جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41363 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • همه‌چیز درباره ردیف دار شدن خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸
    03 اسفند 1397 - 0:53
    شناسه : 148234
    0

    بر اساس پیگیری‌های انجام شده، مبلغ ۱۲۵ میلیارد تومان جهت خرید تضمینی چای کشور در کمیسیون تلفیق تصویب شد و در ردیف‌های اعتبارات هزینه‌ای بودجه سال ۹۸ کل کشور درج شد.

    پ
    پ

    چای - همه‌چیز درباره ردیف دار شدن خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ - ابوذر ندیمی

    هم‌زمان با تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸ توسط دولت به مجلس بود که با پخش شدن خبر حذف خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ موجی از نگرانی‌ها در بین چای‌کاران کشور آغاز شد.

    موضوع ازاین‌قرار بود که در سال‌های گذشته برای خرید تضمینی چای ردیف اختصاصی در نظر گرفته می‌شد اما دولت در لایحه پیشنهادی خود برای سال ۹۸ آن را در سرفصل تأمین یارانه نهاده‌ها و خرید تضمینی ادغام کرده بود.

    در بودجه‌های گذشته و در لایحه ارسالی دولت، چای ردیف مستقل داشت اما امسال این ردیف مستقل در لایحه بودجه حذف شد و غیر از گندم و نان سایر اقلام کشاورزی را در یک ردیف در لایحه بودجه دیده شد.

    خبری با مردم 1 1 - همه‌چیز درباره ردیف دار شدن خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ - ابوذر ندیمی

    در جدول شماره ۹ ردیف‌های متفرقه بودجه ۹۸ برای پرداخت یارانه نهاده‌ها، عوامل تولید، خرید تضمینی محصولات و تنظیم بخش کشاورزی ۷۵۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

    ابوذر ندیمی‌ مشاور سازمان برنامه‌وبودجه کشور پس از مطرح‌شدن این موضوع بین چای‌کاران، در گفتگو با رسانه‌ها گفت: «ردیف خریدهای تضمینی به‌هیچ‌عنوان حذف نشده است. این خریدها همچنان وجود دارد و مدیریت منابع هم بر پایه سنوات انجام خواهد پذیرفت و دولت هیچ برنامه‎ای برای کاهش اعداد خرید تضمینی ندارد.»

    این نماینده ادوار مجلس افزود: «اینکه دولت تلاش کرده که این خریدها را تجمیع کند یا عناوین خرید تضمینی محصولات مختلف را ذیل آن ذکر نکنیم از فنون بودجه‌نویسی است و ربطی به حذف ردیف ندارد و حتی امکان شارژ بیشتر منابع برای خریدهای تضمینی هم وجود دارد.»

    وی در توضیح منظورش از فنون بودجه‌نویسی گفت: «در سیاست‌های بودجه‌نویسی برای مثال ما همه ردیف‌های فرهنگی زیر نظر وزارت ارشاد یا همه ردیف‌های بودجه دستگاه‌های زیر نظر رهبری را ذیل یک یا دو ردیف می‌نویسم اما این به معنای حذف عناوین بودجه نیست. درواقع ما سهم‌بندی‌ها را در اختیار آن مجموعه یا دستگاه قرار می‌دهیم. درباره محصولات کشاورزی هم این اختیار را به وزارت اقتصاد و جهاد کشاورزی داده‌ایم که آن‌ها این موضوع را مدیریت کنند. این رویه بودجه‌نویسی اصلاً به معنای حذف خرید تضمینی نیست. سیاست دولت در بودجه‌نویسی در چند سال اخیر این بوده است که تعداد ردیف‌ها را کاهش دهد اما منابع را کاهش نداده‌ایم.»

    ندیمی ‌گفت: «دولت در شرایط اقتصادی کنونی هم به دلیل تحریم‌ها و به جهت حمایت از تولید داخلی و حفظ اشتغال موجود تصمیمی‌ برای حذف ردیف خریدهای تضمینی ندارد.»

    خبری با مردم 6 - همه‌چیز درباره ردیف دار شدن خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ - ابوذر ندیمی

    وی ‌تأکید کرد: «درباره خرید تضمینی چای و مانند آن سیاست ما بر اساس قانون برنامه ادامه این روند است. البته در نوع مدیریت و مسائل مربوط به آن‌که به صادرات، واردات و خرید محصول و سهم کارخانه است، به‌طور طبیعی وزارت جهاد کشاورزی تصمیم‌گیری و عمل خواهد کرد چراکه این امور با استناد به قانون انتزاع وظایف در حوزه اختیارات این وزارتخانه است.»

    مشاور رئیس سازمان برنامه بودجه گفت: «نگرانی از حذف خرید تضمینی چای نه منطقی و نه واقعی است و دوستانی که ابراز نگرانی کردند حتماً به اعداد مربوطه توجه نکرده‌اند.»

    ندیمی بابیان اینکه پس از ارائه پیشنهاد نمایندگان درباره بودجه، مباحث آن در کمیسیون‌ها آغاز خواهد شد، افزود:«حتماً در کمیسیون‌های کشاورزی، برنامه بودجه و اقتصادی درباره محصول چای و ردیف بودجه آن بحث خواهیم داشت.»

    امکان تفکیک ردیف خرید تضمینی چای وجود دارد
    وی گفت: «اگر نمایندگان بخواهند ردیف بودجه چای را تفکیک هم کنند منع قانونی وجود ندارد؛ یعنی نمایندگان می‌توانند طبق وظایف قانونی بگویند که این سهم و مبلغ باید برای خرید تضمینی چای اختصاص پیدا کند و ما هم مخالفت نمی‎کنیم.»

    مشاور رئیس سازمان برنامه بودجه تأکید کرد: «دولت به‌هیچ‌عنوان مخالف خرید تضمینی چای نیست و اگر نمایندگان بخواهند ردیف خرید آن را تفکیک کنند یا سهم پیشنهاد بدهند می‌توانند در کمیسیون تلفیق با صحن علنی پیشنهاد دهند و ما هم با آن‌ها همراهی خواهیم کرد و مخالفتی با حفظ ردیف خریدهای تضمینی نداریم و عدد هم گذاشته‌ایم.»

    نشست جمعی از فعالان حوزه چای و چای‌کاران شمال با مشاور گیلانی سازمان برنامه‌وبودجه کشور

    پس از تشکیل کمیسیون تلفیق و عدم راه‌یابی هیچ‌کدام از نماینده‌های گیلان به این کمیسیون، جمعی از فعالان حوزه چای و چای‌کاران شمال رایزنی‌های خود را با مشاور گیلانی سازمان برنامه‌وبودجه کشور که به‌عنوان نماینده دولت در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ حضور دارد آغاز کردند.

    یعقوب موسی پور (فعال حوزه چای و رئیس تعاونی چای‌کاران روستای علیسرود و حومه در شهرستان لاهیجان) در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در نشستی با حضور تعدادی از چای‌کاران منطقه لاهیجان با ابوذر ندیمی (مشاور سازمان برنامه‌وبودجه و نماینده ادوار مجلس) درخواست پیگیری برای اختصاص ردیف مستقل جهت خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ را مطرح کردیم.

    وی افزود: آقای ندیمی راه‌هایی جهت حل این مشکل را پیشنهاد دادند و گفتند «به ۱۳ نماینده گیلانی و ۱ نماینده مازندرانی (حوزه تنکابن و رامسر به دلیل چای خیز بودن) اطلاع دهید که از طریق اعضاى کمیسیون تلفیق و مخصوصاً نمایندگانی که کمیسیون‌های تخصصی خود عضو تلفیق هستند، این موضوع را پیگیرى نمایند.

    وی ادامه داد: راه بعد این بود که یکی‌ از نمایندگان مناطق چای خیز با توجه به امکان جابجایی با نمایندگان کمیسیون تخصصی خود که عضو تلفیق هستند (به‌صورت موقتی) به جلسات تلفیق بیایند و راه دیگر اینکه یکی از نمایندگان مناطق چای خیز به‌عنوان مهمان در تلفیق حضور پیدا کنند و پیشنهاد خود را درحالی‌که امکان رأی دادن را ندارند، ارائه کند.» اما این اتفاق رخ نداد.

    موسی پور افزود: پس از عدم موفقیت ما در انتقال مبحث چای به تلفیق از سوی نمایندگان، موضوع را به آقای ندیمی انتقال دادیم، ایشان هم یک روزی آقای دلخوش (نماینده صومعه‌سرا) که برای انجام امور دیگری به تلفیق آمده بودند را به‌طور اتفاقی می‌بینند و‌ با مطرح کردن این ماجرا، تقاضایی‌ را جهت اختصاص ردیف مستقل جهت خرید تضمینی برگ سبز چای تنظیم و امضا جمع‌آوری کردند تا از طریق نماینده شهرستان‌های نوشهر و چالوس به کمیسیون تلفیق مورد ارائه، قرار گیرد.

    خبری با مردم 2 - همه‌چیز درباره ردیف دار شدن خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ - ابوذر ندیمی

    وی اذعان کرد: این موضوع طی هماهنگی آقای ندیمی با آقای دکتر نوبخت و دیگر مدیران سازمان برنامه‌وبودجه کشور و موافقت آن‌ها با این درخواست به کمیسیون تلفیق ارائه شد که به تصویب هم رسید.

    خبری با مردم 3 - همه‌چیز درباره ردیف دار شدن خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ - ابوذر ندیمی

    خبری با مردم 4 - همه‌چیز درباره ردیف دار شدن خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ - ابوذر ندیمی

    بر اساس پیگیری‌های فوق‌الذکر، مبلغ ۱۲۵ میلیارد تومان جهت خرید تضمینی چای کشور در کمیسیون تلفیق تصویب شد و در ردیف‌های اعتبارات هزینه‌ای بودجه سال ۹۸ کل کشور درج شد.

    خبری با مردم 5 - همه‌چیز درباره ردیف دار شدن خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ - ابوذر ندیمی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.