×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

لاسک - بیانیه شبکه سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان - سد لاسک

در این بیانیه آمده است:

باسمه تعالی

بیانیه شبکه سازمان های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان

در خصوص پروژه سد لاسک

به اطلاع مردم شریف گیلان و کشور می رسانیم تلاش ها ، روشنگری ها و اقدامات قانونی پیرامون طرح احداث سد لاسک نمونه ای کامل از رنج فعالیت های اجتماعی در کشور عزیزمان ایران می باشد و برای تشریح این سختی باید از حمایت همه جانبه برخی از مدیران دولت ها در استان و کشور از عملیات اجرایی سد زیان آور لاسک اشاره نمود.

چه آنها که از سالها پیش با نیات سیاسی تلاش کرده اند تا این سد را به نام خود ثبت کنند که شوربختانه جز بدنامی چیزی نصیبشان نخواهد شد و چه آنها که در پاییز سال گذشته مخالف احداث سد بوده و پس از چند جلسه ی کاملا سیاسی نظراتشان به موافق تبدیل شده است.

مخالفت با احداث سد لاسک که از جانب اساتید پیشکسوت و جامعه دانشگاهی ، کنشگران مستقل و شبکه های استانی سازمان های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور مطرح گردیده نه یک بحث احساسی و نه سیاسی بلکه کاملا مستدل و علمی می باشد و با نشر اطلاعات صحیح موجب همراهی افکار عمومی در استان و کشور را فراهم نموده است . اما متاسفانه با وجود اینکه بیش از یک سال ، شبکه سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی گیلان به دنبال پاسخی صریح و شفاف پیرامون ابهامات این طرح بوده به سوالات جامعه دانشگاهی و شبکه گیلان پاسخی داده نشد.

اینکه دستگاه های اجرایی خود را ملزم به پاسخ گویی و رفع ابهام و جلب نظر جوامع محلی نمیدانند زنگ خطری برای مشارکت مردمی در جامعه و عدم سهیم بودن مردم در تصمیمات و نظارت بر اجرای امور در کشور است.

اعتراض مدنی در چهارچوب قوانین مصرح کشور همواره جهت حفاظت از حقوق بیت المال مورد تاکید شبکه های استانی می باشد اما در خصوص این پروژه مواردی وجود دارد که به آن پاسخی داده نشده است.

به راستی تکلیف مردمان سه روستا که در مخزن سد قرار گرفته اند و اهالی روستاهای دیگر که راه دسترسی آنان قطع خواهد شد و باید به محل های دیگری منتقل شوند چه می شود و با کدام زیر ساخت مسکن و شغل خود را به دست خواهند آورد.

در شرایطی که کشور در بحران و جنگ اقتصادی بسر می برد و پروژه های نیمه تمام فراوانی در کشور و استان از جمله دو سد مخزنی پلرود و شفارود وجود دارد و تصفیه خانه فاضلاب بسیاری از شهرهای استان گیلان هنوز ساخته نشده است و تالاب انزلی نیز با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کند و حیات آن وابسته به حقابه رودی است که قرار است سد لاسک بر روی آن ساخته شود ، آغاز این سد که نیازهای آبی آن برای منطقه در هاله ای از ابهام قرار دارد باعث هدر رفت و اتلاف بیت المال خواهد شد.

شبکه گیلان تلاش نمود تا ضمن بررسی علمی و منطقی و با ایجاد حساسیت در خصوص احداث سد لاسک در بین مردم و مسئولین استان و کشور ، ارتباطات مستمر با رعایت اخلاق رسانه ای با مدیران استان ، جلسات مکرر در این خصوص در دستگاههای حاکمیتی ، جلب حمایت شبکه ملی و شبکه های استانی سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور، مستند سازی و تهیه مستندات قانونی در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد تا شرایط را برای تصمیم سازی و تصمیم گیری درست برای احداث سد لاسک فراهم آورد لذا از تمامی کنشگران محیط زیست انتظار داریم تا از رفتارهایی که جریان رسیدگی درست و قانونی به این پروژه مخرب را مخدوش می کند پرهیز نمایند.

در انتها به اطلاع مردم شریف استان گیلان و کشور می رسانیم ؛ تلاش های فراوان یکسال اخیر شبکه گیلان و دادخواهی از دادستان کل کشور ، پرونده سد لاسک را در محافل قضایی به جریان انداخته و بزودی نتایج این پیگیری منتشر خواهد شد. شبکه سازمانهای غیر دولتی محیط زیست ومنابع طبیعی استان همواره به رسالت خود پایبند بوده و برای حفظ محیط زیست ، منابع طبیعی واعتلای کشور عزیزمان ایران از هیچ کوششی دریغ نمی نماید ودر طی مسیر به حمایت وپشتیبانی مردم فهیم گیلان وکشور نیازمند و امیدوار می باشد .

شبکه سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان

۱۸ اردیبهشت ۹۸

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.