شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • به نام رسانه ها، به کام نان خانه ها!
    26 اسفند 1396 - 22:46
    شناسه : 122074
    0

    گیل خبر نوشت: ولی آن چه بیشتر از همه در لیست منتشر شده ناراحت کننده است اینکه ظاهرا هیچ متر و معیاری مشخصی نیست که چگونه برخی از این اسامی که حتی به به گوش اصحاب رسانه نیز غریبه اند چه رسد به افکار عمومی،توانسته اند مبالغ سنگین تری از سایتها و نشریات تاثیرگذار و […]

    پ
    پ

    رشت - به نام رسانه ها، به کام نان خانه ها! - رسانه‌

    گیل خبر نوشت: ولی آن چه بیشتر از همه در لیست منتشر شده ناراحت کننده است اینکه ظاهرا هیچ متر و معیاری مشخصی نیست که چگونه برخی از این اسامی که حتی به به گوش اصحاب رسانه نیز غریبه اند چه رسد به افکار عمومی،توانسته اند مبالغ سنگین تری از سایتها و نشریات تاثیرگذار و شناسنامه دار استان دریافت کنند؟

    انتشار لیستی غیر رسمی،بدون سند و امضاء از پرداختی شهرداری رشت به رسانه ها ابهامات مختلفی را در نحوه هزینه کرد و همچنین اعلام آن بوجود آورده است که باید در این مقوله شفاف سازی صورت گیرد.

    اما ذکر چند نکته در اینجا حائز اهمیت است:

    شهرداری رشت به مانند شهرداری تهران رسانه رسمی اطلاع رسانی خاصی ندارد و همین موضوع سبب شده که از رسانه های مختلف بخواهد که در زمینه اطلاع رسانی اخبار این حوزه اقدام کنند. مشخص است پوشش اخبار روابط عمومی سازمان های شهرداری توسط سایت ها به صورت رایگان انجام نمی شود. این که شهرداری به سایتی با رنکینگ و تاثیرگذاری و بازدید بالا بابت پوشش اخبار خود هزینه ای پرداخت کند امری متعارف در کشور است. شهرداری رشت با ۵ منطقه، یک نهاد مرکزی و بیش از ۱۰ سازمان فعالیت می کند و این که رسانه ای بابت پوشش اخباری که مورد تاکید خود مدیران آن است هزینه دریافت کند کاملا عادلانه است.

    ولی آن چه بیشتر از همه در لیست منتشر شده ناراحت کننده است اینکه ظاهرا هیچ متر و معیار مشخصی نیست که چگونه برخی از این اسامی که حتی به گوش اصحاب رسانه نیز غریبه اند چه رسد به افکار عمومی،توانسته اند مبالغ سنگین تری از سایتها و نشریات تاثیرگذار و شناسنامه دار استان دریافت کنند؟ مثلا در جایی شبه رسانه ای تک نفره که تنها ۶ ماه از مهر مجوز آن میگذرد ۱۷ میلیون تومان دریافتی داشته اما رسانه های شناسنامه داری چون دیار میرزا،گیل خبر و گیل نگاه با ۳ الی ۶ سال سابقه کار قانونی اندک رقمی بیشتر را در لیست بنام خود ثبت کرده اند که در دریافت و وصول این مبالغ نیز شک زیادی وجود دارد و براحتی با یک نسبت بندی ساده می توان به این امر رسید که مبالغ بالای دریافتی برخی رسانه های قارچ گونه نسبت به عمر کاریشان رقمی قابل تامل است.
    عذر بدتر از گناه در لیست منتشره این است که بعضی کانال های تلگرامی در قیاس همه سایت ها بیشترین دریافتی را داشته باشند! کانالی وجود دارد که تنها با ۶ هزار عضو بنا بر این لیست ۶۳ میلیون دریافتی داشته است و در جای دیگر ارقامی چون ۵۷ میلیون و … را مشاهده میکنیم که کمتر کسی نامی از اینگونه رسانه ها شنیده است و با همه این ها نام سه رسانه گیل خبر، گیل نگاه و دیار میرزا با دریافتی های بسیار ناچیزتر با شیطنت خاصی در صدر لیست قرار میگیرد و اگر ملاک انتشار بر رقم دریافتی رسانه ها است پس چگونه این نام های گمنام مبالغ سنگین تری دریافت کرده اند و بصورت اتفاقی در بین سایر اسامی مستتر گشته اند؟!

    نشریاتی نیز هستند که در خود کشور نیز با کمترین تیراژ ممکن عرضه می شوند ولی به نظر می رسد نمایندگان استانی آنها به خوبی از نامشان بهره میبرند. چگونه می شود روزنامه ای سراسری ۴۱ میلیون تومان دریافتی داشته باشد که از انتشار مناقصات و مزایده روزنامه همشهری نیز بالاتر است؟ بگذریم از این که عده ای هم چندین به اصطلاح رسانه (شما بخوانید نان خانه) را نمایندگی می کنند و از همه آن ها نیز مبالغ زیادی دریافت می کنند!

    در پایان گفتنی است که صدای هیچ رسانه مستقلی را نمیتوان با تهدید و ارعاب و انتشار لیستهای ژان گولری خاموش کرد و در صورت صحت چنین پرداختهایی باید از شهردار،عضو شورا یا مدیر مالی و یا مدیر روابط عمومی شهرداری رشت پرسید حال که بعد از ۴ ماه تقابل و مناقشه بر سر لیستهای پرداختی به رسانه ها اقدام به انتشار چنین موردی از منبعی غیر رسمی میکنید شاید بهتر باشد پاسخگوی افکار عمومی در خصوص این سوالات نیز باشید:

    ۱- این که رسانه ای به جای حمایت از شهرداری و یا پوشش اخبار تنها به نقد و یا تخریب بعضی مدیران و عضای شورا اقدام کرده و نامش در ردیف بالاترین دریافت کنندگان است نشان از آن می دهد که کمترین متر و معیاری برای این پرداختی ها ایجاد نشده است و شهرداری باید پاسخگو باشد که بر اساس کدام بازخورد اجتماعی و کیفیت سنجی اقدام به چنین پرداختهایی کرده است؟

    ۲-پرداختهای کلان به برخی از کانالهای تلگرامی و مجهول و معدود نشریات متعلق به افراد خاص با مجوز چه کسی بوده و معیار اینگونه پرداختها چیست؟

    ۳-نصرتی شهردار رشت و اعضای شورای شهر پس از انتشار چنین لیستی باید موضع خود در قبال رسانه ها را صراحتا روشن کنند که سیاست مدیریت شهری رشت در این مقوله تقابل با آگاهی بخشی اجتماعی است و یا راه تفاهم را برمی گزینند؟

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.