شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41367 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نباید افراد با نفوذ و قدرت در رای قضات اثرگذار باشند | افزایش دانش قضایی قضات مستمر و مداوم باشد
    23 فروردین 1397 - 12:20
    شناسه : 124518
    0

    نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه دستگاه قضا دستگاهی کاملاً مستقل است و هرگز نباید افراد با نفوذ و قدرت در رای قضات اثرگذار باشند تصریح کرد: وظیفه قضات با توجه به نتیجه مهم عمل‌ آنها در جامعه بسیار خطیر و سنگین است.

    پ
    پ

    افراد با نفوذ و قدرت در رای قضات اثرگذار باشند - نباید افراد با نفوذ و قدرت در رای قضات اثرگذار باشند | افزایش دانش قضایی قضات مستمر و مداوم باشد - آیت‌الله رسول فلاحتی

    به گزارش تسنیم، آیت‌الله رسول فلاحتی صبح امروز در آیین تحلیف دوره نخست کارآموزی قضایی استان گیلان اظهار داشت: امر قضاوت مسئولیت و شغلی سخت و خطیر در جامعه اسلامی است.

    نماینده ولی فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی برخی از قضات رژیم طاغوت از کشور خارج و برخی از خانه‌های خود خارج نشدند گفت: این امر به‌واسطه تاثیر نامطلوب شیوه حاکمیت بر کار و عملکرد قضات در آن دوران بود.

    امام جمعه رشت با بیان اینکه پیش از انقلاب در آداب تدریسی برای قضات، آموزه‌های دینی هیچگونه دخالتی نداشت و بخش‌های عمده‌ای از دانش قضات اسلامی نبود افزود: عدم وجود دانش اسلامی در دانسته‌های قضات برای جمهوری اسلامی قابل قبول نبود.

    آیت‌الله فلاحتی با تاکید بر اینکه بر اساس این امر در اوایل انقلاب طلاب جوان کشور به عرصه قضاوت ورود کردند خاطرنشان کرد: این اقدام به‌واسطه دانش دینی و دانسته‌های اسلامی طلاب در جامعه محقق شد.

    وی با اشاره به اینکه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی طلاب جوان که حقوق دینی و مدنی اسلامی را فرا گرفته بودند به این حوزه ورود کرده و به مرور زمان این امر در حوزه‌های مختلف رواج پیدا کرد گفت: اگر دانش قضا در قاضی وجود نداشته باشد آسیب و پیامد این امر در جامعه به صورت جبران‌ناپذیر نمود می‌کند.

    آیت‌الله فلاحتی با تاکید بر اینکه با گذشت زمان دانش قضات همواره در عرصه قضاوت پیشرفت کرد اما در این عرصه با کمبود منابع مالی و نیروی انسانی مواجه هستیم افزود: عرصه نیاز دانش قضات به حدی گسترده است که گاه اگر یک فقیه بخواهد در عرصه قضایی تدریس کند نیازمند سال‌ها مطالعه است.

    نماینده ولی فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه قاضی باید فقیه باشد و فعالیت در حوزه قضاوت کاری سخت اما قابل ستایش است خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم به مقوله قضاوت به طور ویژه اشاره کرده و این امر بیانگر اهمیت ویژه این مسئولیت است.

    امام‌‌ جمعه رشت با بیان اینکه فعالیت قضاوت مورد عنایت پروردگار بوده و از این رو بسیار مهم و حائز اهمیت است تصریح کرد: قضات همواره باید با مطالعه نهح‌البلاغه بپردازند و فرموده‌های امام علی(ع) را الگوی رفتاری و عملی اقدامات خود قرار دهند‌.

    وی با تاکید بر اینکه اسلام برای تمامی ابعاد زندگی بشر قانون هدایت‌گرانه دارد و بر این اساس قضاوت مورد ستایش است بیان کرد: نظارت بر کار قضات گاه بسیاری از مشکلات را بر طرف می‌کند و نظارت رئیس قضات بر قصات موجب ارتقاء توانمندی و رفع نواقص فعالیت‌های دادگستری می‌شود.

    نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه قضات همواره از دو سو مورد تهدید هستند و قضات باید بدانند که در انقلاب اسلامی مسئولیتی خطیر دارند افزود: نخستین تهدید درونی قضات طمع است که موجب نابودی اندیشه‌های قضات می‌شود.

    امام جمعه رشت با بیان اینکه گاه طمع انسان را به ذلت می‌کشاند و انسان طعمکار در بند ذلت اسیر است خاطر‌نشان کرد: طمع نخستین تهدید مورد توجه قضات است و یک تهدید مخرب و اثرگذار محسوب می‌شود.

    وی توجه به مسائل ظاهری دنیا را از دیگر تهدیدات حوزه قضاوت دانست و با اشاره به اینکه این دو تهدید همواره کار و فعالیت قضات را سخت می‌کند گفت: انسان همواره با لغزش مواجه است و قضات با افزایش دانش دینی و قضاوت باید در مقابل این لغزش ایستادگی کند.

    نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه دستگاه قضا دستگاهی کاملاً مستقل است و هرگز نباید افراد با نفوذ و قدرت در رای قضات اثرگذار باشند تصریح کرد: وظیفه قضات با توجه به نتیجه مهم عمل‌ آنها در جامعه بسیار خطیر و سنگین است.

    امام جمعه رشت افزایش دانش قضایی برای قضات را یک امر ضروری و حائز اهمیت عنوان کرد و با تاکید بر اینکه این افراد هر چه بر دانش قضایی خود بیفزایند در حل مشکلات جامعه موفق ظاهر می‌شوند افزود: افزایش دانش قضایی باید برای قضات مستمر و مداوم باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.