×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

4298366_322با مردم : بنزین یکی از پرمصرف‌ترین فرآورده‌های نفتی در کشور است که نقش مهمی در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند و ایجاد هر گونه اختلال در تأمین بنزین موردنیاز کشور می‌تواند هزینه سنگین اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای کشور در پی داشته باشد.
جلیل سالاری مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در خصوص حذف کارت‌های سوخت با توجه به هزینه‌های میلیاردی صورت گرفته برای راه‌اندازی این سامانه هوشمند گفت: حذف کارت سوخت باید با پشتوانه کارشناسی و مطالعه صورت گیرد و همچنین چالش‌‎ها و آسیب‌هایی پیش رو در اثر حذف آن نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نباید نسبت به حذف کارت سوخت نگاه مقطعی داشت، افزود: تک نرخی شدن بنزین بهانه مناسبی برای حذف کارت سوخت نیست چرا که مکانیسم کارت سوخت بر اساس عرضه بنزین به صورت سهمیه‌بندی بوده و عرضه بنزین چند نرخی در پایه و اساس آن مطرح نبوده است.

سالاری با انتقاد از روابط بین دولت و پالایشگاه‌ها گفت: پالایشگاه‌ها اختیار کافی برای عرضه سوخت را ندارند اما در تمام دنیا تولیدکننده، عرضه‌کننده نیز است.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در خصوص افزایش مصرف بنزین و به دنبال آن افزایش واردات اظهار داشت: اتخاذ سیاست‌های نادرست، تأخیر در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و شیوه نامطلوب در اجرای این فاز و حذف سهمیه‌بندی‌ها از عوامل تشدید افزایش میزان مصرف و واردات است.

وی افزود: زمانی که سیاست‌گذاری‌ها و نظارت‌ها دقیق و قوی نباشد نمی‌توانیم نه در عرضه و نه در مصرف انتظار عرضه محصول کیفی همراه با مدیریت مصرف را داشته باشیم.

***سهمیه بندی در کاهش مصرف سوخت تاثیر بلند مدت نداشت

سالاری در خصوص روند مصرف سوخت پس از اجرای سهمیه‌بندی بنزین گفت: پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی رشد مصرف سوخت حرکتی نزولی به خود گرفت همچنین میزان مصرف روزانه بنزین از ۷۳.۶ میلیون لیتر در سال ۸۵ به رقمی معادل ۵۹.۹ لیتر در سال ۹۰ رسید.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: سیاست‌های نادرست در زمینه سهمیه‌بندی سوخت موجب شد تا میزان مصرف سوخت در سال ۹۴ روند صعودی به خود بگیرد و به رقمی معادل ۷۱ میلیون لیتر در روز برسد.

***کفه ترازوی واردات بنزین سنگینی می کند

وی در ادامه بااشاره به افزایش چشمگیر واردات بنزین گفت: کاهش تولید بنزین در کشور نسبت به سند چشم‌انداز، استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود و همچنین تعویق در راه‌اندازی پالایشگاهی ستاره خلیج‌فارس باعث شد میزان واردات در کشور افزایش پیدا کند.

این کارشناس همچنین تصریح کرد: در روزهای اخیر حدود ۵۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده که این حجم از واردات با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

سالاری در خصوص تعویق در راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز گفت: بعد از گذشته ۱۸ ماه از تحویل این پروژه به دولت یازدهم هرماه به طور متوسط تنها ۵ درصد رشد داشته که این امر نشان از ضعف در مدیریت کلان و تأمین نشدن منابع مالی پروژه است.

وی در ادامه واگذاری زودتر از موعد سهام پروژه را موجب افت شدید سهام آن دانست و معتقد است که همین امر نبود منابع مالی را تشدید کرد.

سالاری در ادامه گفت: پیش‌بینی افزایش واردات بنزین را دارم زیرا به نتیجه رسیدن طرح ستاره خلیج‌فارس همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

** تک نرخی شدن بنزین بی مفهوم است

حسن مرادی استاد دانشگاه حقوق انرژی دانشگاه تهران در خصوص دلایل تأخیر این پروژه نیز گفت: کمبود منابع مالی، تأمین نشدن قطعات در اثر تحریم‌ها از عمده دلایل این تأخیر در بهره‌برداری محسوب می‌شود.

وی همچنین پرداخت یارانه را روی قیمت سوخت فسادآور دانست و گفت: اگر قرار است به قشر آسیب‌پذیر جامعه کمک‌هایی صورت بگیرد باید از راه‌های دیگری انجام شود، زیرا با حذف سهمیه‌بندی و تک نرخی شدن بنزین دیگر عدالتی بین قشر آسیب‌پذیر و مرفه وجود نخواهد داشت.

مرادی تصریح کرد: طرح تعویض خودروهای فرسوده در قالب وام‌های بلندمدت با سود کم به عدالت نزدیک‌تر است.

مرادی در بخش پایانی بر لزوم تداوم کارت‌های سوخت برای پیمایش و نظارت و کنترل بر جریان سوخت، همچنین مدیریت و اصلاح الگوی مصرف تأکید کرد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.