×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

خودروهای چینی - چینی‌ها و کره‌ای ها هم با خودروهایشان از ایران خواهند رفت! - تحریم

به گزارش رکنا، بازار  خودرو حتی در روزهای تحریم‌های سخت آمریکا و اتحادیه اروپایی که به صراحت صنعت خودرو را تحریم و پژو و رنو از ایران فرار کرده بودند، چنین وضعیت آشفته‌ای را تجربه نکرده بود.

فولکس‌واگن هم رفتنی شد

با افزایش فشارهای رئیس‌جمهوری آمریکا بر سر خروج این کشور از برجام، کشورهای اروپایی نیز ساز خروج از ایران را می‌زنند و برخی از ادامه همکاری با ایران دست کشیده‌ و برخی دیگر نیز هنوز مواضع خود را اعلام نکرده‌اند. در این میان، شرکت خودروسازی فولکس‌واگن که پس از برجام برای حضورش در ایران با ماموت به توافق رسید، اکنون زمزمه‌های خروجش به گوش می‌رسد و گویی در حال بستن چمدانش است. حالا اگر ماموت توان سربلند بیرون آمدن از فشارهای آمریکایی را داشته باشد، باید به دنبال شرکتی دیگر برای مذاکره و حضور در ایران باشد. اگر چه روز گذشته اعلام شد پژو – سیتروئن فعلا در ایران می‌ماند اما این پرسش مطرح است که اگر آمریکا موفق به خارج کردن شرکت‌های اروپایی از ایران شود، چه بلایی سر صنعت خودروسازی ایران می‌آید؟ امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه می‌گوید: «ممکن است پس از اجرای تحریم‌ها چند حالت برای صنایع ایران ایجاد شود که یکی از این حالات، وضعیت فعلی اروپایی‌ها در حال حاضر باشد به گونه‌ای که اکنون مقرر شده پژو – سیتروئن در ایران ماندگار باشد البته ممکن است دیگر قرارداد جدیدی با اروپا منعقد نشود اما حداقل به قراردادهای قبلی لطمه‌ای وارد نخواهد شد». این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: «یکی دیگر از حالات ممکن، فشار آمریکا بر خودروسازان بین‌المللی خواهد بود تا این شرکت‌ها نیز ملزم به خروج از ایران شوند، چرا که آمریکا تا حدی توان پافشاری بر این امر را دارد». کاکایی با بیان اینکه ممکن است فشار آمریکا بر کشورهای اروپایی و چینی قراردادهای قبلی را شامل نشود، افزود: «البته ممکن است آمریکا به لجبازی‌های مغرضانه خود ادامه دهد و حتی شروطی برای قراردادهای گذشته تعیین کند و به عبارتی بر سر قراردادهای گذشته نیز عقب‌نشینی‌هایی انجام شود».

توسعه به سبک داخلی

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: «ادامه همکاری‌های ایران با اروپایی‌ها بستگی به سبک تحریم‌ها دارد، چرا که ما می‌توانیم حتی پس از اعمال تحریم‌ها نیز به تولیدات خود در ایران و توسعه صنایع ادامه دهیم. گفتنی است آمریکا نیز به دنبال نابودی کامل ایران نیست، چرا که به دلیل جذابیت‌های اقتصادی برای ترامپ، برتری اقتصادی آمریکا نسبت به ایران بیش از پیش مورد توجه است». کاکایی در پایان گفت: «در این مدت قطعا توسعه داخلی کشور رو به رشد خواهد بود که البته این توسعه نیز به سرمایه‌گذاری کلان نیازمند است».

از تشکیل تیم ضدایرانی از سوی آمریکا تا ماندنی شدن اروپایی‌ها در ایران

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو درباره چشم‌انداز خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر خروج فولکس‌واگن و سایر شرکت‌های خودروسازی به «خودروکار» می‌گوید: «این بار آمریکا بر سر مواضع خود جدی است تا صدمه‌ای کارا به اقتصاد ایران وارد کند». او می‌افزاید: «از طرف دیگر اگر چه اروپایی‌ها در این مدت ساز حمایت از صنایع کوچک و متوسط را می‌زنند اما در مقابل اقدامی عملی که باید اجرایی شود و از همه مهم‌تر گشایش راه‌های بانکی است، هنوز صورت نگرفته است». نجفی‌منش اظهار می‌کند: «از سوی دیگر، شرکت‌های بزرگ آمریکایی هنوز صحبتی مبنی بر خروج‌شان از ایران به میان نیاورده‌اند و تا این زمان عزم‌شان بر ماندن در ایران و ادامه فعالیت جزم است، مگر اینکه در ساعات یا روزهای آینده باز هم اتفاقی بیفتد و تصمیم‌شان تغییر کند». رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران در ادامه می‌افزاید: «در این میان، کشورهایی همچون چین که حضورشان در ایران با سختگیری‌هایی از سوی آمریکا همراه می‌شود، امکان ماندن یا رفتن‌شان هنوز مشخص نیست، چرا که آمریکا مکانیزمی ضدایرانی ترتیب داده است و همه حرکت‌های شرکت‌های در ارتباط با ایران را رصد می‌کند که البته هنوز ادامه فعالیت‌های این شرکت‌ها با ایران نیز مشخص نیست».

اولویت ماندن با پژو و رنو است

نجفی‌منش در پاسخ به اینکه اگر آمریکا شرکت‌های در ارتباط با ایران را به کناره‌گیری برای ادامه فعالیت با ایران ملزم کند،چه؟ می‌افزاید: «تجربه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی ایران پیش از برجام نشان می‌دهد ما راه‌های دور زدن تحریم‌ها را بلدیم اما این امر به افزایش هزینه‌ها حداقل تا ۱۰ درصد منجر می‌شود». به گفته او، باید هر چه زودتر دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران تلاش خود را برای تعیین تکلیف روند فعالیت‌های شرکت‌های خارجی در ایران به کار بندد. رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو در پاسخ به اینکه اگر فولکس واگن که تازه وارد صنعت خودرو در ایران شده است از ادامه همکاری با ایران انصراف دهد، باید ماموت به دنبال مذاکره با شرکتی دیگر باشد، تاکید می‌کند: «پیش از حضور هر شرکت خودروسازی یا واردکننده‌ای به کشور، در حال حاضر حضور و ماندگاری رنو و پژو در ایران مورد اهمیت این صنعت است».

امیدی به فعالیت شرکت‌های خودروسازی اروپایی در ایران نیست

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: امیدی به ادامه کار شرکت‌های اروپایی در ایران وجود ندارد، این شرکت‌های خودروسازی خصوصی هستند و عمده سهام آنها در اختیار سرمایه‌گذاران آمریکایی است. رضا علیزاده درباره ورود کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خروج تولیدکنندگان خودرو از ایران، اظهار داشت: بررسی قراردادهای خودرویی در دستور کار کمیسیون قرار دارد اما به دلیل برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون در روز سه شنبه هفته جاری این امکان وجود ندارد تا در این هفته به موضوع ورود کنیم. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدی به ادامه کار شرکت‌های اروپایی در ایران وجود ندارد، گفت: این شرکت‌های خودروسازی خصوصی هستند و عمده سهام آنها در اختیار سرمایه‌گذاران آمریکایی است، در این وضعیت حتی اگر دولت‌های آنها دستور ادامه همکاری نیز صادر کنند عملا آن را اجرا نمی‌کنند. نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جزئیات قرارداد با خودروسازی‌های خارجی را در کمیسیون صنایع و معادن بررسی می‌کنیم تا ببینیم تضامینی در این قراردادها وجود دارد یا خیر، ادامه داد: میزان عملیاتی و قابل وصول بودن تضامین به منظور پرداخت خسارت‌ها بررسی می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.