×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر

لاهوتی نماینده لنگرود - دولت به مبحث مهاجرت  به گیلان ورود کند | خطر تبدیل گیلان به مازندران شدن - دولت

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در پی مهاجرت ها، گفت: باید برای سیل مهاجرت ها ابتدا ظرفیت ها را شناسایی کنیم زیرا در غیر اینصورت به کشاورزی و محیط زیست ما آسیب وارد می شود.

مهرداد لاهوتی، در خصوص افزایش مهاجرت ها به گیلان، اظهار کرد: مهاجرت در عین اینکه می تواند نکته مثبتی برای استان گیلان باشد، اگر دقت های لازم را نداشته باشیم، می تواند آسیب هایی را به استان وارد کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس افزود: گیلان با ۲۹۷ کیلومتر خط ساحلی تقریبا با استان مازندران که ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد، برابر است. اما مازندران از مجموع خط ساحلی که دارد فقط ۳۴ کیلومتر از سواحلش آزاد است اما بقیه در تصرف است در حالیکه در گیلان یک الی دو درصد از خط ساحلی در تصرف است و بیشتر خط ساحلی آزاد است که چنانچه دقت و نظارت نشود مانند مازندران تصرف می شود و خطر تغییر کاربری اراضی کشاورزی را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی برنج، ۷ هزار هکتار از باغات چای و حدود ۴ هزار هکتار از باغات توت ما دچار تغییر کاربری شده اند، گفت: بر این اساس اگر دقت های لازم را نداشته باشیم با وجود تحریم های حاکم بر کشور باید بتوانیم قوت خود را در کشور تامین کنیم زیرا در حال حاضر شرایط خریداری و واردات برنج و چای از دیگر کشورها داریم، ممکن است زمانی شرایط خرید یا واردات را نداشته باشیم لذا باید همین اراضی موجود را صیانت کنیم. اگر درست استفاده کنیم، این مهاجرت ها میتوانند ظرفیت و تحولهای خوبی را در اقتصاد استان فراهم کند .

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در پی مهاجرت ها، گفت: گیلان، استان وسیعی نیست و از تراکم بالای جمعیتی برخوردار است. لذا باید برای سیل مهاجرت ها ابتدا ظرفیت ها را شناسایی کنیم تا بتوانیم متناسب با ظرفیت ها برنامه ریزی و ساماندهی زیرساخت ها را داشته باشیم زیرا در غیر اینصورت به کشاورزی و محیط زیست ما آسیب وارد می شود.

وی ادامه داد: به نظرم دولت هم باید به مبحث مهاجرت ها ورود کند زیرا به عنوان مثال اگر یکی از استان های جنوبی کشور که ظرفیت ۳ میلیون نفر جمعیت را دارد، تخلیه شود و جمعیت آن کاهش یابد هم ضرر اقتصادی به همان استان وارد می شود و هم فشار و هجمه به استان های مهاجرپذیر وارد می شود.

لاهوتی تصریح کرد: بنظرم باید افرادی را که در بخش گردشگری توانایی سرمایه گذاری دارند را حمایت و به سمت فرصت های گردشگری هدایت کنیم تا در منافع اقتصادی استان تاثیر داشته باشد.

نفوذ؛ عامل اصلی واردات بی رویه

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد : وزارت جهاد کشاورزی سرانه مصرف برنج هر فرد را ۳۶ کیلوگرم اعلام کرده است، طبق این آمار ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مصرف برج سالانه کشور است که در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در کشور تولید داریم که نیاز است برای جبران کمبود و همچنین ذخایر لازم برای مواقع ضروری یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن وارد کنیم، در حالیکه جهاد کشاورزی با کشت دوباره و تغییر بذر و کشت ارقام پر محصول می تواند زمینه خودکفایی را فراهم کند.

وی اضافه کرد: با خودکفایی به راحتی می توانیم مانع واردات شویم اما عده ای هستند که در دستگاه های دولتی نفوذ دارند و از طرفی عده ای هم در دستگاه های دولتی هستند که منافع آن افراد را بر منافع ملی کشور می فروشند و این عامل اصلی واردات بیش از نیاز به کشور است وگرنه اگر بخواهیم منطق را پیش بگیریم نباید با وجود ظرفیت های داخلی برنج تولید کنیم یا شاهد باشیم ۳ هزار هکتار از اراضی برنج ما تحت تغییر کاربری قرار بگیرند.

لاهوتی با بیان اینکه کشاورز اعلام آمادگی کرده که توانایی تولید و خودکفایی دارد اما باید شرایط برایش اقتصادی باشد، گفت: ممکن است قیمت ارز آسیب هایی را بر ما وارد کرده باشد ولی به خودی خود تاثیر خوبی در کاهش واردات داشته است که حذف ارز دولتی برای چای و ابریشم باعث شد وضعیت اقتصادی بهتری داشته باشد، برنج هم به نسبت بهتر شده که انشاالله همین روال تا زمان برداشت برنج ادامه داشته باشد تا کشاورز متضرر نشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.