×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

photo ۲۰۱۹ ۰۳ ۱۱ ۱۰ ۱۴ ۳۶ - لاریجانی: این امر خطیر با صبر، صبر و صبر محقق خواهد شد/ رئیسی: حکم مقام معظم رهبری را منشور هشت ماده‌ای در این دوره می‌دانم -

به گزارش «بامردم» به نقل از خبرگزاری ها، روز ۱۶ اسفند ماه بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آیت الله رئیسی را به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه معرفی کردند و به این ترتیب آیت الله رئیسی جایگزین آیت الله صادق آملی لاریجانی شد.

امروز پس از ۴ روز در محل حوزه ریاست قوه قضاییه و با حضور جمع کثیری از مسئولان قضایی، کشوری، لشگری مراسم تودیع و معارفه آیت الله صادق آملی لاریجانی و آیت الله سید ابراهیم رئیسی در کاخ دادگستری آغاز شد.

در ابتدای جلسه و پس از قرائت قرآن،‌ حجت الاسلام و المسلمین گلپایگانی،رییس دفتر مقام معظم رهبری حکم انتصاب آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی از سوی رهبر انقلاب را قرائت کرد.

2032340 659 - لاریجانی: این امر خطیر با صبر، صبر و صبر محقق خواهد شد/ رئیسی: حکم مقام معظم رهبری را منشور هشت ماده‌ای در این دوره می‌دانم -

حکم مقام معظم رهبری منشور جدید اجرایی قوه قضاییه است

حجت الاسلام رئیسی پس از دریافت حکم ریاست قوه قضاییه با تشکر از حضور مسئولان لشکری و کشوری و قضایی در این مراسم اظهار کرد: باید ابتدا شاکر نعمت‌های خدا باشم بابت توفیقاتی که عنایت و زمینه‌ای که برای خدمت بیشتر به مردم در آستان قدس رضوی فراهم کرد. این دوران فرصتی برای خدمت به زائران حضرت رضا علیه السلام بود. امیدوارم اعتماد رهبر انقلاب در قوه قضاییه را جلب کنم و موجب شرمندگی مردم و قضات و نیروهای دل‌داده به انقلاب نشوم. صمیمانه از حسن اعتماد مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم و همیشه مشمول ادعیه ایشان و سایر بزرگان باشم.

وی ادامه داد: جا دارد از تلاش‌های خالصانه رؤسای قوه ‌قضاییه در طول انقلاب از آیت‌الله شهید بهشتی، موسوی اردبیلی، آیت‌الله یزدی، و آیت‌الله آملی لاریجانی تقدیر و تشکر کنم و به روح‌ بلند مرحوم شاهرودی، استاد بزرگ خودمان سلام بفرستم. از همه مسئولان عالی که در سطوح مختلف کمک کردند نیز باید تشکر کنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: در چهار دهه گذشته خدمات بزرگی توسط همه این عزیزان صورت گرفته که همه قابل تقدیر است. امروز شرایط را جناب آقای محسنی‌اژه‌ای بیان کردند و در این مدت کوتاه نمی‌توان تمام کارهای انجام‌شده را بیان کرد. در فاصله ۳ سالی که از قوه قضاییه جدا شدم، فرصتی پیدا کردم و بیش از قبل با مشکلات مردم در سطوح مختلف آشنا شدم و این آشنایی اگرچه بخشی مربوط به اطلاعات قبل بود اما با آلام مردم شناخت بیشتری پیدا کردم. تمام تلاش من آن است که از ظرفیت فعلی قوه قضاییه در راستای کاهش آلام و مشکلات مردم و احقاق حقوق آنها و اجرای عدالت استفاده کنم و همه عزیزان در قوه قضاییه که نیروهای کارآمدی هستند تلاش خواهند کرد که آنچه در سند بالادستی ماست که حکم مقام معظم رهبری منشور عملکردی قوه قضاییه در دوره جدید است اجرایی شود.

رئیسی گفت: مردم درباره اجرای عدالت همچنان نگران هستند و خواست و مطالبه مردم آن است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند. اساس تحول قضایی در این دوره که باید در بستر گام دوم انقلاب شکل داد، ان‌شاءالله به همکاری همه دستگاه‌ها اعم از دولت و مجلس نیاز دارد و همه باید تلاش کنند گام دوم در حوزه اجرای عدالت به‌خوبی برداشته شود.

وی افزود: در گام دوم حرکت انقلاب که برای همه مردم و مسئولان، اجرای عدالت از محورهای مهم تلقی شده و از نکته‌های اساسی در تفکر دینی و قانون اساسی و قوانین موضوعه از موارد مورد تأکید امامین انقلاب بوده، می‌طلبد به یک نکته مورد تفاهم برسیم. عدالت، قابل وصف در کتاب‌های متعددی است اما سخن ما در عدالت اثباتی و اجرایی است. چه کنیم که مردم احساس اجرای عدالت کنند؟ بحث همین است. فعلاً ما اگر بخواهیم بر یک اصلی تفاهم کنیم که نزدیک‌ترین اساس به اجرای عدالت است، آن، اجرای قانون است. هیچ کس در هیچ جایگاهی حق تخلف از قانون را نخواهد داشت.

رئیس قوه قضاییه گفت: ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و اجرای قانون را جدی بگیریم. نکته دوم درباره تحول قوه قضاییه، بحث اطاله دادرسی است. زیبنده نظام قضایی و نظام اسلامی ما نیست که این تعداد ورودی پرونده داشته باشیم. باید دید تولید این تعداد پرونده چیست؟ جایگاه پیشگیری را هم دولت و هم مجلس به‌عهده دارند. هیچ دستگاهی در کشور نیست که وظیفه پیشگیری از وقوع جرم نداشته باشد. این نگاهی است که همه دستگاه‌ها و افراد را در قبال کاهش جرم و ورودی پرونده‌ها مسئول می‌کند. مسئله پیشگیری بسیار مهم است. قوانین مجلس باید جرم‌زدایی، قضازدایی و حبس‌زدایی شود. اگر می‌گوییم حبس به مجازات جایگزین شود، وقتی مجلس قانون حبس مصوب می‌کند قاضی هم موظف به اجرای قانون است. چه دلیلی دارد مواردی را که نیازی نیست به قوه قضاییه بیاید و می‌توان سازوکار دیگری برایش تبیین کرد به قوه قضاییه می‌فرستند؟

وی ادامه داد: سومین گام در تحول در قوه قضاییه، نیروی انسانی تحول‌خواه است؛ حتماً استفاده از نیروی جوان انقلابی را در دستور کار قرار می‌دهیم تا این تحول به‌طور کامل انجام شود. آموزش، ایجاد مهارت‌های لازم برای قضات در بدو ورود به دستگاه قضایی، صیانت از قوه قضاییه و قضات متدین و سالم،‌ از دیگر امور مورد تأکید در آینده دستگاه قضایی است.

2032395 429 - لاریجانی: این امر خطیر با صبر، صبر و صبر محقق خواهد شد/ رئیسی: حکم مقام معظم رهبری را منشور هشت ماده‌ای در این دوره می‌دانم -

این امر خطیر با صبر، صبر و صبر محقق خواهد شد/ دشمنان بیرونی و جاهلان درونی به سیاه‌نمایی علیه قوه‌قضائیه دامن زدند/ یکی از افتخارات ما، نو کردن دستگاه قضایی بود

همچنین  آیت‌الله صادق آملی لاریجانی صبح امروز در این مراسم  گفت: قبل از هر چیز از قضات گرامی، مهمان و همکاران قضایی، کارمندان گرامی و همه مقامات لشکری و کشوری تشکر می‌کنم خصوصا ریاست مجلس خبرگان رهبری، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست دفتر مقام معظم رهبری، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس و…

وی با تبریک به رئیسی اظهار داشت: مودت دیرینه با ایشان نشانه استعداد و رویکرد مثبت و تلاش‌های ایشان در دستگاه قضایی بود و از خداوند می‌خواهیم ایشان را موفق بدارد تا بتوانند این بار و مسئولیت خطیر را به سرانجام برسانند زیرا امر خطیری است که با صبر، صبر و صبر محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر قرار به ارائه گزارشی از کارکردها و تلاش‌های همکاران باشد فرصت زیادی می‌خواهد که در این جلسه نمی‌گنجد و گزیده‌ای از این عملکرد را ارائه می‌کنم و البته باید بگویم که به دلیل فوریت پیش‌آمده نتوانسته‌ایم گزارش مفصلی را تهیه کنیم. اولین نکته مربوط به خدمت‌رسانی عظیم صورت‌گرفته در قوه‌قضائیه است؛ اینکه گفته می‌شود ۱۶ میلیون پرونده رسیدگی شده، رسیدگی به این تعداد کار آسانی نیست. تقریبا به اندازه ورودی پرونده‌ها، رسیدگی هم صورت می‌گیرد. بنده که از وضعیت و کاستی‌های قوه‌قضائیه به ویژه به لحاظ تعداد نیروی انسانی واقفم، افتخار می‌کنم که با وجود افزایش ورودی پرونده‌ها، قضات اجازه انباشت پرونده‌ها را ندادند.

رئیس سابق قوه‌قضائیه گفت: اگر قیاس کنیم تعداد قضات را با برخی کشورهای دیگر، اصلا قابل قیاس نیست. یک قاضی باید ۵ پرونده رسیدگی کند در روز تا چیزی باقی نماند اما در برخی کشور یک قاضی روزی یک پرونده رسیدگی می‌کند. این یعنی باید برای جذب قاضی و کادر انسانی تلاش زیادی کنیم. ما تلاش خود را کرده‌ایم و سایر دستگاه‌ها مانند مجلس باید به کمک بیایند. در سازمان‌های تابعه قوه‌قضائیه هم همینطور است؛ میلیون‌ها خدمت در سازمان‌هایی چون پزشکی قانونی و ثبت اسناد تقدیم مردم می‌شود و جای قدردانی از پرسنل مجاهد قوه‌قضائیه دارد.

آملی‌لاریجانی گفت: رضایتمندی مردم از قوه‌قضائیه مؤلفه‌هایی متعددی از جمله عملکرد قضات دارد اما نباید فراموش کنیم که دشمن بیرونی و جاهلان درونی به سیاه‌نمایی علیه قوه‌قضائیه دامن زدند. کسانی دامن زدند که مردم از قوه‌قضائیه قطع امید کرده‌اند و هیچ امیدی به بهبود اوضاع ندارند. شاهد این ادعا را هم کثرت پرونده‌ها می‌دادند در حالی که کثرت پرونده‌ها ساخته و پرداخته داخل قوه قضائیه نیست بلکه سرریز مشکلات بیرونی است که قوه‌قضائیه دخالتی در آنها ندارد. وقتی وضعیت اقتصادی دچار مشکل است جرم افزایش می‌یابد. وقتی فساد ایجاد شود، جرم هم افزایش می‌یابد. وقتی در بحث منابع طبیعی، دستگاه مسئول نظارت و بازرسی نمی‌کند تبدیل به پرونده‌ قضایی می‌شود. تعداد پرونده ها برخلاف این استدلال، دلیل امید معقولی به رسیدگی قضایی دارند که رجوع می‌کنند. همینجا این استدلال باطل می‌شود. مردم امید دارند که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند.

وی افزود: مقصود از ۱۶ یا ۱۷ میلیون پرونده، این نیست که ۳۴ میلیون خانواده درگیر هستند بلکه منظور این است که ممکن است یک پرونده ۱۰ جای مختلف مرجع قضایی را درگیر خود کرده باشد و هر رجوع آن به نهادهایی مانند تجدیدنظر و دیوانعالی و دادسرا، یک شماره می‌خورد. یا مثلا یک شخص ۱۰ یا ده‌ها پرونده دارد. به عنوان مثال یک خانم ۴۰۰ شکایت جداگانه در مراجع قضایی را به خود اختصاص داده بود و ثبت شده بود. سارقانی داریم که ده‌ها پرونده شکایت جداگانه دارند.

آملی لاریجانی درباره تحول در نیروی انسانی گفت: یکی از افتخارات ما، نو کردن دستگاه قضایی بود. ابتدای ورود ما می‌گفتند حدود ۸ هزار قاضی در دستگاه قضایی بود امروز با وجود خروج بیش از ۲ هزار قاضی، الان حدود ۱۲ هزار قاضی در اختیار دارد. جذب قاضی آسان نیست، این کاری بود که از ابتدای ورود به قوه‌قضائیه به‌ آن فکر کردیم. نخبه‌گزینی یک ملاک خیلی مهم در جذب قضات بود. خوب است که عزیزان بدانند که در قوه‌قضائیه وقتی فراخوان برای جذب قاضی داده می‌شود گاهی ۵۰ هزار نفر شرکت می‌کنند و بعد از مراحل مختلف گزینش، نهایتا ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر جذب می‌شود و همه این سخت‌گیری‌ها برای نخبه‌گزینی است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.