمایت از نوآوری و استانداری هرمزگان، از تعدادی از فعالان و مدیران شرکتهای دانش بنیان موفق توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تقدیر به عمل آمد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.