سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41419 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • الزام مطب‌های گیلان به نصب کارتخوان
    12 خرداد 1398 - 1:26
    شناسه : 153209
    0

    نداشتن دستگاه کارتخوان در مطب‌های پزشکان و درمانگاه‌های خصوصی مشکلات زیادی را برای مراجعه‌کنندگان و بیماران ایجاد کرده است.

    پ
    پ

    خوان پزشکان مطب - الزام مطب‌های گیلان به نصب کارتخوان - پزشکان گیلان

    بخش زیادی از این پزشکان جزو پزشکان متخصص و فوق تخصص هستند. در مطبشان همه چیز دارند؛ از امکانات جانبی پزشکی گرفته تا بهترین مبلمان و خدمات نوبت‌دهی. اما تنها چیزی که روی میز منشی دکتر دیده نمی‌شود همین دستگاه پوز یا کارتخوان است. موضوعی که موجب دردسرهایی برای شهروندان شده و حرف و حدیث‌هایی بین دستگاه امور مالیاتی، دستگاه قضا و جامعه پزشکی ایجاد کرده است.

    پول نقد نداری، نیا 

    «محمدرضا دبیری» یکی از شهروندان رشت بیان می‌کند: از مدت‌ها پیش ماهی یک بار برای درمان آرتروز پای خود به دکتر مراجعه کرده‌ام و چندین بار پیش پزشکان فوق تخصص رفته‌ام و این روزها هم فقط پیش یک دکتر به صورت ثابت مراجعه می‌کنم. در هیچ‌کدام از این مطب‌ها، با تمام تجهیزات و امکاناتی که دارند، دستگاه کارتخوان وجود ندارد. بارها شده است که من و همسرم یادمان رفته پول نقد به اندازه کافی ببریم و مجددا ناگزیر شدیم از پله‌ها یا آسانسور مراکز پزشکی که خیلی هم شلوغند بالا و پایین برویم تا نزدیک‌ترین دستگاه عابربانک به مطب را پیدا کنیم و با پول نقد به دکتر برویم.

    وی ادامه داد: برخی از این پزشکان تحصیل‌کرده خارج از کشورند و سال‌ها آنجا طبابت می‌کنند. چطور است به قوانین رایج کشور احترام نمی‌گذارند و با دور زدن قانون راضی به استفاده از کارتخوان و پرداخت مالیات نیستند؟ آیا آنها از ما بیچاره‌تر هستند و نمی‌توانند مالیات بدهند؟ من خودم کاسبم و مالیات می‌دهم. یک بار چون حالم به شدت بد بود خواهش کردم که اگر دستگاه کارتخوان دارند، کارت بکشم و منشی دکتر خیلی راحت گفت اگر پول نقد نداری دکتر نیا!  چندی پیش بود که «سید کامل تقوی‌ن‍ژاد»، رئیس سازمان مالیاتی کشور هم در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، سهم پزشکان کشور را از فرار مالیاتی نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد. وی با بیان این‌که برآورد شده کل مالیات پزشکان چیزی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است، اعلام کرد: پزشکان تنها ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات می‌دهند.

    درآمد ما مشکوک نیست 

    یک متخصص بیماری‌های گوارش در رشت که نخواست نامش فاش شود به همشهری گفت: درآمدهای ما پنهان نیست. بخش زیادی از پزشکان با بیمه‌ها قرارداد دارند و درآمدشان از طریق مبالغی که بیمه‌ها به آنها پرداخت می‌کنند، قابل ارزیابی است. همچنین در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنیم که این مراکز نیز حسابرسی می‌شوند. بنابراین نمی‌توان به موضوع نداشتن دستگاه کارتخوان حساس شد.

    وی افزود: ما هم می‌دانیم که استفاده از این دستگاه احترام به مراجعه‌کننده و تسهیل خدمت است، اما اجباری در آن وجود ندارد. ضمن این‌که پزشکان درآمد مشکوکی هم ندارند.  وی بیان کرد: اگر صدور فاکتور یا استفاده از کارتخوان الزامی است، برای همه گروه‌ها الزامی شود، نه این‌که بخش خاصی را بدون این‌که قانونی برای قراردادن دستگاه کارتخوان وجود داشته باشد، تحت فشار قرار دهند. استفاده از دستگاه پوز اجباری نیست. چون اداره‌های امور مالیاتی از طریق سیستم‌هایی که وجود دارد به حساب‌های مالی، اعتباری، مشخصات دارایی‌های ملکی و سرمایه‌ای دسترسی دارند و نیازی به بررسی تراکنش‌های کارتخوان وجود ندارد.

    دستور نصب دستگاه کارتخوان 

    اما خبری خوش در این زمینه؛ ۶ خرداد ۱۳۹۸ مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مکلف شدن تمام مراکز درمانی و مطب‌های پزشکان به پایانه فروشگاهی خبر داد. «زهره تیموری» به ایسنا گفت: با عنایت به بخشنامه ابلاغی از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به موجب مقررات بند (ک) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، تمامی مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و نیز مطابق بند (ی) همین تبصره تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صادر شده است، مکلفند در چارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) و ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳ اسفند ۱۳۶۶و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال جاری از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

    وی ادامه داد: به موجب این ابلاغیه تمامی مراکز درمانی دولتی و خصوصی استان موظف به نصب پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) هستند و چنانچه در بازدیدهای میدانی صورت‌گرفته توسط تیم‌های بازرسین نظارت بر درمان خلاف این موضوع رویت شود با فرد خاطی و یا مراکز درمانی برابر قانون برخورد خواهد شد. این بخشنامه داخلی وزارت بهداشت سال گذشته از سوی مجلس و قوه قضاییه هم مورد تأیید قرار گرفته بود. اکنون با بخشنامه داخلی وزارت بهداشت تمام مراکز پزشکی دولتی و خصوصی مکلف‌اند دستگاه کارتخوان داشته باشند. مجری طرح هم دانشگاه علوم پزشکی استان‌هاست که در استان زیر نظر و تحت مدیریت استاندار عمل می‌کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.