×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

 بیکاری - عجیب اما رسمی؛ گیلان در تابستان سال 96 جزو 3 استانی بود که کمترین نرخ بیکاری را در کشور داشت! - آمار گیلان

در بازه زمانی سال‌های (۱۳۹۴-۱۳۷۶) نرخ بیکاری در کشورمان همواره دورقمی و بالای ۱۰% بوده است، به‌طوری که طی این ۱۹ سال میانگین نرخ بیکاری در کشور ۱۲% می‌باشد. در ادبیات اقتصادی بیکاری بالاتر از ۵% غیرطبیعی و بیکاری‌های دو رقمی بحران تلقی می‌شود.

تابناک گیلان: آخرین آمار از نرخ بیکاری کشور حاکی از آن است که هشت استان، نرخ بیکاری تک رقمی را تجربه کردند.
ایجاد فرصت شغلی جدید و مهار نرخ بیکاری یکی از برنامه‌های مهم، در آغاز کار هر دولتی است. دولت نهم و دهم نیز از این ماجرا مستثنی نبود. دولت عدالت و مهرورزی با فعال کردن شورای عالی اشتغال، گسترش بنگاه‌های کوچک زودبازده، ایجاد مشاغل جدید، اشتغال خرد و خانگی در راستای حل معضل بیکاری گام برداشت، اما همچنان نرخ بیکاری را تجربه می‌کند و به‌اعتقاد کارشناسان این نشان‌دهنده این مسئله است که ایجاد مشاغل موقت و کوتاه‌مدت صرف بیهوده منابع و بودجه بیت المال است و منجر به اشتغال مولد و پایدار نشده است.
با وجود ادعای دولت احمدی نژاد مبنی بر تحقق میلیون‌ها فرصت جدید شغلی در کشور، نمودار بیکاری بیانگر این مسئله است که نرخ بیکاری همواره دورقمی و مشکل اشتغال جوانان تنها روی کاغذ حل شده بود.
در بازه زمانی سال‌های (۱۳۹۴-۱۳۷۶) نرخ بیکاری در کشورمان همواره دورقمی و بالای ۱۰% بوده است، به‌طوری که طی این ۱۹ سال میانگین نرخ بیکاری در کشور ۱۲% می‌باشد. در ادبیات اقتصادی بیکاری بالاتر از ۵% غیرطبیعی و بیکاری‌های دو رقمی بحران تلقی می‌شود.

به‌طور کلی بیکاری را مشکل مشکل‌ها معرفی می‌کنند به این ترتیب که وقتی مشکل در یک جامعه زیاد باشد، این مشکلات خود را به شکل بیکاری نشان خواهد داد.

بنابراین وقتی آمار بیکاری در یک جامعه افزایش می‌یابد به این معنی است که آن جامعه با مشکلات عمده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. از این رو می‌توان گفت از آنجا که بسیاری از مشکلات در ایران نهادینه شده بیکاری نیز به مرز بحران رسیده و جویندگان کار از اجبار در این شرایط قرار گرفته‌اند نه این‌که خودخواسته بیکار شده باشند.

با اطلاعاتی که در اختیار داریم اکنون نرخ بیکاری رسمی کشورمان شش میلیون نفر است و غیررسمی تقریبا ۱۱ میلیون بیکار درجامعه داریم.

یکی از دلایل کاهش محبوبیت روحانی را میتوان رشد فزاینده مشکلات اقتصادی ایران و عملکرد اقتصادی ضعیف دولت در کنار پاسخگو نبودن در برابر آن عنوان کرد به طوری که وعده انتخاباتی حل ۱۰۰ روزه مشکلات در سال ۹۲ نیز پس از گذشت ۵ سال به کتمان آن در نشست خبری اخیر رئیس جمهور ختم شد.

در فضایی که نرخ بیکاری جوانان به بیش از ۲برابر نرخ بیکاری کل برسد،‌ وضعیت بیکاری بحرانی تلقی می‌شود.

در تازه‌ترین آمارهای نرخ بیکاری در کشور، هشت استان در فصل پاییز نرخ بیکاری تک رقمی را تجربه کردند.

استان‌هایی همچون هرمزگان «۷.۵درصد»، سمنان «۸.۳درصد»، مرکزی«۸.۵درصد»، خراسان شمالی«۸.۷درصد» ،‌ خراسان رضوی«۸.۸درصد» ، اردبیل«۹.۲درصد» ، ایلام«۹.۶درصد» ، زنجان«۹.۶درصد» دارای این نرخ بیکاری تک‌رقمی بوده‌اند.

636557538326157910 - عجیب اما رسمی؛ گیلان در تابستان سال 96 جزو 3 استانی بود که کمترین نرخ بیکاری را در کشور داشت! - آمار گیلان

۲۶ درصد از جوانان در بهار بیکار بوده‌اند

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از این است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۹۵) ۱.۱ درصد و نسبت به فصل قبل (زمستان ۹۵)، ۱.۷ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیش‌تر در این فصل نشان می‌دهد که ۱۲.۶ درصد از جمعیت فعال کشور (جمعیت شاغل و بیکار) فاقد شغل بوده و در جرگه بیکاران محسوب شده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص بیکاری نسبت به کل سال ۹۵ ۰.۲ درصد، نسبت به شاخص بیکاری فصل بهار ۹۵، ۰.۴ درصد و نسبت به شاخص بیکاری در فصل زمستان ۹۵، ۰.۱ درصد افزایش داشته است.

نرخ بیکاری تابستان به ۱۱.۷ درصد کاهش یافت

نرخ بیکاری فصل تابستان سال جاری، معادل ۱۱.۷درصد اعلام شده که نسبت به بهار امسال ۰.۹درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش یافته است؛ در فصل گذشته در حالی نرخ بیکاری کاهش یافته که همزمان نرخ مشارکت اقتصادی افزایشی بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۹۶)، یک درصد و نسبت به فصل گذشته (بهار ۹۶) ۰.۹درصد کاهش داشته است.

در تابستان ۹۶، بالغ بر ۴۱درصد جمعیت ۱۰ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۳۹۵)، حدود ۰.۶درصد و نسبت به فصل گذشته (بهار ۹۶)، ۰.۴درصد افزایش داشته است.

در این میان، نرخ بیکاری جوانان ۱۵-۲۹ ساله نیز حاکی از آن است که ۲۴.۴درصد از جمعیت فعال ۱۵-۲۹ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است.

نرخ بیکاری پاییز ۱۱.۹درصد اعلام شد

در پاییز امسال ۴۰.۱درصد جمعیت ۱۰ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند؛ بر این اساس، نرخ بیکاری ۱۱.۹درصد اعلام شد.

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار پاییز ۹۶ حاکی از آن است که نرخ بیکاری افراد ۱۰ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۱.۹درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز۹۵)، ۰.۴درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته (تابستان ۹۶) ۰.۲درصد افزایش داشته است.

در پاییز ۹۶، ۴۰.۱درصد جمعیت ۱۰ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۹۵)، ۱.۲درصد افزایش و نسبت به فصل گذشته (تابستان۹۶)، ۰.۹درصد کاهش داشته است.

1396072614330238122603610 - عجیب اما رسمی؛ گیلان در تابستان سال 96 جزو 3 استانی بود که کمترین نرخ بیکاری را در کشور داشت! - آمار گیلان

طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران، استانهای چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و خوزستان در تابستان سال ۹۶ بالاترین نرخ بیکاری را به میزان ۱۸.۳ درصد، ۱۸ درصد و ۱۴.۹ درصد داشته اند.

استانهای گیلان با ۹.۲ درصد، مرکزی با ۸.۲ درصد و سمنان با ۷.۱ درصد هم کمترین نرخ بیکاری را دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.