چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41427 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • “کاه و کلش” شالیزارهای گیلان خریداری می‌شود
    18 مرداد 1397 - 10:30
    شناسه : 134556
    0

    رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان‌ گفت‌:‌ کاه و کلش بسته‌بندی شده در شالیزارها توسط مجموعه‌های دامداری و یا واحدهای سلولزی خریداری می‌شود.

    پ
    پ

    زدن کاه و کلش - “کاه و کلش” شالیزارهای گیلان خریداری می‌شود - کاه و کلش

    به گزارش روز چهار شنبه خبرنگار ایرنا، علیرضا شعبان‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت :‌ با تمهیدات و هماهنگی‌های انجام شده توسط جهاد کشاورزی گیلان،‌ کاه و کلش بسته‌بندی شده مزارع توسط مجموعه‌های دامداری یا صنایع سلولزی خریداری می‌شود.
    وی از جمله موارد مصرف کاه و کلش به جای مانده از برداشت برنج در شالیزارها را تهیه انواع صنایع دستی،‌ تغذیه دام و استفاده در صنایع سلولزی عنوان کرد.
    شعبان‌نژاد با بیان این مطلب که هم‌اکنون آتش زدن کاه و کلش در بسیاری از نقاط گیلان منسوخ شده است تصریح کرد:‌ بیشترین موارد سوزاندن این پسماندها در اطراف شهرستان رشت و صومعه‌سرا اتفاق می‌افتد که باید برای جلوگیری از وقوع آن اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.
    وی بیان داشت:‌ بسیاری از شالیکاران اگر بدانند که آتش زدن کاه و کلش موجب آسیب خاک و کاهش بهره‌وری محصول در سال آینده می‌شود به این کار اقدام نمی‌کنند.
    رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به فراهم بودن انواع دستگاه‌های بسته‌بندی کاه و کلش در استان گفت:‌ در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از این نوع تجهیزات در استان گیلان مهیا است و حتی برخی افراد با خرید آن برای خود کسب و کار راه انداخته‌اند.
    شعبان‌نژاد با بیان این که سال گذشته برای بسته‌بندی کردن هر 15 کیلو کاه و کلش یکهزار و 200 تومان از شالیکار اخذ می‌شد افزود:‌ نرخ‌های بسته‌بندی جدید هنوز توسط جهاد کشاورزی اعلام نشده است اما پیش‌بینی می‌شود قیمت آن حدود 10 درصد افزایش پیدا کند.
    وی افزایش میزان رشد آفت را یکی از جدی‌ترین مخاطرات آتش زدن کاه و کلش در مزارع عنوان و خاطرنشان کرد :‌ ایجاد نقصان جدی در بهره‌وری و میزان محصول برنج برداشت شده و از بین رفتن مواد مغذی داخل خاک از جمله مضرات آتش زدن کاه و کلش هستند که شالیکاران باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.
    استان گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که هر سال از آنها 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.