پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41350 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • شعار زدایی از جوان‌گرایی
    14 اردیبهشت 1397 - 22:42
    شناسه : 126636
    0

    اگرچه موج جوان‌گرایی دولت انگیزه‌بخش بود اما انتظار این قشر تحصیل‌کرده جوان‌گرایی بر اساس شایسته‌سالاری است.

    پ
    پ

    شعار زدایی از جوان‌گرایی - شعار زدایی از جوان‌گرایی - بامردم

    بعد از روی کار آمدن دولت دوازدهم با شعار تدبیر و امید، از همان ابتدا یکی از برنامه‌های اصلی دولت استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان در بخش‌های مختلف اجرایی و مدیریتی بوده که با انتخاب جوان‌ترین وزیر بعد از انقلاب در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این هدف به‌طورجدی دنبال شد. در استان گیلان نیز پس از انتصاب دکتر سالاری به‌عنوان جوان‌ترین استاندار کشور، امیدها در دل جوانان این استان برای تحقق اهداف و پیگیری جدی‌تر مطالباتشان، زنده شد و سطح انتظارات این قشر مولد جامعه را از نمایندگان دولت در استان بالاتر برد.

    دکتر سالاری به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان گیلان، مدت کوتاهی بعد از ورود به استان با انتصاب مشاور و بخشداران جوان نشان داد عزم دولت برای ایجاد موج جوان‌گرایی در دستگاه‌های دولتی جدی است. قطعاً این موجی که راه افتاده برای نسل خسته‌ای که سال‌ها انتظار تجربه و آزمون‌وخطا را در پست‌های مهم دولتی در سر می‌پروراند بسیار انگیزه‌بخش خواهد بود. نسلی که بخش قابل‌توجهی از آن تحصیل‌کرده هستند و غال با تنها راه رشد و شکوفایی را در آن‌سوی مرزها می‌بیند. جوانی که به دنبال این است تا بتواند بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های خارجی اپلای کند و با جذب اسکولارشیپ ، محیط مناسبی را برای پیشرفت پیدا نماید. اگرچه موج جوان‌گرایی دولت انگیزه‌بخش بود اما انتظار این قشر تحصیل‌کرده جوان‌گرایی بر اساس شایسته‌سالاری است و اگر دولت برنامه داشته باشد تا از آمار مهاجرت نخبگان بکاهد، استاندار جوان گیلان نیز می‌بایست این موج را با این نگرش و دیدگاه مدیریت کند، وگرنه انتصابات سفارشی، همهٔ تارها را پنبه خواهد کرد.

    در نشست اخیر دکتر سالاری با جوانان که به مناسبت روز جوان برگزار شد و نگارندهٔ این یادداشت نیز از مدعوین این گردهمایی بود، خبر خوش بخشنامهٔ استانداری برای انتصاب یک معاون و یا مشاور جوان در فرمانداری‌ها و لزوم حمایت بیشتر از جوانان در سایر دستگاه‌های دولتی و شهرستان‌ها، خود نویدبخش روزهای روشنی برای آیندهٔ این استان است. اما گویا فعلاً این تصمیم از حد بخشنامه فراتر نرفته است، خصوصاً در شهرستان‌ها که هنوز فقط شعار حمایت از جوانان را سر می‌دهند و به اصل جوان‌گرایی باور ندارند. برای مثال در مراسمی که برای تجلیل از جوانان و ورزشکاران برتر شهرستان لنگرود در غیاب سرکار خانم بخشی سرپرست محترم اداره کل ورزش و جوانان ترتیب داده‌شده بود و حقیر که به همراه سایر جوانان نخبه و برتر شهرستان به احترام دعوت بانیان مراسم و باوجود مشغله‌های فراوان در این گردهمایی حاضرشده بودیم، شاهد بودیم فرماندار محترم شهرستان لنگرود پس از حدود یک ساعت سخنرانی در رابطه با لزوم حمایت از جوانان و آمادگی دولت برای تحقق این هدف، بلافاصله پس از ایراد سخنرانی و تجلیل نمادین از چند جوان نمونه سالن را ترک نمود که با خروج ایشان از سالن، سایر مسئولان عالی‌رتبهٔ شهرستان از قبیل شهردار، اعضای شورا و بخشداران نیز محل برگزاری مراسم را بی‌اعتنا به سایر جوانان دعوت‌شده به این مراسم که قرار بود تقدیر شوند، ترک کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که چند روز قبل استاندار محترم گیلان حدود ۳ ساعت وقت خود را برای شنیدن دغدغه‌های جوانان استان  اختصاص داد و برای همهٔ آن‌ها ارزش قائل شد. حال سؤال اینجاست که آیا سایر مدیران و مسئولانی که در صحبت‌هایشان دائماً دم از حمایت از جوانان می‌زنند، واقعاً به آن ایمان‌دارند یا خیر؟!

    *دارنده دو مدال طلا و نقره از مسابقات بین‌المللی اختراعات در کشورهای سوئیس و آلمان – کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه علم و صنعت ایران

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.