×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

ریزش مو - ریزش مو؛ 22 نکته برای پیشگیری از ریزش مو - ریزش مو

اگرریزش موهایتان به علت عواملی مانند موارد تیروئیدی، اضطراب، عفونت های پوست سر، طاسی های الگوی مردانه یا زنانه، و یا صرفا پیری باشد ممکن است که مراقب بهداشتی شما قادر به ئتشخیص علت باشد.

ریزش مو
۱.رژیم غذایی مدیترانه ای

بررسی انجام یافته در سال ۲۰۱۸، آشکار ساخت که  ممکن است رژیم غذایی حاوی سبزیجات و گیاهان تازه، نظیر رژیم غذایی مدیترانه ای، خطر اندروژنیک آلوپسیا (طاسی الگوی زنانه یا طاسی الگوی مردانه)  را کاهش یا شروع آن را کند کند.

وقتی که شرکت کنندگان در آزمایش مقدار زیادی از این غذاها نظیر جعفری، ریحان و سبزی های سالادی را بیش از سه روز در هفته مصرف کردند، بهترین نتایج مشاهده شد.
۲. پروتئین

فولیکول های مو غالبا از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ برروی ۱۰۰ نفر با عارضه ریزش مو، مشخص کرد که چندین کمبود غذایی از جمله آمینو اسید ها که به منزله بلوک های ساختمانی پروتئین هستند، در شرکت کنندگان وجود داشت.

در حالی که محققین اذعان دارند که نیاز به مطالعات بیشتری است، ولی رژیم غذایی سرشار از پروتئین ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. در این رابطه،  انتخاب های سالم غذاهایی مانند تخم مرغ، آجیل، لوبیا و نخود فرنگی، ماهی، محصولات لبنی کم چرب، مرغ و بوقلمون است.
۳. ویتامین A

مطالعات نشان داده  ویتامین A که بخشی از رتینویدها می باشد، میزان رشد مو را افزایش می دهد. همچنین این ویتامین با تولید چربی پوست، پوست سر را سالم تر نگه داشته و قادر است بیشتر موها را حفظ کند.

بنابراین بشقاب تان را با غذاهای غنی از ویتامین A نظیر سیب زمینی شیرین، فلفل شیرین و اسفناج پر کنید. البته در اینجا فقط چند نوع ازاین غذاها را نام بردیم.

برای  شناخت غذاهای بیشتری که به رشد مو کمک می کنند، ادامه مقاله که در مورد ۱۴ غذا از بهترین غذاها برای رشد مو توضیح داده است را مطالعه کنید.
۴. مولتی ویتامین

دانشمندان، مشخص ساخته اند که ویتامین های آ، ب، ث، د، آهن، سلنیوم و روی همگی برای رشد و نگهداری مو و به طور مشخص برای گردش خون سلولی مهم هستند. شما می توانید مولتی ویتامین های روزانه را از فروشگاه های مواد غذایی یا داروخانه ها تهیه کنید یا از پزشکتان بخواهید تا برای شما تجویز کند.

ریزش مو
۵. ویتامین D

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ویتامین D با نترسیدن از طاسی همراه است.  درمان کم مویی  با کمک رشد مجدد مو امکان پذیراست. با پزشکتان در مورد تجویز ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین D در روز،  صحبت کنید.
۶. بیوتین

بیوتین (ویتامین H یا B7) در ستتز اسید چرب بدن دخالت دارد. این روند برای چرخه زندگی مو ضروری است و اکر شما دچار کمبود این ماده باشید، ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. با پزشکتان در مورد تجویز سه تا پنج میلی گرم بیوتین در روز،  صحبت کنید.
۷. نخل اره ای ((saw palmetto

عصاره میوه درختان کاج کوتاه آمریکایی است که درحفظ سطح هورمون تستوسترون به مردان کمک می کند. جورنال آرتیکل در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که حدود ۶۰ درصد شرکت کنندگانی که از نخل اره ای استفاده کردند، بهبود رشد مو را تجربه کردند. مقدار استفاده شده در بررسی، ۲۰۰ میلی گرم در روز بود.
۸. جنسینگ

جنسینگ حاوی مواد فیتوشیمیایی است که ممکن است میزان رشد مو روی پوست سر را بهبود بخشد. به مطالعه بیشتری نیاز است تا مقدارخاص مصرف این ماده مشخص گردد. در عین حال با پزشکتان در باره تجویز مکمل های جنسینگ صحبت کنید و یا اینکه راه حل های موضعی را که در بر دارنده این ماده است، امتحان کنید.
۹. شستشوی منظم

شستشوی روزانه مو ممکن است که از شما در برابر ریزش مو،  از طریق سالم نگه داشتن و تمیزی پوست سر، محافظت نماید. کلید این کار استفاده از شامپوی ملایم است. شامپوهای سخت تر مو را خشک کرده و منجر به شکستگی و ریزش مو می شوند.

ریزش مو
۱۰. روغن نارگیل

بر اساس بازنگری مطالعات در سال ۲۰۱۸، محققین معتقدند که روغن نارگیل ممکن است از آسیب دیدگی مو ناشی از آراستن و نورماوراء بنفش جلوگیری کند.

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به پیوند پروتئین در مو کمک می کند و از مو در برابر شکستگی ریشه و رشته آن محافظت می کند.

ماساژ پوست سربا روغن نارگیل منجر به  جریان بهتر خون شده و به رشد مجدد مو کمک می کند.
۱۱. زیتون

برای بهتر کردن حالت مو می توان از روغن زیتون استفاده کرد. روغن زیتون از مو در برابر خشکی و شکستگی ناشی از آن محافظت می کند.

همچنین روغن زیتون جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است که ممکن است به کاهش ریزش موی ژنتیکی کمک کند. موها را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون آغشته کنید و پس از ۳۰ دقیقه موها را بشوئید.
۱۲. آراستن ملایم مو

بافتن محکم مو یا بستن آن به صورت دم اسبی موجب کشیده شدن مو از ریشه شده و به طور بالقوه منجر به ریزش بیش از اندازه مو می شود. در این حالت اجازه دهید موهایتان با هوا خشک شود تا از آزار پوست سر جلوگیری گردد. همچنین مدل دهنده های مو که با حرارت زیاد کار می کنند مانند اتوی مو یا بابلیس، ممکن است که به ساقه مو آسیب بزنند و یا باعث شکستگی آن شوند.
۱۳.آراستن مو

استفاده ازمواد شیمیایی در مدل هایی مانند فر دائم و رنگ مو نیز به مو و پوست سرآسیب می زند. از آرایشگرتان مواد جایگزین مانند رنگ موهای آلی (ارگانیک) و سایر موادی که فاقد آمونیاک، پراکسید یا پارا-فنیل لنه دیامین (PPD) باشند، بخواهید.

ریزش مو
درمان های پزشکی ریزش مو
۱۴. لیزر درمانی

استفاده از لیزرهای سطح پایین ممکن است که به بهبودی تراکم موی افرادی با ریزش موی ژنتیکی یا ریزش ناشی از شیمی درمانی روبرو هستند کمک کند. این گزینه، چراغ قرمز درمانی هم نام دارد و سلول های اپیدرمی ساقه مو را تحریک می کند.

شما می توانید دستگاه های لیزر خانگی را نیز پیدا کنید. برای نتیجه گیری ممکن است نیاز به استفاده زیاد از این دستگاه باشد.
۱۵. پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet-rich plasma)

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر، رشد مو را در نواحی که قبلا تحت تاثیر ریزش مو قرار گرفته اند، تحریک می کند. پلاکت های خون از طریق یک دستگاه گریز مرکز از خون جدا شده و سپس به پوست سر تزریق می شوند.

طبق بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۷، ۱۱ شرکت کننده بعد از چهار جلسه بیش از ۳۰ درصد رشد مو در نواحی کم پشت سر داشتند. این درمان تحت پوشش بیمه نمی باشد.
۱۶. ماینوکسیدیل (Minoxidil)

ماینوکسیدیل که به نام روگین هم شناخته می شود،  دارویی بدون نسخه است که طبق نظریه کلینیک مایو برای حدود دو سوم زنانی که آن را امتحان کرده اند، موثر بوده است.

محلول یا کف ماینوکسیدیل را هر روز روی پوست سرتان استفاده کنید. سوزش پوست سر و آکنه در محل استفاده، از عوارض جانبی این دارو می باشد. عوارض جانبی نادرتر، ضربان نامنظم قلب و تاری دید است.
۱۷. فیناستراید (Finasteride)

با نام پروپشیا نیز شناخته می شود. این قرص تجویزی به کند شدن ریزش مو و حتی رشد مجدد آن کمک می کند. این دارو برای مردان تایید شده وطبق اعلام کلینیک مایو، برای مردان زیر ۶۰ سال موثر تر است. زنانی که باردار هستند ویا ممکن است باردار شوند بایستی از مصرف این دارو خودداری نمایند.
۱۸.فنیل افرین (Phenylephrine)

فنیل افرین موضعی،  در مواقع آراستن موها، با تحریک فولیکول عضلات به انقباض از ریزش مو جلوگیری می کند. این دارو فولیکول را در برابر بیرون کشیده شدن موها مثلا،  در حین برس کشیدن مقاوم تر می سازد.

متاسفانه، لازم است که برای استفاده از این محلول دارویی چشمانتان را ببندید. دانشمندان برای رفع این مشکل فرمولی خاص به نام AB-102 ساخته اند ولی هنوز برای استفاده عموم توزیع نشده است.

ریزش مو
۱۹.روغن های اسانسی

این امکان وجود دارد که روغن های اسانسی ریزش مو را کاهش دهند. در یک بررسی در سال ۱۹۹۸، ۸۶ نفر با ریزش موی سکه ای را به دو گروه تقسیم کردند. به پوست سر افراد یکی از گروه ها، مخلوط روغن چوب سدر با اسطوخودوس و رزماری مالیدند و بعد از هفت ماه شرایط ۴۳ درصد افراد این گروه، بهبودی را نشان داد.

سایر روغن های اسانسی مانند اسطوخودوس، علف لیمو و نخود فرنگی مورد توجه قرار گرفت. مخلوطی از دو قطره از هریک یا همه این روغن ها با دو قاشق روغن گیاهی نظیر جوجوبا یا دانه انگور مخلوط و روی پوست سر بمالید و پس از  ۱۰دقیقه بشویید.
۲۰. آب پیاز

افراد با ریزش موی سکه ای، بعد از استفاده از آّب پیاز خام روی پوست سر که دو بار در روز انجام می شود، ممکن است که رشد مجدد موها را مشاهده نمایند.

هر چند تحقیق در مورد این روش درمان محدود است ولی یک بررسی کوچک در سال ۲۰۱۴ ارتقای رشد مو در قریب به ۸۷ درصد استفاده کنندگان از آّب پیاز را ظاهر ساخت. کارکرد آن چگونه است؟  دانشمندان معتقدند که این اثر جادویی در محتوای گوگردی پیاز نهفته است.
۲۱. ماساژ

می دانیم که ماساژ پوست سراحساس خوبی به همراه دارد، اما آیا می تواند به رشد موهایتان هم کمک کند؟ شاید.

یک بررسی مختصر در سال ۲۰۱۶ نشان داد که شرکت کنندگان با انجام چهار دقیقه ماساژ روزانه در طی ۲۴ هفته، نتایجی، هر چند کوچک، مشاهده کردند.
۲۲. یوگا

ریزش مو به علت اضطراب می تواند واکنش خوبی به یوگا نشان بدهد. این حالت های یوگا را که تسکین دهنده اضطراب بوده و برای جلوگیری و کاهش ریزش مو موثر است، امتحان کنید: در حالت سگی قرار بگیرید، صاف بایستید و نیم تنه بالا را به طرف پنجه پاها خم کنید، حالت شتری بگیرید، شانه ها را برروی زمین و پاها را صاف رو به بالا بگیرید، حالت ماهی بگیرید و دو زانو صاف بنشینید.
چرا موها می ریزد؟

چرخه زندگی موهای سرتان شامل رشد، استراحت و ریزش است. از دست دادن حدود ۱۰۰ تار مو در روز، در میان مردم رایج است.

اگر ریزش ناگهانی مو، ریزش تکه ای مو و یا نازک شدن کلی مو دارید لازم است با پزشکتان ملاقات کنید.

بعضی از ریزش ها موقتی است و ممکن است واکنش خوبی به تغییر رژیم غذایی، درمان های خاص یا تغییر سبک زندگی نشان بدهد. سایر ریزش ها ممکن است دائمی تر باشد و یا تا زمانی که درمان نگردد، متوقف نشود.

تا سن ۴۰ سالگی حدود نیمی از مردان ریزش مو را به دلایل ارثی مانند طاسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه) تجربه می کنند. بالعکس،  بیش از نیمی از زنان تا قبل از سن ۷۰ سالگی، ریزش موی ژنتیکی (طاسی الگوی زنانه) دارند.

جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی

سایر علل ریزش مو عبارتند از:

علل پزشکی، مانند طاسی سکه ای، عفونت های پوست سر یا اختلال ریزش مو
تغییرات هورمونی ناشی از دوران بارداری، زایمان، یائسگی یا موارد مربوط به تیروئید
داروها یا مکمل ها، مانند آنهایی که برای سرطان، فشار خون بالا، افسردگی یا آرتروز استفاده می شوند
پرتو درمانی برای شرایطی نظیر سرطان
اضطراب، جسمانی یا احساسی
روش های آراستن مو، مانند محکم بستن وسیله مخصوص دم اسبی کردن مو یا بافتن رشته ای مو از پوست سر

نتیجه گیری نهایی

اگر با ریزش شدید یا ناگهانی موهایتان مواجه هستید، قرار ملاقات با پزشکتان را مد نظر قرار دهید. بعضی از شرایط نظیر موارد تیروئیدی، ممکن است به درمان های خانگی واکنش نشان ندهد و نیاز به درمان علل اساسی دارد.

همچنین به خاطر داشته باشید که دوره درمانی که در هر جا انجام می دهید از شش ماه تا یک سال به طول می انجامد تا بهبودی در نواحی که قبلا دچار ریزش مو شده است، را نشان دهد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.