×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مثلث-انتخاباتی-747x498

بامردم: اردیبهشت ماه و هوای بهاری بی‌تردید بار دیگر لبخند بر لبان ملت خواهد آورد، همانند ۲۴ خرداد ۹۲ که فضای سیاسی کشور متاثر از پیروزی کاندیدای ائتلافی اصلاح‌طلبان و میانه‌روها رضایت را بر چهره اقشاری آورد که در انتظار تحول بودند. اردیبهشت ۹۶ باز هم همان سه ضلع مثلث تدبیر و امید آن تصمیم سرنوشت‌ساز زیر چتر آیت‌ا… هاشمی زمینه رضایت را فراهم خواهند کرد. مثلث ناطق نوری، حسن روحانی و علی اکبر محتشمی پور! ویژگی مشترک این سه ضلع سکوتشان است؛ بدین معنا که آنان از هیاهو و غوغاسالاری پرهیز کرده و تکالیف تعیین‌شده برای خود را انجام می‌دهند.

کلید در دست جامعه روحانیت

برای درک بهتر موضوع باید عملکرد جامعه روحانیت را مدنظر قرار داد که دو ضلع مثلث طلایی عضو این تشکل هستند که شامل ناطق نوری و حسن روحانی می‌شود و آیت‌ا… هاشمی هم از موسسان آن است. در هفته گذشته بارها موضوع دعوت از این اضلاع که مدت‌هاست در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی‌کنند، مطرح شد و اخبار این دعوت‌ها هم از سوی مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت اعلام شده بود. این در حالی است که مصباحی مقدم چندی قبل حمایت جامعه روحانیت مبارز از روحانی را رد نکرده بود و افرادی مانند سید رضا اکرمی و سید مهدی طباطبایی هم در این تشکل بارها از روحانی حمایت کرده بودند. بنابراین به نظر می‌رسد این دعوت‌ها از هاشمی، روحانی و ناطق نوری زمینه‌سازی برای اعلام تصمیم نهایی این تشکل برای حمایت از روحانی در انتخابات سال ۹۶ است. موضوع زمانی جدی‌تر می‌شود که مصباحی مقدم در آخرین اظهارنظر به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت اعلام کرده بود که«جلسات مشترک آیت‌ا… موحدی کرمانی با آیت‌ا… محمد یزدی فعلا درحد پیشنهاد و طرح است که از سوی آیت‌ا… موحدی ارائه شده است.» این سخن مصباحی مقدم را می‌توان در راستای اقناع جامعه مدرسین برای همسویی باجامعه روحانیت در جهت حمایت محکم از روحانی ارزیابی کرد. اگر این ادعا در کنار اظهارات دیگر مصباحی مقدم مبنی براینکه «احزاب اصولگرا از جامعه روحانیت انتظار داشتند که فعالیت‌های خود را برای انتخابات ۹۶ آغاز کند و برای همکاری با جامعه روحانیت نیز اعلام آمادگی کردند.» قرار داده شود این نتیجه حاصل خواهد شد که با توجه به اعلام آمادگی احزاب اصولگرا برای تبعیت از جامعه روحانیت مسیر زیادی در راستای یکپارچه‌سازی این طیف برای حمایت از روحانی طی شده است. اکنون هم تلاش‌های موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت در راستای راضی کردن جامعه مدرسین در حمایت از روحانی است، البته دبیرکل جامعه روحانیت چندی پیش حمایت تشکل متبوعش از روحانی را بعید عنوان کرده بود و تاکید داشت که حمایتی از او صورت نخواهد گرفت. بنابراین به نظر می‌رسد اظهارات موحدی کرمانی درباره بعید بودن حمایت از روحانی برای بر هم نخوردن آرامش سیاسی کشور از سوی دلواپسان بوده است، چرا که مسیر طی شده از سوی جامعه روحانیت با بعید بودن حمایت از روحانی همخوانی ندارد.

یاران مصباح تنها ماندند

در این میان تنها جبهه پایداری به رهبری معنوی آیت‌ا… مصباح‌یزدی باقی می‌ماند که ظاهرا جامعه روحانیت مبارز از اقناع آنها برای حمایت از روحانی چندان امیدوار نیست؛ چرا که اگر چنین بود مصباحی مقدم نمی‌گفت: «در دوره جدید که خود را برای انتخابات ۹۶ آماده می‌کنیم هیچ‌گونه نشانه‌ای از طرف آیت‌ا… مصباح‌یزدی یا جامعه روحانیت برای انتخابات آتی و همکاری مشترک یا کمک گرفتن نداشته‌ایم و ایشان نیز برای همکاری در انتخابات مجلس دهم نیز به میدان نیامدند.» بنابراین واضح است که جامعه روحانیت و احزابی که درصدد حمایت از روحانی در سال ۹۶ هستند، یاران مصباح را در دایره تصمیم‌گیری خود لحاظ نکرده‌اند.

پیام حضور ضلع سوم در یک مراسم

اما ضلع سوم مثلث طلایی چه تکلیفی برای خود مشخص کرده است؟ حضور محتشمی‌پور و غیبت ناطق نوری در مراسم «دولتمردان دفاع مقدس» را می‌توان در راستای برنامه‌های مثلث طلایی ارزیابی کرد؛ چرا که این امکان وجود داشت که حضور هر سه ضلع تصمیم‌گیر انتخابات‌۹۶ مورد هجمه دلواپسان قرار گیرد. پس ناطق نوری نیامد تا نگاه‌ها متوجه کرسی خالی او شوند و آنچنان به حضور محتشمی پور توجه نشود. از سوی دیگر محتشمی پور با حضور خود نشان داد که خود را از عرصه کنار نکشیده است و در جمع بزرگان کشور جایگاه لازم را دارد. همچنین حضور محتشمی پور درآن مراسم بر اعتبار تصمیمات مثلث طلایی افزود و نشان داد وحدت مورد انتظار میان تصمیم‌گیران انتخابات‌۹۶ وجود دارد. ضلع سوم وظیفه دیگری هم دارد که آن هم اقناع حامیان جریان اصلاحات برای رای دادن بدون تردید به روحانی است؛ چرا که همگان واقف هستند محتشمی پور درطی سال‌های گذشته مورد هجمه دلواپسان بوده است، اما در آن نشست حضور پیدا می‌کند تا نشان دهد سال ۹۶ سالی است که آن ته مانده گلایه‌ها از دلواپسان را هم باید پایان داد و مسیر جدیدی را پیمود.

در نهایت

در نهایت نباید فراموش کرد چتری بالای سر این مثلث طلایی است که به آنها مسیر را نشان می‌دهد و آن هم چتر آیت‌ا… هاشمی است. او با سال‌ها تجربه می‌داند. برای تکرار پیروزی در سال ۹۶ باید یکی از بزرگان مورد وثوق جامعه در صحنه حضور داشته باشد که پر بیراه نیست اگر اذعان شود دلواپسان تحمل این حضور را ندارند و آرامش پدید آمده را به نحوی به هم خواهند زد تا به زعم خود با یک تیر دو نشان بزنند. یکی اینکه آرای کمتری به سبد روحانی ریخته شود و دیگر اینکه با هجمه به هاشمی تصور کنند دارای اعتبار هستند.لازم است برای درک بهتر موضوع به اظهارات آیت‌ا… هاشمی درباره عدم حضورش در پشت تریبون نمازجمعه اشاره داشت که گفته بود:«هر جا که بدانم تندروها به بهانه حضور من مردم را به زحمت می‌اندازند و اختلافات بیشتر می‌شود، نمی‌روم.» بنابراین بر همین اساس است که به صورت علنی وارد عرصه حمایت از روحانی نمی‌شود و به هدایت ۳ ضلع مثلث طلایی می‌پردازد. البته هاشمی بارها به دور دوم دولت روحانی اشاره داشته است که اثبات‌کننده نقش پشتیبانی او از سه ضلع دیگر است.


نویسنده: مطهره شفیعی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.