×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

1 - ظرفیت‌های آستارا نقش مهمی در توسعه روابط خارجی دارد - آستارا

به گزارش ایلنا از آستارا، یونس رنجکش در حاشیه دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان از شهرستان مرزی  بندر آستارا اضافه کرد: قابلیت‌های حوزه ترانزیت کالا، خدمات و مسافر در آستارا بسیار بالا و نیازمند برنامه‌ریزی‌های بهتر و فراگیر در سطح ملی دارد.

وی ضمن تشکر از حضور دکتر جهانگیرزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو و پیگیری های ایشان در راستای رفع مشکلات این شهرستان مرزی در سطح ملی اظهار داشت: آستارا پیشانی ورود به سرزمین جمهوری اسلامی ایران است که هر میزان به آن توجه بیشتر شود به همان میزان می‌تواند در حوزه توسعه روابط تجاری، اقتصادی و همچنین اقتصاد کشور نقش آفرینی داشته باشد.

وی ادامه داد: احداث راه آهن آستارا- آستارا یک طرح بسیار بزرگ و تحول آفرین برای اقتصاد کشور، استان گیلان و شهرستان آستارا است که اهمیت آن در آینده خود را بیشتر نمایان خواهد کرد.

وی ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای این طرح و مشکلات و برنامه ریزی های آتی برای هرچه بهتر اجرایی شدن آن اضافه کرد: مهمترین اثر راه اندازی این راه آهن مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان توسعه روابط سیاسی و اقتصادی و تجاری دو کشور همسایه در راستای منافع ملی است.

وی گفت: در یک سال و نیم گذشته تمام تلاش فرمانداری برای اجرایی شدن این راه آهن و تکمیل پروژه بوده است که با همکاری سایر سازمانهای مستقر در شهرستان، با توجه به نقش این راه آهن در اقتصاد ملی از همه ظرفیت ها استفاده شده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست گفت و گوی بخش خصوصی با دولت در استان گیلان به ریاست استاندار گیلان با حضور سفیر کشورمان در باکو افزود: در این جلسه دکتر سالاری استاندار گیلان  تاکیدات ویژه ای برای طرح توسعه راه آهن و برنامه‌های توسعه زیرساخت‌های آن را داشتند.

 جهانگیرزاده سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان هم در این دیدار ضمن تشکر از پیگیری های استاندار گیلان و فرماندار آستارا برای اجرای پروژه راه‌آهن اضافه کرد: باید تلاش کنیم این پروژه که دارای اثرات فراوانی در اقتصاد کشور و شهرستان و استان است هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

وی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان در رشت با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری برای سرعت بخشی به این پروژه و بهره برداری از این خط ریلی و استفاده از ظرفیت آن را همچون چاه عظیم نفت دانست و بیان داشت: بخش اعظم درآمد این پروژه سهم گیلان است.

وی با اشاره به پروژه های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: این پروژه‌ها به طور غالب مربوط به گیلان است اگرچه ترانزیت موضوع ملی است اما در کنار این ترانزیت می‌توان از ظرفیت ها برای احداث راه آهن بهره گرفت.

سفیر کشورمان در آذربایجان ادامه داد: علاوه بر صادرات میوه و دیگر محصولات می‌توان امکانات جدید ایجاد کرد که فرصت های شغلی زیادی نیز به همراه خواهد داشت.

وی نقش اتاق بازرگانی گیلان در این بخش را اثرگذار ذکر و اضافه کرد: جمهوری آذربایجان به واسطه ارتباط خوب با اروپا و اتصال از طریق راه آهن به اروپا به ویژه روسیه ، بازارهای بزرگی را  می‌تواند برای کشور ما ایجاد کند. جهانگیرزاده گفت: همچنین با ایجاد برخی امکانات در حوزه های صنایع بسته بندی و مشابه آن خط ریلی رشت – آستارا می‌تواند برای گیلان علاوه بر جذب نیروی کار ، فرصت های جدید فراهم سازد.

 وی حجم مبادلات تجاری میان ایران و آذربایجان بیش از ۵۰۰ میلیون دلار عنوان و اضافه کرد: حجم همکاری مشترک در حوزه نفتی حدود ۳۵۰ میلیون دلار به صورت سالانه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.