صبح امروز حرکت قطار از ایستگاه تهران به سمت رشت آغاز شد و این در حالی است که ابوذر ندیمی، نماینده سابق لاهیجان و سیاهکل و مشاور فعلی سازمان برنامهوبودجه کشور که در سال 84 و مصوب شدن این پروژه یکی از مدافعان آن بود، جزو اولین مسافران مردمی این قطار میباشد.
ساعاتی دیگر سوت اولین قطار مسافری و رسمی در ایستگاه رشت شنیده میشود.
برای ساخت این خط آهن از سال 84، هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شد.
خط آهن قزوین – رشت که 164 کیلومتر طول دارد در قالب 8 قطعه ساختهشده و از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت جداشده است.
خط آهن قزوین – رشت از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول 30 کیلومتر یک خطه، از ایستگاه کوهین تا ایستگاه لوشان به طول 40 کیلومتر 2 خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یکخطه است.
حداکثر سرعت قطارهای باری این خط آهن 120 کیلومتر و قطارهای مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
ظرفیت حمل مسافر خط آهن قزوین – رشت سالانه 3 میلیون و 381 هزار نفر و ظرفیت حمل بار آن 9 میلیون و 867 هزار تن است.
در احداث این خط آهن 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر، 62 دستگاه پل خاص به طول 9 کیلومتر و 5 ایستگاه در کوهین، لوشان، منجیل، رستم اباد، امام زاده هاشم و رشت ساخته شده است.
برای ساخت خط آهن قزوین – رشت 14 میلیون مترمکعب خاکریزی، 18 میلیون مترمکعب خاکبرداری و یک و نیم میلیون مترمکعب بتنریزی شده است.
ثبت دیدگاه